Chcete si udržať v práci dobrú povesť? Vyhýbajte sa nevhodným reakciám

Ako s ostatnými v práci hovoríme, vytvára obraz o tom, akí sme. Možno poctivo drieme, ale keď kolegom odhovárame, nie sme im ochotní pomôcť alebo naopak pôsobíme neisto, zapíšeme sa podľa toho. Povýšenie nás potom zbytočne míňa. Ako reagovať, aby sa to nestalo?

„To nejde.“

Niektoré veci naozaj nejdú urobiť, aj keby sa človek staval na hlavu. Ak príde za vami šéf alebo kolega s komplikovaným problémom, touto odpoveďou však šetrite. Než ju použijete, skúste sa zamyslieť, či by sa nejaké riešenie nenašlo. Rovnako to povedzte aj žiadateľovi: „To je veľmi komplikované. Skúsim však preveriť, či by to nejako nešlo.“ Treba sa počas tohto procesu hľadania nejaké riešenie predsa len objaví. A ak nie, už môžete argumentovať: „Nejde to, pretože…“ Alebo: „Išlo by to, ale nie úplne v takej podobe, ako si požadoval/a.“ Tak ukážete otvorenosť voči novým riešeniam a ochotu hľadať alternatívy.

„To nie je môj problém.“

Možno, že vás niekto žiada o niečo, čo nepatrí do vašej náplne práce. Aj keď sa vás jeho problém priamo netýka, nie je dobré odpálkovať ho vyššie uvedeným spôsobom. Vyslúžite si povesť niekoho, kto je neochotný a nemá ani potuchy o tom, čo to je tímový duch. Než dotyčného odmietnete, rozmyslite si, či by ste si nenašli pár minút a neskúsili mu pomôcť. A ak ich nemáte, povedzte to milo. „Rád by som vám pomohol/a, ale robím na niečom inom a mám teraz veľa práce. Skúste sa ale spýtať XY.“ 

„Ale vždy sme to robili takto.“

Zmeny nebývajú príjemné. Meniť zabehnuté poriadky sa málokomu chce. Lenže v dnešnej dobe sa všetko mení neustále. Firma a ľudia v nej musia reagovať na nové podmienky každú chvíľu. Brániť sa tak, že niečo beží zo zvyku, šéfa ťažko presvedčí, aby sa v tom vo zvyku pokračovalo. Ak by mal tento argument zaznieť, potom s nejakým opodstatnením: „Vždy sme to robili takto, pretože na to nadväzovalo xyz. Ak to teraz zmeníme, táto nadväznosť sa skomplikuje.“ Tento prístup ukáže, že nad procesmi premýšľate a staré zvyky nehájite len z pohodlnosti, ale preto, že na to existuje dôvod.

„Pokúsim sa.“

Firma dostala zákazku, s ktorou nepočítala. Má trochu šibeničné termíny, a tak sa snaží zistiť, či je v silách zamestnancov zákazku včas dokončiť. Ak počujú ľudia z vedenia vyššie uvedenú odpoveď, asi ich to veľmi nepoteší. Potrebujú vedieť, či áno alebo nie. Neznamená to, že musíte kývnuť. Môžete aj odmietnuť, pretože naozaj nie je vo vašej moci to zvládnuť. Potom bude jasné, že je potrebné najať posily a je zas na iných, aby to rozhodli. Od vás sa chce jasná a záväzná odpoveď. Preto nehovorte „pokúsim sa“, ale „urobím to“, alebo „nestihnem to, nemám na to kapacitu“. 

„To je asi hlúpe, čo teraz poviem, ale...“

Podobné úvodné vety používame, keď si niečím nie sme istí. To ale nemusí nikto vedieť. Ostatne ak vedieme bežnú poradu, každý dáva nejaké návrhy s tým, že sa potom dohodneme na tých najlepších. Tie vlastné je zbytočné vopred spochybňovať. Jednoducho rovno povedzte: „Navrhujem“ alebo „Odporúčam“. Ak sa váš nápad neujme, neznamená to predsa, že je hlúpy. Len niekto prišiel s nápadom, ktorý sa ostatným páčil viac. Nepodrezávajte si sami pod sebou vopred vetvu. Budete pôsobiť neisto a svojmu návrhu, hoci bude dobrý, cestu k úspechu práve neprekliate.

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás. 

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy