Hľadajte prácu tam, kde to najmenej čakáte!

Hľadajte prácu tam, kde to  najmenej čakáte!Hľadajte prácu tam, kde to najmenej čakáte! Zdroj: thinkstock.com

Trendom vo svete je vyhľadávať nových zamestnancov na sociálnych sieťach. V zahraničí tak robí sedem z desiatich personalistov. Na Slovensku prevláda skôr klasické hľadanie práce cez pracovné portále, stránky zamestnávateľov alebo personálnych agentúr. Avšak tí, čo objavili možnosť získať prácu cez sociálne siete, majú náskok pred ostatnými.

Na sociálnych sieťach trávime dlhé hodiny. Využiť ich potenciál vo vlastný prospech, napríklad na získanie pracovného miesta, však dokáže len hŕstka Slovákov. Vo svete pritom sedem z desiatich personalistov vyhľadáva zamestnanca práve cez sociálne siete a postupný trend je viditeľný aj na Slovensku. Vyplýva to z prieskumu personálnej agentúry Adecco, ktorý spoločnosť realizovala v dvadsiatich štyroch krajinách vrátane Slovenska.  

Kým vo svete je jednotkou v profesionálnom networkingu a hľadaní práce sociálna sieť LinkedIn, u nás túto úlohu preberá najnavštevovanejší Facebook. Pracovné príležitosti cez sieť vyhľadáva tretina respondentov. LinkedIn ako kanál na hľadanie práce používa len 18 percent opýtaných. Napriek tomu je LinkedIn považovaný za jediný skutočne efektívny kanál na získanie zamestnania.

Na Slovensku využíva sociálne siete až 80 percent ľudí, pričom prostredníctvom nich si prácu hľadá alebo v minulosti hľadala až polovica z nich. Slováci vyhľadávajú voľné pracovné miesta v závislosti od typu pozície a regiónu.

Sociálne siete sú síce čoraz populárnejšie, ale stále nie sú na prvom mieste. Zatiaľ vyhrávajú skôr tradičné formy, ako napríklad pracovné portále, webové stránky zamestnávateľov a personálnych agentúr, odporúčania cez zamestnancov, známych, rodinných príslušníkov a tlačové médiá,“ hovorí Ivana Vačoková, permanent placement director spoločnosti Adecco Slovakia.

Posielanie žiadostí či profesionálny networking vykonáva cez sociálne médiá menej ako tretina uchádzačov. Kým inde v Európe je zasielanie životopisov pomerne bežné, u nás tak robí len pätina uchádzačov, čo je o polovicu menej ako v iných krajinách. Slováci považujú sociálne médiá za miesto, kde sa dokážu rýchlo skontaktovať so známymi a efektívne komunikovať. Menší význam prikladajú tomu, že prostredníctvom sociálnych sietí môžu šíriť zaujímavé informácie alebo pozitívne ovplyvniť iných ľudí.

Na Slovensku je najpopulárnejšia sociálna sieť Facebook, ktorá však stále slúži  najmä na zábavu. Menej sa využíva na rozvíjanie profesijných vzťahov,“ vysvetľuje Ivana Vačoková.

Možno aj kvôli jednostrannému pohľadu je len málo Slovákov schopných nájsť si cez sociálne siete prácu. Štvrtina respondentov síce potvrdila, že ich personalista kontaktoval cez Facebook či LinkedIn, reálne sa však touto cestou zamestnalo len 9 % opýtaných. Oproti tomu v ostatných krajinách kontaktoval personalista uchádzača v 37 percentách prípadov a v 13 percentách prípadov boli uchádzači v hľadaní práce úspešní.

Ilustračné foto Galéria fotiek (3) Zdroj: thinkstock.com

Facebook kontra LinkedIn

Profily uchádzačov na sociálnych sieťach sú zdrojom informácií pre väčšinu personalistov. Preto je pozitívne, že podľa prieskumu používatelia najčastejšie zdieľajú popri osobných informáciách aj profesijné skúsenosti. Slováci by však mali byť obozretnejší pri zverejňovaní citlivých informácií, súkromných fotografií a publikovaní kontroverzných postojov, ktoré by im mohli cestu k novému zamestnaniu skomplikovať.

Sociálne siete môžu byť skvelým osobným asistentom pri hľadaní práce. Prieskum ukázal, že Slováci majú v tejto oblasti čo zdokonaľovať. Optimalizácia profilu, pravidelné odoberanie noviniek zo stránok zamestnávateľov alebo efektívny profesionálny networking. To všetko sú spôsoby, ako si zlepšiť šance na získanie práce snov,” hodnotí Ivana Vačoková zo spoločnosti Adecco.

Na sociálnej sieti Facebook je napríklad možné stať sa fanúšikom potenciálneho zamestnávateľa, personálnej agentúry alebo pracovného portálu a takýmto spôsobom byť informovaný o aktuálnom dianí v spoločnostiach alebo mať prehľad o ponúkaných pracovných pozíciách.

„Na Facebooku odporúčame upraviť si nastavenia tak, aby zdieľané informácie boli viditeľné len pre kamarátov. Je dôležité si uvedomiť, že profilová fotografia, ako aj titulná fotografia sú prístupné širokej verejnosti, a preto ich obsah treba dôkladne zvážiť,“ radí Ivana Vačoková.

Personalisti odporúčajú reagovať na ponuky, v ktorých uchádzač spĺňa podmienky minimálne na 80 percent, aby sa vyhol zamietnutiu a zároveň reagoval iba na jednu konkrétnu pracovnú pozíciu.

„Ak sa uchádzač rozhodne reagovať na ponuku na sociálnych sieťach, môže osloviť priamo personalistu alebo manažéra. V takomto prípade treba byť slušný a stručný, preukázať záujem o danú spoločnosť a informovať sa, či v spoločnosti majú vhodné miesto. Na túto aktivitu odporúčam využiť profesionálnu sieť LinkedIn,“ hovorí Ivana Vačoková.

Na LinkedIn si personalista všíma fotografiu, kľúčové kompetencie, náplň práce, predchádzajúceho zamestnávateľa, dĺžku trvania jednotlivých zamestnaní a znalosť cudzích jazykov. V dnešnej dobe len minimum personalistov kontroluje potenciálneho zamestnanca na Facebooku, nakoľko je chápaný ako „privátny“. To, či si vás firma preverí na Facebooku, závisí od jej firemnej kultúry, prípadne typu pozície. 

Viac o téme: Hľadanie práce Facebook Sociálne siete Adecco Hladanie prace Linkedin
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: Adecco, Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy