Už ste to počuli? Klebety v práci: Na čo sú dobré a čo s nimi?

Podľa vedcov sa klebetí od nepamäti. Oznamovanie informácií o tretích osobách má pre skupinu, vrátane tej pracovnej, dôležitý význam. Prečo a v čom môže byť klebetenie prínosné? Prečo sa zaujímame hlavne o negatívne informácie? A ako s klebetami naložiť?

Klebety považujeme za niečo nežiaduce. Od malička sme vychovávaní k tomu, aby sme o tretích osobách v ich neprítomnosti nehovorili. Lenže márna sláva, klebetenie je aj podľa vedcov najrozšírenejšia ľudská činnosť. Spoločnosť alebo skupina, v ktorej by sa neklebetilo, neexistuje.

A klebetilo sa pravdepodobne od nepamäti, už za úsvitu ľudstva. Klebetenie stálo najskôr pri zrode ľudskej komunikácie a jazykového dorozumievania. Malo totiž dôležitú funkciu. 

Prečo máme radi negatívne zvesti

Prísne vzaté, sú klebety informácie. Tie môžu mať rôznu povahu: pravdivú či nepravdivú, pozitívnu alebo negatívnu, prípadne neutrálnu. Mnoho týchto informácií nemusí byť podstatné, ale niektoré z nich môžu byť veľmi užitočné. A to nielen pre jednotlivcov, ale pre celú skupinu. 

V priebehu ľudského vývoja sa totiž oplatilo vedieť, kto je v skupine nebezpečný a kto by ju mohol ohroziť. Spoločenstvo, v ktorých si jednotlivci takéto informácie oznamovali, malo väčšiu šancu na prežitie. To je tiež dôvod, prečo nás dodnes viac ako pozitívne informácie zaujímajú tie negatívne. Čo šikovne využíva bulvár.

Klebetenie má navyše ešte jeden pozitívny rys – a to je stmeľovanie skupiny. Zdieľanie informácií vytvára pocit dôvery a spojenectva. Spomeňte si, ako sa vám uľaví, keď vás šéf niečím naštve a vy sa posťažujete blízkej kolegyni či kolegovi. Zrejme vytiahne aj nejakú svoju negatívnu skúsenosť, ktorú s nadriadeným zažila alebo zažil, a tým sa vaše priateľstvo posilní.  

Keď sa klebety zneužívajú

Klebety, ako každé iné informácie, sa však dajú zneužívať. S ich pomocou je možné niekoho zdiskreditovať, a tak ho pripraviť o povýšenie, alebo dokonca donútiť k odchodu z firmy. Na to je možné využiť informácie pravdivé, ale aj úplne vymyslené. Klepy sa tak stávajú zbraňou o pozície v hierarchii firmy.

Zvlášť chorobne ambiciózni jedinci s psychopatickými rysmi vedia výrobu a používanie takých klebetov majstrovsky. K tomu im často pomáhajú sociálne siete, ktoré môžu zosilňovať efekt a šírenie účelových informácií. Na to je dobré pamätať, keď sa človek do škrabania zapája. Že môže niekomu uškodiť. A že nabudúce môžete byť tým, kto sa stane obeťou klebety, on sám.

Ako s nimi nakladať

  • Klebety nevyhľadávajte, nezisťujte u kolegov, čo na koho vedia. Budete vyzerať ako "drbna" a po čase sa s vami nikto nebude chcieť baviť ani o tom, kde bol na dovolenke. Hoci je slovo "drbna" ženského rodu, platí to aj o mužoch.
     
  • Klebety nevytvárajte, teda nešírte informácie o tretích osobách – napríklad o hádke kolegov, ktoré ste boli svedkom, ale napríklad ani o vlastnom konflikte s niektorým zo spolupracovníkov, ktorého by ste pred ostatnými očiernili. Nemorálne je tiež referovať o niečích prešľapoch, obzvlášť tých, ktorých si je dotyčný vedomý a za ktoré sa už ospravedlnil.
     
  • Klebeteniu sa nemožno celkom vyhnúť, sem tam sa k človeku nejaké klebety donesú. Bolo by ľahké napísať: Nešírte ich ďalej. Lenže niekedy sa oplatí určité informácie zdieľať. Navyše zďaleka nie všetky klebety musia byť negatívne. Vždy však zvážte ich pravdivosť a relevanciu. Bulvárne a nactiutrhačné informácie nešírte nikdy.
     
  • Keď už sa rozhodnete klebety s niekým zdieľať, starostlivo vyberajte, kto to bude. Voľte len ľudí, ktorým naozaj dôverujete. To okrem iného znamená, že ste si istí, že nepôjdu získanú informáciu rozhlásiť ďalším desiatim ľuďom. A že ak to niekomu povedia, aj oni budú starostlivo zvažovať, koho do takejto informácie zasvätia.
     
  • Klebety často vznikajú, keď sa potrebujeme na niekoho v práci posťažovať. Skôr než nad niekým stále dookola lamentovať, je ale lepšie snažiť sa s dotyčným dohovoriť a presvedčiť ho, aby konal tak, aby nám to lepšie vyhovovalo. Je k ničomu byť trávičom studní, teda človekom, ktorý na všetko nadáva, ale nesnaží zmeniť veci k lepšiemu.   

V zdravom kolektíve zdravý duch

Ako už bolo povedané, klebety sa šíria v každom kolektíve. Pokiaľ je ale vo firme rozumne nastavená kultúra, ľudia sa v klebení nijako nevyžívajú a nepoužívajú ho na mocenské boje o pozície. Pomáha otvorená komunikácia, teda transparentné šírenie informácií naprieč firmou. Čím viac sa rôzne veci tutlajú, tým väčšia bude šuškanda. 

Klepy sa tiež tak nešíria v tímoch, kde sú k sebe zamestnanci tolerantní a veľkorysí: neživí konflikty, snažia sa dohovoriť a prijali, že ľudia sú rôzni. Chápu, že ostatní môžu premýšľať alebo reagovať inak, než si predstavovali. A tiež, že môžu mať úplne odlišný pohľad na svet alebo vkus.

Tam, kde panuje vzájomný rešpekt, snaha porozumieť si a empatia, sa klebetám ​​toľko nedarí. Kultivovať prostredie, ktorého som sme súčasťou, je potom na každom z nás.   

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás.

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED, jobs.cz
 
Staršie správy
Staršie správy