Ako povedať ‚nie‘ vášmu šéfovi a kolegom

Často pomáhate druhým ľuďom s úlohami, ktoré nie sú vo vašej kompetencii? Je načase s tým skoncovať.Často pomáhate druhým ľuďom s úlohami, ktoré nie sú vo vašej kompetencii? Je načase s tým skoncovať. Zdroj: thinkstock.com

Do ktorej skupiny ľudí patríte v práci? Radíte sa k ľuďom, ktorí viac hovoria slovo „áno“ alebo slovo „nie“?

Kedykoľvek váš šéf alebo kolega potrebuje pomôcť s pracovnou úlohou, prvé meno, ktoré ich napadne je práve to vaše. Ak patríte k tej menšinovej skupinke ľudí, na ktorých sa môžu druhí obrátiť v prípade potreby, gratulujeme. Určite patríte k ľuďom so stabilným pracovným miestom. Kto by chcel predsa prepustiť z práce človeka, ktorý je najväčší obetavý baránok na zemi? Ak si však myslíte, že tým, že plníte všetky povinnosti, ktoré nespadajú do vašej kompetencie, si zabezpečíte postup vo vašej kariére, ste na omyle.

Ako teda môžete nájsť rovnováhu medzi zachovaním svojho „nenahraditeľného“ postavenia v práci a vašim duševným zdravím? Na túto otázku neexistuje jednoduchá odpoveď. Okolnosti v každej práci sú odlišné. Ak si raz vytvoríte v práci reputáciu, že ste za každých okolností nápomocní a ústretoví, budete musieť používať slovíčko „nie“ veľmi opatrne, aby vám to nenarušilo vašu povesť, ale aby ste svoju ochotu stavali na rešpekte a uznaní.

Tu je návod, ako povedať slovo „nie“ bez toho, aby ste riskovali vašu pozíciu:

  1. Vyberte si vhodnú situáciu
    Ak za vami príde šéf alebo kolega v strese a zúfalo vás prosí o pomoc, určite nie je ten správny čas, aby ste v takejto situácii zmenili svoju povesť obetavého baránka. Ak sa však pracovný kolobeh ustáli a vy viete, že aj ostatní kolegovia okolo vás sú šikovní a nápomocní, môžete pomaly začať s uplatňovaním pre vás „neznámeho“ slova a presunu kompetencií aj na druhých kolegov.
     
  2. Naučte sa vysloviť negatívnu vetu bez toho, aby ste povedali slovo nie
    Možno váš kolega alebo nadriadený zabudol na všetky pracovné povinnosti, ktoré máte na starosti. Ak príde za vami s veľkou úlohou, môžete mu odpovedať takto: Rada by som prevzala kontrolu nad ďalším projektom, ale môžeme si k tomu sadnúť, aby sme sa dohodli na stanovení priorít mojich jednotlivých pracovných úloh? Rada by som sa zameral/a na najdôležitejšie úlohy v mojej práci. Pri rozhovore sa snažte vyhnúť použitiu slova nie.
     
  3. Navrhnite alternatívne riešenie
    Ak od nadriadeného dostanete vyššie spomenutý návrh prevziať riadenie nad celým projektom, ale viete, že je to nad vaše ľudské sily, môžete navrhnúť, že sa budete venovať časti projektu. A to práci, v ktorej ste dobrí, podľa vášho pracovného zamerania. Takýmto spôsobom neodrieknete celý projekt, ale zameriate sa na časť projektu, ktorú dokážete rýchlo spracovať.
     
  4. Vaša reputácia utrpí porážku
    Čo však v takom prípade, ak si narušíte vašu povesť vždy ochotného a obetavého človeka, ktorý „povolil“ zo svoje obetavosti a teraz ste doplatili na to,  že nie ste ochotní pracovať niekoľko hodín navyše, ako predtým a je vám to vyčítané? V takto prípade je pravdepodobne čas na to, aby ste sa obhliadli za novou prácou. Ak sa stretnete s nepochopením, nedávajte ihneď výpoveď, ale majte isté vyhliadky do budúcnosti.
     
Viac o téme: Kolegovia Komunikácia Nie Pracovníci Šéf Autorita Podriadení Slovo nie
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider.com, Text: ami, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy