Nekoktajte, nehabkajte: Takto sa pripravte na telefonický pohovor

Stalo sa vám, že ste reagovali na pracovný inzerát, no ešte pred tým, ako vás pozvali na pohovor, vám z danej firmy zatelefonovali a spýtali sa niekoľko otázok? Telefonický pohovor je pre personalistov bežnou záležitosťou, slúži totiž ako predvýber v prípade, že sa na danú pozíciu prihlásilo viacero kandidátov. Viete, ako ho úspešne zvládnuť tak, aby sa pre vás stal vstupenkou aj na osobné stretnutie? Nechajte si poradiť odborníkmi, overené tipy ponúkajú personalisti zo známych slovenských spoločností.

 

Firmy na Slovensku využívajú telefonické pohovory bežne. „Ak sa spoločnosť rozhodne, že ide o kandidáta, ktorý stojí za pohovor, rozhodnú sa mu zavolať – je to totiž oveľa rýchlejšie a efektívnejšie ako elektronická pošta,“ hovorí Ľubomír Dranga z APPEL Counselling.  


Prečítajte si tiež: Najhoršie sprievodné e-maily, ktoré personalisti dostali: Toto so životopisom nikdy nepošlite


„Pre recruitera je to možnosť vytvoriť si prvý dojem a preveriť informácie, ktoré uvádza kandidát v životopise. Táto forma často ušetrí veľké množstvo času, keď namiesto hodinového pohovoru už po telefóne zistíte, že toto nie je kandidát, akého hľadáte. Platí to však aj naopak – uchádzači majú niekedy inú predstavu o náplni práce, tieto zistenia teda pomôžu obom stranám,“ vysvetľuje Ján Svrček z oddelenia ľudských zdrojov v RTVS.

Ako formu screeningu využívajú telefonický pohovor aj v personálnej a pracovnej agentúre P.J. Servis: „Na základe neho sa  vieme rozhodnúť, či daného respondenta pozveme na ďalšie kolo. Po e-mailovej komunikácii je telefonický pohovor druhotný kontakt s uchádzačom, ktorý nám vie zásadne ukázať prípadnú spôsobilosť kandidáta,“ objasňuje Ivan Jurkovič, konateľ spoločnosti.

V rámci vyhľadávania a selekcie kandidátov okrem telefonického rozhovoru využívame napríklad aj video-dotazník či skype interview,“ prezrádza Júlia Jurčíková, riaditeľka odboru ľudských zdrojov Poštovej banky. „Pomáha to totiž obom stranám skrátiť napríklad regionálnu vzdialenosť, či overiť si základné informácie zo životopisu, motivačných listov, ale aj na strane kandidáta ohľadne doplňujúcich informácií k pozíciám,“ dopĺňa.

 

Telefonický pohovor by vás nemal prekvapiť, pripravte sa naň

Ak chcete, aby pre vás dopadol telefonický pohovor dopadol pozitívne, musíte sa naň pripraviť. Prvým predpokladom úspechu je očakávať, že vám z danej spoločnosti môžu kedykoľvek zatelefonovať a overiť si, či ste naozaj tým správnym kandidátom. Myslite preto vopred a naštudujte si o firme, do ktorej sa hlásite, čo najviac. „Je nevyhnutné, aby ste vedeli o čo ide, keď vám personalista zavolá,“ hovorí Svrček.

„Ak vám skutočne záleží na pozícii, o ktorú sa uchádzate, pripravte sa na ňu – stiahnite si inzerát s popisom práce, aby ste sa k nemu mohli vrátiť. Snažte sa získať čo najviac informácií o spoločnosti, pozícií, či prípadne projekte, ktorému by ste sa mali venovať. Neostanete tak zaskočení, keď vám personalista zavolá,“ odporúča Jurčíková.

Niekedy sa však stane, že personalista zavolá v nevhodnej chvíli. Možno šoférujete, cestujete vlakom, čakáte u lekára alebo si vybavujete záležitosti na úradoch. Ak ste v situácii, kedy nemôžete hovoriť, pokojne sa ospravedlňte a dohodnite sa, že si zavoláte o niečo neskôr, prípadne si dohodnite termín rozhovoru.

 

Personalisti radia: 3 tipy, čo (ne)robiť počas telefonického pohovoru

  1.  „Dôležité je neznieť do telefónu monotónne, unaveno a bez energie. Buďte pripravený na overovacie otázky na vašu motiváciu: prečo ste na danú pozíciu reagovali, pracovnú náplň či dôvody odchodu z posledného zamestnania,“ odporúča Svrček.
  2. „Rozhodujúca je sebaprezentácia kandidáta formou zvolenej slovnej zásoby a tónu hlasu. Veľmi smerodajným je aj jednoduchý pozdrav a predstavenie sa. Mnohokrát práve tento „banálny“ úvod rozhovoru vás môžu posunúť ďalej,“ vysvetľuje Jurkovič.
  3. Pohodlne si sadnite, prípadne sa prechádzajte, ak to na vás pôsobí upokojujúcoBuďte sám sebou, majte pevný hlas, nešepkajte, snažte sa pôsobiť sebavedome. Snažte sa jasne odpovedať na otázky. Ak sa stane, že neporozumiete otázke, nemajte obavy priznať to. Nebojte sa tiež priznať, ak na všetko nebudete mať odpoveď. Aj odpoveď neviem je prípustná v porovnaní so zahmlievaním,“ radí Jurčíková.

Telefonický screening: Tento tip vždy zaberie

Hoci ide o telefonický pohovor, personalisti sa zhodli, že aj pri ňom by ste sa mali usmievať.  „Aj keď to personalista na druhej strane linky nevidí, verte, že budete pôsobiť oveľa príjemnejšie,“ hovorí Jurčíková. K usmievaniu do telefónu sa pridáva aj Svrček: „Aj keď vás ako personalisti nevidíme, pozitívnu naladenosť a energiu je cítiť aj z hlasu, preberte sa preto k životu a nepôsobte dojmom, že ste sa práve zobudili,“ uzatvára.

Zdielať článok na Facebooku
09.10.2017  |  Text: es; Foto: thinkstockphotos.com
Hodnotenie článku:
3.3/5 (3 hlasov)

Citáty o práci a kariére

André Maurois

Každá práca vykonávaná so zaľúbením je šťastím. Keď sa ale k práci pridá láska, nie je na svete nič radostnejšie.

André Maurois