7 hlášok, ktorými sa vás ostatní snažia motivovať, ale aj manipulovať: Ako na ne reagovať?

Ľahko sa môže stať, že na človeka spadne v zamestnaní množstvo práce, ktorú by ale mali robiť iní. Väčšinou je to za sprievodu niekoľkých osvedčených hlášok. Určitá miera solidarity je na mieste, ale všetko má svoje hranice. Preto je dobré si dávať na podobné motivačné výroky pozor a vedieť sa im brániť. Ktoré sú to?

Každému sa lepšie pracuje vo firme, kde vládne tímový duch. Je úplne v poriadku, ak si ľudia vzájomne pomôžu, a to aj nad rámec svojich povinností. Solidarita by však mala byť vzájomná – ak sme my pomohli vedľajšiemu oddeleniu, malo by aj ono pomoc s inou úlohou nám.

Rovnako tak kolegovia, ktorým sme párkrát vytrhli tŕň z päty, by mali byť ochotní oplatiť nám rovnakú mincí. Je to krehký systém, ktorý, keď začne jedna strana porušovať alebo zneužívať, sa ľahko zrúti. Aj preto je na mieste posudzovať každú žiadosť o pomoc individuálne – nie ju automaticky odmietnuť, ani prijať, ale zhodnotiť (podľa náročnosti úlohy a vlastných možností) a potom reagovať.

Odmietnuť nejakú úlohu však nebýva jednoduché. Zvlášť ak príde s ním nadriadený. Ak nás šéf osloví s nejakou prosbou sem tam, nebýva s tým problém. Ale nič sa nemá preháňať. Pokiaľ žiadostí o výpomoc pribúda, či už zo strany kolegov, alebo vedúceho bez toho, aby sa hovorilo o odmene, ktorá za to patrí, je niečo zle. Odmietnuť úlohu, keď mám tých svojich nad hlavu, je legitímne. Pozrite sa, ako, keď to na vás niekto skúša pomocou „osvedčených“ hlášok.

Motivácia, ktorá vás dorazí

Na svete existuje neuveriteľné množstvo motivačných hlášok. Regrutujú sa z manažérskych príručiek i sebarozvojovej literatúry všetkého druhu. Niektoré môžu povzbudiť, avšak tiež ich môže niekto zneužívať na to, aby ostatní manipuloval a prinútil ich, aby robili prácu za neho. Možno máte s takýmito výrokmi svoje skúsenosti, takže vám nasledujúci zoznam bude pripadať povedomý:

„Je to jednoducho výzva, ber to tak.“

 Výzva – slovo, ktorého význam sa dnes ľahko ohýba podľa potreby. Kedysi sa ľudia vyzývali na súboj. V podobnom duchu má pôsobiť „výzva“ aj dnes. Že je tu nejaká ťažká úloha, ale keď sa človek dostatočne vynasnaží, zvládne ho. A keď nie, asi nemá dosť schopností alebo vytrvalosti… Nenechajte sa „výzvami“ manipulovať. Dokončovať výkazy za ostatných za celý rok, pretože sa na to kolegovia vykašľali, nie je žiadna výzva pre vás, ale skôr zlá vizitka pre niekoho, kto chybne rozdelil a načasoval prácu.

Ako reagovať: Ak vám pripadá úloha, ktorá po vás niekto chce s „výzvou na perách“ neadekvátna, môžete odvetiť niečo v tom zmysle, že to je naozaj zaujímavá výzva, takže ju radi prenecháte niekomu inému. Pretože vy už pracujete na niekoľkých podobných výzvach (kľudne vymenujte) a túto už, ospravedlňujete sa, nemôžete z časových dôvodov zvládnuť.  

„To budeš mať za chvíľku, je to na pár minút.“

Kto tomu verí, nech to vezme. Tak tomu skoro nikdy nie je. Len kým sa človek naloguje do systémov, aby mohol na veci začať pracovať, mu nejaký čas zaberie. Podrobnejšie zoznámenie s problémom stoja ďalšie drahocenné minúty. A nedaj bože, keď treba kvôli tomu niekoho osloviť, poslať mu otázku, čakať na odpoveď… Z desiatich minút je razom vec, ktorá sa vlečie niekoľko dní.

Ako reagovať: „Ak je to naozaj na pár minút, nemohol by to urobiť niekto iný? Ja mám totiž teraz hrozný frmol a pár minút sa mi hodí, prepáč, fakt to nezvládnem.“ Alebo: „Ospravedlňujem sa, ale naposledy som na podobnej úlohe strávil/a nakoniec niekoľko dní. Teraz na to nemám naozaj kapacitu, robím na xy, takže to nedám.“  

 „Ty si na to šikovný/á!“

Táto veta môže mať nespočetné množstvo variantov: Ty si na to expert, borec, tebe to tak ide. A šup, úloha, s ktorou si nikto nevie veľa rady, vám pristane na stole. Mazanie medu okolo úst je osvedčená taktika, ako niekoho prinútiť k práci, ktorú sa inému nechce robiť. Takže pozor na to.

Ako reagovať : Vyjadrite potešenie, že vás niekto kladne hodnotí. „Som si však istý/á, že tu je celý rad schopných ľudí, ktorí by to zvládli tiež. Pretože ja mám práve veľa svojej práce a nemohol/a by som tomu dať toľko energie a času, koľko by bolo treba, prepáč.“  

 „Je to na tebe, všetci sa na teba spoliehame.“

Ten, kto príde s touto hláškou, sa snaží hrať na pocit „zodpovednosti“ voči firme, ktorej prosperitu vkladá na jediné bedrá – tie vaše. Je to samozrejme nezmysel, činnosť firmy je „tímová hra“ a nikdy nič neleží len na jedinom pracovníkovi. A ak áno, niečo nefunguje.

Ako na to reagovať: „To ma mrzí, či to teraz všetko záleží naozaj len na mne, ale ja už riešim iné dôležité úlohy. Na tento by som sa teda nemohol/a sústrediť tak, ako by bolo potrebné, keď je taký hlavný. Prepáč, bude ho musieť vyriešiť niekto iný.

 „Vieš, ako to je, teraz musíme všetci zabrať.“

 K podobným výzvam súčasná situácia práve zvádza. Bohužiaľ už asi dva roky. Niet divu, že po čase prestane podobný apel účinkovať. Najmä, keď ono „všetci“ ste hlavne vy, zatiaľ čo viete o celom rade ľudí, ktorí zďaleka toľko zaberať nemusia.  

Ako na to reagovať : „Viem naozaj dobre, že je doba zložitá, veď som už v minulosti pribral/a tie a tie úlohy, preto mi na tento ďalší nezostáva rezerva, ospravedlňujem sa.“

„ Ranné vtáča, zvládne viac práce. 

Zrejme vás chce niekto donútiť, aby ste chodili do práce skôr. Lenže to neznamená, že aj skôr odídete. Ak sa „hecnete“ a miesto o pol deviatej prídete o hodinu skôr, o štvrtej ťažko odídete. Alebo áno, ale všetci vás budú sprevádzať zlými pohľadmi, ako by ste utekali z potápajúcej sa lode, zatiaľ čo oni sedia pri vesielách až do konca. A to vrátane kolegu, ktorý dorazil od práce o jedenástej, a kolegyne, ktorá preklábosila dve hodiny v kuchynke, zatiaľ čo vy ste celý čas pracovali a obed zjedli pri počítači. 

Ako na to reagovať: Spochybnite, že skorý začiatok pracovného času má pozitívny vplyv na výkonnosť. Niekto sa dlhšie preberá a ráno je ako spomalený film, takže sedieť pri počítači o hodinu skôr mu k ničomu nebude. Za to popoludní ak večeru mu ide práca najlepšie od ruky. Možno aj preto, že ho v tomto čase už nikto neruší komunikáciou na najrôznejších chatách.  

„Keď nemôžeš, tak pridaj.“

Heslo, ktoré môže motivovať k usilovnejšej práci snáď len chorobne asketických jedincov so sklonom k ​​sebatýraniu. Pretože čo bude potom, keď dotyčný pridá? Príde záchranka, aby ho odviezla so srdcovým zlyhaním? Alebo syndrómom vyhorenia? Ťažko povedať, čo príde skôr. 

Ako reagovať: Vyjadrite svoje presvedčenie, že pridať naozaj nemôžete, ak nechcete prísť o zdravie. „Predpokladám, že je aj v záujme firmy, aby som tu ešte nejaký čas vydržal/aa robil/a na zverených úlohách, ktorých nie je práve málo. Takže nepridám, prepáč.”

Slušne, ale asertívne

Dohadovanie o pridelení práce spadá do kategórie rokovaní. Jeho umenie spočíva v tom, že človek obháji svoje stanovisko, ale neuzavrie si cestu k tým, s ktorými rokuje. V ideálnom prípade ich o svojom názore úplne presvedčí, alebo sa s nimi aspoň dohodne na kompromise: ak nie je zvyšok, vezme ponúkanú úlohu, ale vyjedná si zaň nejakú odmenu. Tá môže byť finančná, v podobe benefitu alebo oslobodenia sa od nejakej inej úlohy, aby penzum práce zostalo plus mínus rovnaké.

A nakoniec pre vás máme aj jeden komunikačný trik: Pri odmietnutí sa oplatí pridať ospravedlnenie. Aj keď si človek myslí, že je nespravodlivé po ňom chcieť ďalšiu prácu, takže sa nemá za čo ospravedlňovať. Ospravedlnenie je však dobrý psychologický prostriedok, ako si nakloniť druhých na svoju stranu. Bez toho, aby si toho boli vedomí. A vás nič nestojí.

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás.

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED, jobs.cz
 
Staršie správy
Staršie správy