Prvýkrát po škole „na palube“? Nenechajte sa odfúknuť

Zadarilo sa a nastúpili ste do svojej prvej práce? Výborne. Nebude to možno ľahké, ale nevzdávajte sa pri prvých problémoch a pocitoch nepohodlia. Prekonávanie prekážok k životu patrí. Len vďaka nim sa človek zlepšuje a posúva, profesne aj ľudsky.

Tak ste to dokázali. Máte svoj prvý job. Na personálnom ste si vybavili všetky papiere a teraz zaujali svoje miesto pri počítači. Možno ste vystrašení a plní obáv, alebo zastávate prístup „tak sa, milí kolegovia, predveďte“. Ani jedno vyššie uvedené nastavenie nie je ideálne. V prvom prípade to chce pokoj a nutnú dávku sebapodpory, v druhom zas pokory.

Žiadny zaručený návod, ako v novej práci uspieť, neexistuje. Je to kombinácia schopnosti učiť sa a novo nadobudnuté znalosti uplatniť s umením vyjsť s kolegami. Teda všeobecne s ľuďmi. To sú okrem iného tie soft skills, o ktorých sa stále hovorí. Niečo má človek prirodzene v sebe, niečo musí získať v praxi.  Pár rád na začiatok ale nemôže škodiť. Napríklad vám pomôžu, až vás bude prepadať pocit, že vám všetko prerastá cez hlavu.

Čo po mne vlastne chcú?

Poznať presne svoje úlohy, je základ. Čo všetko máte na starosti a aký je pri každej úlohe deadline? Nie je od veci si to niekam spísať a poznamenať si k tomu ďalšie údaje. Napríklad na koho sa s ktorou otázkou môžete obracať alebo v akej databáze nájdete potrebné informácie a pod. V mnohých firmách na to slúži aplikácia, ktorá posiela na zamestnancov tzv. , na čom je potrebné pracovať, prehľad. Naučte sa s takýmto nástrojom zaobchádzať. Ak ste všetko nechytili na školení, požiadajte napríklad kolegu. Nebýva to ťažké, ale treba to vedieť. 

Aby nováčikom vstup do pracovného procesu uľahčili, dávajú im v niektorých firmách pri nástupe tzv. adaptačný plán. Podľa neho absolvuje v prvých týždňoch rôzne školenia o firme a jej procesoch, často so zameraním podľa svojho zaradenia vo firme. Tento plán môže byť aj veľmi individuálny a dlhodobejší, napríklad na niekoľko mesiacov, vďaka ktorému novo nastupujúci vie, čo ho čaká. Pokiaľ ho na začiatku nedostanete, skúste oň požiadať na personálnom oddelení alebo sa na ňom dohodnúť so svojim nadriadeným.    

Čo teraz a čo potom?

Niektoré úlohy sú rutinné, iné občasné a na niektorých je potrebné pracovať priebežne, aby ste na konci mohli odovzdať výsledok. Na tie posledné si dajte obzvlášť pozor. Vidíte, že ich termín vypracovania je až za dlho, a stále si hovoríte: „Zajtra sa na to vrhnem“, pretože riešite každodennú agendu. Lenže to rýchlo utečie. Preto je potrebné si vyhradiť na takúto úlohu pravidelne nejaký čas. Vymyslieť si plán riešenia a podľa neho si úlohu rozfázovať na čiastkové úkony. Skrátka postupujte podobne, ako keď ste písali diplomovku. Tú ste tiež nesplodili za týždeň, aj keď si mnoho študentov myslí, že sa to dá. Riešenie dlhodobejších úloh sa oplatí priebežne konzultovať s nadriadeným. Nasmeruje vás, nepustí do slepých uličiek a tým ušetrí veľa času.   

Pýtajte sa, ale skúste to najskôr sami

Každý vie, aké ťažké je v novej práci začínať, zvlášť hneď po škole. Preto ľudia bývajú ochotní novému „členovi posádky“ pomôcť. Napriek tomu sa pred každým dotazom zastavte a skúste venovať pár minút tomu, aby ste si zistili potrebnú informáciu po svojej osi. Je tu internet, kde nájdete od klávesových skratiek po hospodárske výsledky Európskej únie za posledných päť rokov. Možno si nakoniec poradíte sami, nebudete musieť nikoho obťažovať, a ešte sa niečo nové naučíte. Pokiaľ ale vaše pátranie nie je úspešné alebo ste dospeli do určitej fázy a ďalej sa nepohnete, nebojte sa opýtať ostatných. Tí, keď uvidia, že už ste sa snažili sami, pridelia vám pomyselné, a nie celkom bezvýznamné plus. 

Využite Buddyho

V niektorých firmách dávajú nováčikom k ruke tzv. Buddyho, čiže kamaráta. Býva to najbližší kolega, ktorý novému zamestnancovi radí s tým, ako to vo firme chodí, kam zájsť na cigaretu, čo si dať a čo si rozhodne nedať v jedálni na obed, ale aj čo robiť, keď dôjde tonner v tlačiarni alebo neprídu stravné lístky. Mať niekoho takého vám môže veľa vecí uľahčiť. Pokiaľ Buddyho nemáte, skúste si ho sami „vytvoriť“, najlepšie z ochotného kolegu, s ktorým si sadnete a ktorý je ochotný vám pomáhať. 

TIP: Zatiaľ ste ako absolvent prácu nezohnali? Skúste sa pozrieť, či ste si napísali správne životopis .

Nepanikárte, keď niečo pokazíte

Tak a je to tu. Prúšvih! Snažili ste sa síce, čo ste mohli, a napriek tomu ste urobili topánku. Snažte sa predovšetkým zachovať pokoj. Potom skúste odhadnúť, aké veľké sú škody. Ako nováčik, ktorému najskôr nedali za úlohu riadiť jadrový reaktor, ste ťažko spôsobili katastrofu ohrozujúcu prežitie firmy. Chybu väčšieho rozsahu ale netutlajte. Informujte o ňom svojho nadriadeného. Skúste hovoriť vecne, krátko sa zmieňte o tom, čo bolo príčinou, a potom hneď prejdite k otázke nápravy. Čo a ako môžete urobiť, aby ste svoje pochybenia čo najskôr odstránili? Až sa vám to podarí, informujte o tom opäť nadriadeného. A hlavne – poučte sa zo svojej chyby, aby ste ju nabudúce neopakovali.

Nevzdávajte to, keď všetko nejde hladko

Nastúpiť do prvej práce je veľký krok. A krok nie práve jednoduchý. Objavia sa problémy a úlohy, ktoré nebude ľahké riešiť, alebo na druhej strane zase úlohy až príliš rutinné a málo tvorivé. V oboch prípadoch skúste vytrvať. Zamestnávateľ skúša, čo zvládnete a vydržíte. Nemusíte byť dokonalí, ale mali by ste ukázať snahu. Aj na rutinných úlohách sa toho môžete veľa naučiť.

Nikde nie je napísané, že na jednom mieste musíte sedieť do smrti, ale príliš časté striedanie zamestnania o vás môže prezradiť, že akonáhle sa vyskytne najmenší problém, balíte kufre. Možno totiž neviete jedno tajomstvo: v každom zamestnaní je časť práce, ktorá vás nebude príliš baviť. Úplne sa tomu vyhnúť nedá. Ide však o to, aby pomer príjemnej a menej zábavnej činnosti bol vychýlený čo najviac v prospech toho prvého. A to sa nemusí podariť hneď v prvých týždňoch a možno ani mesiacoch. Zhodnotenie si preto urobte až po určitej dobe a o svojich záveroch hovorte s nadriadeným. Ak to bude rozumný človek, aj on bude mať záujem na tom, aby ste sa venovali hlavne tomu, čo vás baví.

Komunikujte s citom a rozmyslom

Dostávame sa k umeniu jednať s ľuďmi. Ako nováčik budete zo začiatku asi tápať. Preto hlavne počúvajte. Firemné klebety ani novú sukňu kolegyne zatiaľ príliš nekomentujte, zvlášť s negatívnym hodnotením sa netaste na prvú dobrú. Skúste najskôr preniknúť do pletiva vzťahov medzi kolegami aj jednotlivými oddeleniami vo firme. Inak riskujete, že sa dopustíte radu nepríjemných trapasov. Aj informácie o sebe skúste rozumne dávkovať. Začnite od všeobecnejších tém – štúdium, koníčky… Opilecké historky z koľají nechajte na neskôr. S rozvahou prichádzajte aj so svojimi požiadavkami. Začínať hneď prvý týždeň o tom, že by ste najradšej boli štyri dni v týždni na home office, keď sa firma očividne snaží o návrat do kancelárií, nie je príliš taktná ani taktická. Podobné žiadosti sa oplatí neuponáhľať a vytasiť sa s nimi vo vhodnom čase, keď spoznáte, čo je reálne presadiť a čo nie.   

Pochváľte sa za všetko, čo ste zvládli

Zatiaľ bola reč hlavne o tom, čo robiť, keď sa niečo pokazí. Ale nájde sa určite aj množstvo vecí, v ktorých uspejete, alebo budete dokonca excelovať. Výborne! Za všetko sa pochváľte. Aj keby to bola maličkosť, ako je správne vyplnenie nejakého formulára. Niekedy to môže byť pekne zapeklité. Psychicky tiež pomáha, ak si deň pred odchodom z práce napíšete úlohy na ďalší deň, napríklad aj drobné, a na druhý deň si ich odškrtávate. Pestujete si pocit, že za vami niečo zostáva a že to nebol premárnený deň.

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás.

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy