S bezdomovcom na prehliadke mesta? Aj to je biznis model

Netradičný biznis model dostal zelenú.Netradičný biznis model dostal zelenú. Zdroj: photl.com

Predstavte si situáciu, že vám sprievodcu po stovežatej Prahe robí bezdomovec, ktorý vám bez okolkov naservíruje skutočný život ľudí bez domova. Vypočujete si neotrepané príbehy a prevedie vám zaujímavými miestami cez deň alebo aj v noci. Závisí od toho, ktorú z 10-tich prehliadkových trás sa vyberiete.

Takéto služby ponúka cestovná kancelária Pragulic, ktorá vznikla zo študentského projektu jej zakladateliek Kataríny Chalupkovej a Terezy Jurečkovej. Ich projekt v minulom roku vyhral súťaž Social Impact Award 2012, vďaka ktorému vniesli do podnikania aj sociálny aspekt. Podarilo sa im začleniť bezdomovcov do biznis modelu.

„Projekt Social Impact Award vznikol v Rakúsku v roku 2009. Jeho cieľom je ukázať mladým ľuďom kariérnu cestu v oblasti spoločensky prospešného podnikania ako alternatívu k zamestnaniu či „klasickému“ podnikaniu,“ hovorí Juraj Kováč, organizátor projektu Social Impact Award na Slovensku.

Projekt je určený hlavne pre mladých ľudí, ktorí vidia vo svojom okolí sociálny problém a chcú svoju „frustráciu“ pretaviť do projektu s udržateľným biznis modelom. Môže ísť o oblasť vzdelávania, zdravia, životného prostredia, chudoby, či sociálnej nerovnosti.

„Súťažou podporíme rozvoj spoločensky prospešných biznisov. Každý rok vyhrávajú minimálne tri projekty sumu 3x 3-tisíc eur,“ hovorí Juraj Kováč.

Ak máte v hlave vy alebo vaši známi nápad, ako vyriešiť niektoré spoločenské problémy, môžete sa prihlásiť do projektu Social Impact Award. Ak tento nápad ešte nemáte, ale radi by ste sa venovali podobnej činnosti, môžete sa prihlásiť na jeden z pripravovaných workshopov v Bratislave, Banskej Bystrici alebo v Košiciach, kde vám ukážu ako sa dá premeniť sociálny biznis nápad na biznis model. Okrem workshopov sú pripravené aj odborné konzultácie pre jednotlivých účastníkov projektu.

Prví pätnásti rozbiehači už majú za sebou prvý workshop. Ten sa konal koncom januára v Bratislave. Zatiaľ všetci ho hodnotili veľmi pozitívne.

„Je pre všetkých, ktorých omína pretlak nápadov a nespokojnosti s vecami, ktorým by chceli pomôcť a nevedia, kde ho začať pretavovať do realizácie," povedala Zuzana, autorka projektu Real Thing.

„Rozhodne je to akcia, ktorá nechá kopu chrobákov v hlave,“ vyjadril sa ďalší rozbiehač.

„Pozor! Hrozí prenos nadšenia a energie! Asi vás to prinúti vyskúšať veľa písmeniek z abecedy, keďže plán A sa nemusí podariť…“ hovorí Andrej, autor projektu Bylinkári.

Kedysi bolo slovíčko podnikateľ vnímané veľmi negatívne. Nepridalo k tomu ani historicko-spoločenské povedomie o podnikaní.

„Dobrou správou však je, že mladí ľudia na školách už týmto nie sú zaťažení a nevidím veľký rozdiel v ich podnikavosti oproti iným krajinám. Na druhej strane, také dobré nakopnutie nie je nikdy zlé,“ hovorí Juraj Kováč, organizátor Social Impact Award na Slovensku.

Viac o téme: Projekt Sa Model Plán Biznis Podnikanie Workshop Award Social Rozbehni Impact Rozbiehačský
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Socialimpactaward.net; Andrea Miklasová

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy