Opel a Fiat prepúšťajú zamestnancov
Automobilka Opel prepustí 3000 zamestnancov pre rušenie výroby v závode Bochum. Prepúšťať sa chystá aj poľská divízia Fiatu pre nízky záujem o autá v Európe.
Automobilka Opel, dcéra amerického General Motors, ktorá sa už roky nemôže dostať z problémov, nevzdáva zápas o prežitie. Agentúra DPA cituje vyjadrenia dočasného šéfa automobilky Thomasa Sedrana pre týždenník Wirtschaftswoche, že podnik chce doviesť k zisku prienikom na lukratívne trhy Ďalekého východu. Opel pracuje na zámere, aby začal predávať viac áut v Číne.
Doteraz sú exportné možnosti automobilky mimo európskeho kontinentu obmedzené. Mnohí experti trhu s vozidlami sa zhodujú, že vedenie GM sa na zámorských trhoch vyhýba vnútrokoncernovej konkurencii a nechce dopustiť, aby Opel ohrozoval odbyt Chevroletu.
Slávnosť k 50. výročiu závodu, ktorá sa mala konať v sobotu za účasti asi 20.000 ľudí, organizátori zrušili. Nekonalo sa ani protestné zhromaždenie Bochumčanov nespokojných so zánikom výroby a s prepustením všetkých 3000 zamestnancov.
Odborníci predpokladajú, že zamestnanci Opela sa o tri roky dobre umiestnenia na pracovnom trhu. Šéf bochumskej Agentúry práce Luidger Wolterhoff pre týždenník Focus povedal, že po zatvorenie závodu Nokie v meste v roku 2009 si asi 50 % prepustených do roka našlo nové zamestnanie. V prípade zamestnancov automobilky bude miera úspešnosti vyššia. Zo závodu odišlo v rokoch 2010-2012 približne 1200 osôb a špeciálna organizácia, ktorá im mala pomôcť k novému pracovnému miestu, dosahuje veľmi dobré výsledky. Podľa tlače je jej úspešnosť do 70 %.
Sedran vidí šance na exportný úspech Opela aj v Austrálii, Severnej Amerike, Rusku a Turecku. V Európe sa chce stať Opel druhou najrozšírenejšou značkou osobných automobilov. Zatiaľ sa nachádza za Volkswagenom a Renaultom.
Sedran spája posilnenie budúcnosti dcéry GM aj s výrobou modelu Mokka, ktorý sa montuje v Južnej Kórei, v Európe. Model, ktorý prišiel do autopredajní v októbri, získal už 63.000 objednávok. Rýchlejšiemu presunu jeho výroby na starý kontinent bránia technické problémy. Na trhu dobre zarezonovalo aj mestské auto Adam, vyrábané v nemeckom Eisenachu. Začnú ho predávať v januári.
Záujem o Fiat klesá
Fiat Auto Poland, divízia talianskej automobilky Fiat, ktorá je najväčším výrobcom áut v Poľsku, plánuje zrušiť okolo 1500 pracovných miest. To znamená takmer tretinu zo súčasnej pracovnej sily firmy. Dôvodom je klesajúci dopyt po jej autách v Európe.
Oznámenie spoločnosti o prepúšťaní prichádza v čase, keď poľská ekonomika, ktorá dokázala prejsť krízovým obdobím v minulých štyroch rokoch bez väčších problémov, začína zaznamenávať výrazné spomaľovanie rastu. V 3. kvartáli tohto roka vzrástla medziročne len o 1,4 % a za celý rok by to malo byť asi o 2 %. V minulom roku pritom hrubý domáci produkt Poľska vzrástol ešte o 4,3 %. Rastie aj nezamestnanosť. Odhaduje sa, že za november dosiahla 12,9 % z 12,5-% úrovne v októbri.
Presný počet zamestnancov, ktorí prídu v poľskom závode o prácu, bude známy po rokovaniach vedenia s odbormi, ktoré sa už začali. Podľa hovorcu Fiat Auto Poland ich ukončenie predpokladá v prvej polovici januára. Závod v meste Tychy na juhu Poľska zamestnával ku koncu októbra 4967 ľudí.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: TASR