Psychológovia radia, ako ovládať iných: 10 neuveriteľných trikov, ktorými dosiahnete, čo chcete

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstockphotos.com

Nemusíte byť výkonným riaditeľom, aby vás ostatní počúvali. Psychologický výskum naznačuje, že existuje mnoho spôsobov ako ľudí donútiť urobiť presne, čo chcete bez toho, aby si to vôbec uvedomili. Prinášame desať vedecky podložených spôsobov ako ľudí vo svojom okolí presvedčiť, aby si vás obľúbili, kúpili, čo predávate, či vám dali, čo práve potrebujete.

Použite návnadu

Behaviorálny ekonóm Dan Ariely tvrdí, že ak máte problém predať drahší produkt z dvoch, mali by ste skúsiť využiť efekt „návnady“. Predstavte si, že vám niekto ponúka tri úrovne predplatného. Online verzia stojí 59 eur, tlač 159 eur a obe spolu stoja tiež 159 eur ročne. Druhá možnosť však existuje len preto, aby vyzerala kombinovaná ponuka pre zákazníkov lákavejšie a vyvolala v nich pocit, že získavajú niečo zadarmo. Pri predaji dvoch produktov zvážte pridanie tretej možnosti, ktorá spraví drahší produkt výhodnejším.

Upravte prostredie tak, aby ľudia v ňom konali menej sebecky

Taktika nazývaná „penetrácia“ je silný psychologický fenomén, počas ktorého jeden podnet spôsobuje špecifickú reakciu na iný podnet, často podvedome. Účastníci výskumu, ktorý boli usadení v miestnosti s kufríkom, koženým portfóliom a plniacim perom si v priebehu úlohy pre seba nechali viac peňazí ako tí, ktorých umiestnili v miestnosti s neutrálnymi predmetmi. Objekty v ich blízkosti v nich totiž vyvolali pocit súťaživosti bez toho, aby si to vôbec uvedomili. Pokiaľ plánujete obchodné stretnutie, zvážte radšej kaviareň či reštauráciu namiesto konferenčnej miestnosti.

Poskytnite niekomu pomoc, aby ste ich prinútili urobiť vám službu

Psychológ Robert Cialdini hovorí, že jedným zo spôsobov ako ovplyvniť iných ľudí, je vyvolať v nich pocit zaviazanosti. V podstate ide len o to, pomôcť niekomu s tým, čo skutočne potrebuje, aby sa neskôr cítil povinný vám láskavosť vrátiť. Keď vám poďakujú za pomoc namiesto „niet za čo“ povedzte „samozrejme, kolegovia si majú pomáhať“, aby ste dojem umocnili.

Napodobňujete reč tela iných ľudí, aby ste im boli sympatickejší

Nabudúce, keď sa budete snažiť zapôsobiť na potenciálneho zamestnávateľa počas pohovoru či na objekt vášho záujmu, skúste napodobňovať spôsob, akým rozpráva a sedí – pravdepodobne sa im zapáčite viac. Vedci túto techniku nazývajú „chameleónsky efekt“ a jej podstata spočíva v presvedčení, že viac sympatizujeme s ľuďmi, ktorí sa nám zdajú rovnakí ako my.

Rozprávajte rýchlo, aby ste vyhrali hádku

Spôsob, akým rozprávate môže byť takmer taký dôležitý ako pointa prehovoru. Výskum naznačuje, že ak s vami niekto nesúhlasí, mali by ste hovoriť rýchlejšie, preto, aby oponent mal menej času na spracovanie toho, čo rozprávate.

Ilustračné foto Galéria fotiek (2) Zdroj: thinkstockphotos.com

Snažte sa ľudí zmiasť, aby vyhoveli vašim požiadavkám

Technika „narušiť-potom-preformulovať“ (z originálu disrupt-then-reframe alebo DTR) je spôsob ako prinútiť ľudí k spolupráci. Experimentátori v jednej štúdii skúsili rôzne spôsoby predaja od dverí k dverám a zistili, že sa im osvedčilo, ak ľuďom namiesto ôsmich kartičiek za tri eurá predávali osem kartičiek za tristo centov, čo vraj „je ozaj výhodné“. Výskumníci tvrdia, že metóda skutočne funguje, pretože narúša rutinné myšlienkové pochody. Kým sa kupujúci snažia v rýchlosti pochopiť, koľko to vlastne je, sú roztržití, a tak radšej jednoducho príjmu myšlienku, že cena je vskutku dobrá.

O láskavosť ľudí žiadajte, keď sú unavení

Čulá myseľ môže vyjadriť nejaké pochybnosti, keď sa na ňu obrátite so žiadosťou, no človek, ktorý je unavený a rozptýlený bude pravdepodobne menej kritický a jednoducho prijme to, čo hovoríte ako skutočnosť. Pokiaľ teda chcete od kolegyne pomoc s projektom je najlepšie sa jej spýtať na konci pracovného dňa.

Namiesto slovies používajte podstatné mená, aby ste dosiahli zmenu

V jednej štúdii sa účastníkov opýtali rovnakú otázku v dvoch verziách: „Aké dôležité je pre vás ísť voliť v zajtrajších voľbách?“ a „Aké dôležité je pre vás byť voličom v zajtrajších voľbách?“  Výsledky ukázali, že tí, ktorí dostali otázku s podstatným menom namiesto slovesa, mali väčšia tendenciu ísť voliť. Ľudia sú poháňaní potrebou zapadať, a preto intenzívnejšie reagujú na slová vzťahujúce sa priamo na ich osobu.

Vystrašte ľudí, aby vám dali, čo potrebujete

Výskum naznačuje, že osoby, ktoré zažijú pocit strachu a následne úľavu, neskôr zvyčajne pozitívne reagujú na žiadosti. Napríklad ľudia, ktorý počuli policajnú píšťalku, keď prechádzali cez cestu, boli ochotnejší vyplniť dotazník, než tí, čo nepočuli nič. Pravdepodobne preto, že ich mozgy boli stále zamestnané premýšľaním o potenciálnom nebezpečenstve.

Zamerajte sa na potreby iných, aby prijali vašu ponuku

Keď sa s niekým chcete dohodnúť, výskum naznačuje, že by ste mali klásť dôraz na to, čo kúpou získava. Ak sa napríklad snažíte predať auto kupujúcemu namiesto „chcem za auto tisíc eur“ povedzte, že „auto im dáte za tisíc eur“. Všetko je o správnej perspektíve.

Viac o téme: Rady Psychológ Dostať Kontrolovať Ovládať
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ľgh; Zdroj: businessinsider.com; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

Staršie správy
Staršie správy