Toyota nielen produkuje autá, ale riadi aj ľudí podľa japonského vzoru

Pracovníci v ToyotaPracovníci v Toyota Zdroj: Toyota

Toyota je japonská automobilka založená v roku 1937. Patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete a jej model Toyota Corolla sa radí medzi najpredávanejší model na svete za rok 2012. Japonci sú však známi aj svojim manažmentom, do ktorého vkladajú znaky japonskej kultúry, hodnôt, náboženstva a umenia. Predstavujeme vám jedenásť manažérskych princípov japonského riadenia v automobilke Toyota.

Na rozdiel od amerického manažmentu je ten japonský orientovaný viac na človeka, ktorý je dôležitým prvkom každej organizácie. Úlohou japonských manažérov je vytvárať podmienky na využitie možností a schopností každého jednotlivca a vytvárať vhodné pracovné prostredie, tzv. podnikovú rodinu. Zároveň sa však v podnikoch vytvárajú hierarchické vzťahy založené na harmónii.

Pracovníci v Japonsku sú známi aj tým, že celý svoj pracovný život zotrvajú na jednom pracovnom mieste. Odmeňovaní sú aj na základe toho, ako dlho pracujú vo firme a ako postupujú v kariérnom rebríčku. Tým sa v podnikoch zabraňuje fluktuácií a pracovná sila je stabilná. Japonci taktiež pracujú na zlepšovacích návrhoch, ktoré podávajú najnižší pracovníci až po vrcholový manažment, čím neustále pracujú na zvýšení kvality a produktivity ich práce.

Pozrite sa na princípy, ktoré uprednostňujú japonskí manažéri v automobilke Toyota:

  1. Svoje manažérske rozhodnutia zakladajte na svojej filozofii.
     
  2. Problémy riešte, ako vznikli. Neodkladajte ich. Len tak môžete vybudovať stabilnú kultúru vo firme.
     
  3. Štandardizované úlohy a procesy sú základom pre neustále zlepšovanie a posilňovanie úloh zamestnancov.
     
  4. Dajte na vizuálnu kontrolu, nie na kontrolu zo systému, aby neboli pred vami skryté žiadne problémy.
     
  5. Používajte spoľahlivé a dôkladne preverené technológie. Pamätajte si, že technológie by mali slúžiť ľuďom, nie ľudia technológiám.
     
  6. Dajte možnosť rastu vedúcich lídrov, ktorí rozumejú svojej práci a svoju filozofiu chcú odovzdávať aj ostatným.
     
  7. Podporte rozvoj výnimočných ľudí vo firme a tímy.
     
  8. Rešpektujte vašich partnerov a dodávateľov. Dajte im priestor na zlepšenia. Len tak môže vzniknúť silná konkurencia.
     
  9. Predtým, než učiníte rozhodnutie, sami si preverte situáciu.
     
  10. Rozhodnutia robte na základe konsenzu, starostlivo zvážte všetky možnosti, rozhodnutia implementujte čo najrýchlejšie.
     
  11. Staňte sa organizáciou, ktorá vzdeláva a a neustále pracuje na zlepšovaní.

Hľadáte do firmy tých správnych ľudí. Skúste ich nájsť na pracovnom portáli.

 

Viac o téme: Japonsko Manažér Japonský Manažéri Manažment Princípy Toyota Manažérske
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Zdroj: slideshare.net, Foto: Toyota

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy