Konflikty v práci. Ako ich riešiť?

Kontrolu nad riadením konfliktu by mal prevziať manažér. Kontrolu nad riadením konfliktu by mal prevziať manažér. Zdroj: photl.com

Ku konfliktom dochádza na každom pracovisku, v tíme alebo skupine. Riešeniu konfliktu by sa však manažér nemal vyhýbať. Jeho včasný zásah môže zabrániť rozpadnutiu tímu.

V každom tíme dochádza ku konfliktom. Je to zapríčinené tým, že každý člen tímu prináša so sebou do pracovného života svoje názory, predstavy a hodnoty. Tie sa nie vždy musia zhodovať s ostatnými členmi tímu. Konflikt sa potom môže vystupňovať pri extrémne náročných pracovných situáciách. Ich dôvodom je často chybný prístup manažéra k podriadeným alebo zlé zloženie tímu ľudí, ktorí sa k sebe nehodia.

Konflikt môže byť pozitívny alebo naopak deštruktívny.

  1. Pozitívny konflikt
    Pri pozitívnom konflikte prichádza k výmene názorov a k výberu prijateľného riešenia z viacerých možností. Konsenzus by mal byť akceptovateľný všetkými členmi tímu, aby nikto z nich nemal pocit porážky. Do popredia vystupujú názory vodcov a ich oponentov, ktorí v každom návrhu vidia iba negatíva. Pasívnejší zamestnanec sa však môže prejaviť v kritickom okamihu, kedy odvedie pozornosťa navrhne napríklad prestávku.

    Konflikt v tíme väčšinou ukazuje na dlhodobé, často skryté nezhody medzi jednotlivcami alebo skupinou. Ak sa im však podarí vzájomne prispieť k vyriešeniu problému v tíme, môžu sa zlepšiť aj ich vzťahy.

  1. Deštruktívny konflikt
    Takýto typ konfliktu môže v prípade neprijatého riešenia alebo dohody rozdeliť skupinu. Potom prichádza k situácií, kedy sa začnú vytvárať viaceré súdržné skupiny, ktoré sa stavajú na odpor ostatným podskupinám.

    Príčinou deštruktívneho konfliktu je zlá komunikácia. Nastáva aj vtedy, keď manažér alebo iný pracovník zatajuje dôležité informácie pred ostatnými. Väčšinou ich chce využiť sám pre seba a ide mu iba o osobný prospech. Ďalšou možnosťou deštruktívneho konfliktu je prekrúcanie faktov. K takýmto praktikám sa prikláňajú zamestnanci, ktorí chcú získať dominantné postavenie v skupine alebo zhodiť niekoho, s kým skryte súťažia. Verejne podceňujú svojich kolegov, slovne ich napádajú, alebo si pripisujú mimoriadne zásluhy. 

Kontrolu nad riadením konfliktu by mal prevziať manažér. Je na ňom, aby odhadol, do akej miery má podporovať súťaživosť, aby neprerástla v boj medzi členmi tímu. Musí využiť pozitívne napätie smerujúce k výkonu tak, aby zabránil potencionálnym konfliktom.

Niekedy však môže sám manažér zapríčiniť konflikt, kedy podporuje iba niektorých členov tímu a dáva im väčšie právomoci. Tak ako pri obchodných rokovaniach, tak aj pri členoch tímu je pre manažéra dôležité, aby bol konflikt vyriešený v štýle výhra-výhra.

Úloha manažéra v konflikte:

  1. Manažér nemôže nikdy poprieť konflikt.
  2. Problém nemôže bagatelizovať a musí mu prideliť patričnú dôležitosť.
  3. Manažér autokrat nemôže inklinovať ku konfliktu na báze moci.
  4. Manažér sa musí snažiť nájsť kompromis, ktorý by bol pre obidve strany optimálny.
  5. Manažér musí poslúchať ľudí a vychádzať im v ústrety. Nesmie však byť vo svojej pozícii slabý a ústupný.
Viac o téme: Konflikt Manažér Konflikt Pozitívny Deštruktívny
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: red

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy