5 typov správania, ktoré vás v práci najviac naštvú

Jednania, ktoré bránia dobrej spolupráci, sa objavujú v každej firme. V niektorých spoločnostiach si ale dokážu jeho výskyt ustrážiť a pracovať na tom, aby šplhanie alebo nerozhodnosť neprevažovali. Vybrali sme päť najškodlivejších typov správania, na ktoré môžete v práci naraziť. A prinášame návrhy, ako sa s nimi vysporiadať.

Šplhanie alebo nesiem švestičky zo svojej záhradky

Ako sa prejavuje: Šplhúni robia radi drobné úsluhy pre šéfa, ako je každodenné nosenie vanilkového cappuccina, ktoré má nadriadený najradšej. Neustále sú mu nablízku, súhlasia so všetkým, čo povie, hurónsky sa smejú jeho vtipom a dávajú aj ostatným kolegom najavo, že sú so šéfom jedna ruka. Pri najhoršom mu donášajú, čo sa kde v kancelárii šustne.

Čím škodí: Šplhanie je nebezpečné hlavne tým, že narúša rovnováhu v kolektíve. Vytvára dojem, že si možno vďaka nemu zaistiť iné postavenie, než má zvyšok tímu, a potom si napríklad diktovať zverený typ úloh alebo si dokonca „vyšplhať“ lepší plat či voľné dni navyše.

Čo naň platí: Najúčinnejšou obranou proti šplhaniu je skúsený šéf, ktorý takéto správanie odmietne hneď na začiatku. Tým dá najavo, že pokiaľ mu niekto bude nosiť „švestičky zo svojej záhradky“, zvláštnych výhod sa tým nedomôže. Ak ale nadriadený patolízalstvo naopak víta, z práce sa časom stanú preteky v tejto disciplíne. Z takého kolektívu radšej rýchlo preč, pokiaľ nie je možné túto situáciu zmeniť napríklad za pomoci personálneho oddelenia.

Neschopnosť rozhodnúť alebo nech za to nesie zodpovednosť niekto iný

Ako sa prejavuje: Niektorí ľudia sa boja zodpovednosti a robia všetko preto, aby nemuseli o niečom rozhodnúť sami. Aj keď určitá agenda spadá do ich kompetencie, zozvú radšej komisiu piatich ďalších kolegov a chcú, aby rozhodnutie padlo tam. Pokiaľ sa majú k niečomu vyjadriť, prepošlú materiál iným desiatim ľuďom a chcú od nich dobrozdanie. Bojí sa čokoľvek podpísať alebo schváliť písomne.

Čím škodí: Strach zo zodpovednosti vedie k tomu, že nie je dodržiavaná základná poučka: je lepšie rozhodnúť zle ako vôbec. Kvôli nerozhodnosti často veci stoja a neposúvajú sa dopredu, čo je pre všetkých frustrujúcich už z toho dôvodu, že sa zle stíhajú termíny. Nerozhodnosť sa má navyše tendenciu „rozpínať“, takže sa časom každý bojí rozhodnúť čokoľvek.

Čo na ňu platí : Pokiaľ to ide, posielajte nerozhodným ľuďom veci v čo najväčšom predstihu a vždy s deadlinem o niečo skoršom, než je v skutočnosti potrebné. Je tiež dobré nechať si všetko potvrdiť písomne, nie iba ústne, pretože keby bolo potrebné, váhavec bude mať tendenciu zaprieť, že rozhodol on. Pokiaľ kvôli nerozhodnosti kolegu niečo nestíhate, nenechávajte si to pre seba a priznajte ostatným, v čom je problém.

Pohoda až za hrob alebo mám to na saláme

Ako sa prejavuje: Notorických pohodárov nikdy nič nerozhádže, čo ale znamená, že ich tiež nikdy nič nevybičuje k vyššej aktivite. „Neprišli gumičky“, celá firma je v pohybe, aby výpadok riešila, len notorický pohodár je pol dňa vonku na cigari. Práca, ktorú odovzdáva obyčajne s oneskorením, býva trochu lajdácky odvedená, pretože predsa „pohoda“, takže sa musí prerábať.

Čím škodí: Schopnosť udržať si stoicky pokojnú myseľ je síce chvályhodná, ale pokiaľ je sprevádzaná absolútnym nedostatkom úsilia a akékoľvek ambície odviesť svoju prácu na solídnej úrovni, býva prílišný pohodár pre zvyšok tímu príťaží.

Čo na ňu platí: Pri všetkých záležitostiach, ktoré má notorický pohodár vypracovať, písať tučne termíny a čo chvíľku mu ich pripomínať. Opakovane ho upozorňovať na chyby, ktorých sa dopustil a chcieť po ňom nápravu. Ak to nepomáha, nezostáva nič iné, len o opakujúcich sa kolegových výpadkoch informovať nadriadeného. Inak hrozí, že zatiaľ čo pohodár bude končiť každý deň o pol piatej úplne upokojený, vy za neho budete po pracovnej dobe dorábať resty.   

TIP: Dobrý šéf je požehnanie. Bohužiaľ nie všetci nadriadení sa dokážu vyvarovať piatich „najťažších“ hriechov. Ktoré sú to ?

Veľkohubosť alebo všetko bude (urobí to ale niekto za mňa)

Ako sa prejavuje: Veľkohubí kolegovia sa nikdy práve nepredrú, za to im ide výborne prezentácie, predovšetkým seba samého. Na poradách majú vždy veľa nápadov, ako by sa dalo to či ono urobiť, zásadne však prichádzajú s takými riešeniami, z ktorých vyplývajú úlohy pre niekoho iného. Sami sa zo všetkých zadaní snažia vykrútiť a prehodiť ich na ostatných. K splneniu úloh prispievajú len malou mierou, prezentujú ich ale, ako keby boli ich dielom.

Čím škodí: Vytvárajú atmosféru nespravodlivosti, pretože vynikajú v umení zlíznuť smotanu za niekoho iného. Narúšajú tak kolegiálneho ducha, keď si ľudia vzájomne spontánne pomáhajú bez strachu, že si ich úsilie privlastní niekto iný. Prispievajú tak k toxickému nastaveniu „každý pekne na svojom piesočku“.

Čo na ňu platí: Vždy sa snažte najmä nadriadených, ale aj ostatných upozorniť na to, kto má akú zásluhu na odvedenej práci. Ak sa na vás bude veľkohubý kolega snažiť prehodiť nejakú úlohu, bráňte sa a ak bude naliehať, vyžeňte celú záležitosť pokojne „vyššie“. Napríklad dajte do kópie v emailovej komunikácii aj šéfa. Nenechajte si od neho zadávať úlohy ani počas porád.

Večná nespokojnosť alebo nikdy to nie je ono

Ako sa prejavuje: „Nie je to ono, to nefunguje, to sa mi nepáči“, sú najčastejšie reakcie na akýkoľvek návrh alebo vypracované zadanie, ktoré od večných nespokojencov budete počuť. Vyzdvihujú skôr zápory ako klady, z čoho nie je zrejmé, ako teda úlohu vypracovať, aby „to fungovalo“. Je s nimi ťažká dohoda, vždy dobre vedia, čo nechcú, ale málokedy vedia povedať, čo chcú.

Čím škodí: Ich večná kritičnosť je pre ostatných domotivujúcich. Veci sa kvôli nim často prerábajú, a to hneď niekoľkokrát, niekedy až do takej miery, že sa záležitosť začne točiť v kruhu. Pochvália niečo tak dvakrát za päť rokov, čo vedie ostatných k tomu, že sa prestanú snažiť prísť s čímkoľvek originálnym.  

Čo na ňu platí: Nútiť večne nespokojných jedincov, aby povedali, prečo sa im niečo nepáči a čo a ako by sa malo prerobiť. Nenechať všetky možnosti otvorené, ale dávať na výber z obmedzeného počtu návrhov. Vyjadriť s nejakým riešením vlastnú spokojnosť a motivovať tak k rovnakému správaniu aj kritického kolegu.

Iste by sa našlo množstvo ďalších typov správania, ktoré v práci otravujú vzduch a škodia. A ruku na srdce, každý niekedy váha s rozhodnutím alebo je k ostatným až príliš kritický. V kolektíve, kde sú dobre nastavené vzťahy, je však možné o tom hovoriť a veci si hovoriť. Ak sú ľudia schopní sebareflexie, darí sa jednaniu, ktoré bráni pružnej spolupráci, obmedziť na minimum alebo úplne odstrániť.

Nikto nie je dokonalý. Ale všetko má svoje medze

A pokiaľ máte pocit, že je okolo vás až príliš nerozhodnosti, patolízalstva alebo veľkohubosti a nikto s tým nič nerobí, bude možno "niečo zhnitého" v samotnej firme. Potom nie je nič jednoduchšie, než sa skúsiť pozrieť na Kariéra.sk po inom mieste. Ponúk je práve teraz viac ako inokedy, zatiaľ čo kandidátov málo. Šanca na získanie lepšej práce, je preto vysoká.    

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás.

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED, jobs.cz
 
Staršie správy
Staršie správy