Si uspávač hadov, používaj mozog: Kritika príjemná nie je, ako na ňu reagovať?

Hovorí sa, že sa viac učíme z kritiky ako z pochvaly. Lenže kritiku, a to aj keď je podaná konštruktívne, často vnímame ako útok na seba.

Aby nám kritika bola užitočná, je alfou omegou, aby sme ju dokázali prijať a účelne na ňu zareagovať. Problémom v jej prijatí sme totiž často my sami. V následnom emočnom vieru pocitov zlyhania, krivdy, hnevu či úzkosti sa mnohokrát uchyľujeme k protiútoku, k obhajobe alebo sa stiahneme z boja. Ani jedna z týchto reakcií však k úspešnému vyriešeniu situácie neprispeje.

V pracovnom prostredí sa občas môžeme stretnúť aj s agresívne podanými výčitkami typu: Keby si použil mozog, možno by si pochopil, čo hovorím. Na druhú stranu, keď vám nadriadený po prezentácii vytkne, že ste uspávač hadov, môže to byť pre vás bod zvratu, na základe ktorého zlepšíte svoje prezentačné schopnosti.

Je dôležité rozlíšiť, od koho kritika prichádza. Má tento človek vplyv na náš život? Záleží nám na ňom? Pozná nás? Môže nás jeho kritika obohatiť? Pokiaľ ste si na otázky odpovedali áno, použite týchto päť krokov.

1. Dajte si čas

Ak vás slová komunikačného partnera rozrušia, napríklad cítite, ako sa vám sťahuje žalúdok úzkosťou, zvyšuje sa vám tlak alebo červeniete, dajte si čas. Pomôže vedomý nádych a výdych, napiť sa vody alebo požiadať, či sa k záležitosti môžete vrátiť neskôr. Snažte sa vyhnúť okamžitej, automatickej emočnej reakcii.

2. Buďte autentickí

Pomáha, ak v reakcii na kritiku odhalíte, ako sa cítite, že ste zaskočení, prekvapení, a túto reakciu ste nečakali. Znovu tým získate trochu času a zároveň sa v komunikácii partnerovi otvárate. A otvorenosť napomáha topeniu ľadov.

3. Chcite viac informácií

Pokiaľ nezistíte detaily a presnejší pohľad kritizujúceho, často si následne príbeh dotvárate pomocou domnienok. Keď vám kolega povie, že sa mu s vami zle spolupracuje a vy sa nepýtate, ako to myslí, najskôr si vytvorte niekoľko nepravdivých scenárov. Zároveň tým, ako získavate informácie, sa môžete emočne upokojiť.

4. Hovorte o riešení

Ak vám nie je úplne jasné, čo druhému vadí, overte porozumenie parafráz. Odporúčam komunikačnú fintu. Namiesto toho, aby ste sa zamerali na to, čo bolo zle v minulosti, skúste rovno definovať požadovaný stav. Napríklad, ak vám kolega vytkol, že ste na jeho mail obratom nereagovali, uistite sa: „Ak dobre rozumiem, potrebuješ odo mňa rýchlejšie odpovede na svoje maily.“

5. Oceňte kritizujúceho

Odovzdať kritiku nemusí byť ani pre partnera jednoduché, koľkokrát si nevie rady, ako vám povedať, čo mu vadí. Preto môže byť užitočné oceniť jeho úprimnosť a otvorenosť, poďakovať za to, že vám povedal, čo mu nevyhovuje, alebo rovno priznať, že aj keď je pre vás ťažké kritiku prijímať, vážite si ju.

6. Kedy nereagovať piatimi krokmi

Nie vždy ale chcete postupovať popísanými krokmi, najmä keď viete, že kolega rád provokuje a len ho baví vás vytáčať. Alebo ide o človeka, ktorého názor vás nezaujíma. V takýchto situáciách odporúčam reagovať parafrázou: Vnímam, že by si situáciu riešil inak ako ja a následne zmenou témy rozhovoru. Často tiež pomôže humor alebo odľahčenie komunikácie.

A rada na záver? Nikdy si kritiku neberie osobne a nenechajte sa jej zraniť. Vnímajte ju ako uhol pohľadu, názor druhého a užitočnú príležitosť na sebarozvoj.

Na Kariéra.sk si môžete vybrať zo stoviek voľných pracovných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Pre praktické tipy a súťaže sledujte Instagram profil Kariéra.sk. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka ktorej pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách. Môžete si tiež vytvoriť Agenta na portáli Kariéra.sk. Vďaka službe Agent dostanete na váš email nové ponuky práce podľa vašich kritérií. Nemusíte tak prezerať denne stovky ponúk, Agent ich prezrie za vás. 

  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: iDnes, Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy