V súčasnej dobe zamestnávatelia bojujú s jedným z najväčším problémov na trhu práce, a to nedostatkom kvalitných zamestnancov a nových mladých talentov. Konkurenčný boj sa neustále zintenzívňuje a spoločnosti sú nútené hľadať riešenia, ktoré by dokázali dostatočne zaujať a dostať sa do povedomia potencionálnych kandidátov. Tradičné metódy výberu uchádzačov už nedokážu uspokojiť potreby moderných firiem, ktoré sledujú novodobé trendy. Ich snahou je vniesť do náborového procesu rôzne inovácie a zvýšiť tak efektivitu kvalitného výberu. Jednou z revolučných metód, ktorá si v posledných rokoch získava čoraz väčšiu pozornosť je gamifikácia.
- Aký prínos má využívanie gamifikácie pre HR oddelenie?
- Kde všade môžu spoločnosti využiť herné prvky gamifikácie?
Čo je to gamifikácia?
Gamifikácia konkrétne v HR (ľudských zdrojoch) predstavuje využitie herných prvkov alebo mechanizmov v nehernom prostredí ako je nábor, onboarding, vzdelávanie, rozvoj zamestnancov, motivácia a naberanie nových kľúčových kompetencií.
Prečo by sa mali spoločnosti uberať cestou gamifikácie?
Okrem toho, že vnesie do celého procesu náboru viac zábavy, dokáže celkovo odľahčiť samotný pohovor. A tu zďaleka nekončí jej potenciál. Využívaním prvkov gamifikácie majú zamestnávatelia jedinečnú možnosť sa odlíšiť od konkurenčných spoločností a okrem iného aj nepriamo poukázať na firemnú kultúru. Týmto spôsobom prejavujú ochotu experimentovať a dávajú najavo svoju otvorenosť voči novým myšlienkam a nápadom.
Otestovanie si kandidátových vedomostí a zručností
Ak vám niekto povie „magické“ slovné spojenie - vstupné testy, hneď si spomeniete na nekonečný rad otázok, na ktoré ste museli odpovedať pod časovým tlakom. Otázky, ktoré majú preveriť logické, analytické myslenie, kvalifikačné predpoklady, určiť typ osobnosti sú veľakrát nezáživné a netešia sa veľkej obľube uchádzačov. Gamifikácia tu prináša nový rozmer preverenia schopností a zručností kandidátov. Zamestnávatelia tak môžu rokmi oprašované testy vymeniť za nový a interaktívny spôsob, ako si vybrať toho pravého adepta na danú pozíciu, a zároveň zaujať väčší počet kandidátov.
Interaktívne testy a výzvy: Uchádzači o zamestnanie môžu riešiť rôzne úlohy alebo simulácie, ktoré preveria ich zručnosti a kompetencie v realistických scenároch.
Zábavné hry na zistenie predpokladov: Niektoré firmy vytvárajú hry, kde kandidáti preukazujú svoje schopnosti, kreatívne myslenie či schopnosť riešiť problémy. Výsledky sa potom využívajú na posúdenie ich vhodnosti pre danú pozíciu.
S pomocou gamifikácie dochádza k vytvoreniu aktivít pre potenciálnych záujemcov, ktorí majú možnosť vyskúšať s akými problémami sa na danej pozícii budú reálne stretávať a aké situácie budú riešiť. Tento spôsob je obľúbený v Neziskových organizáciách, ktoré prostredníctvom gamifikácie dávajú priestor záujemcom vyskúšať si vo fiktívnom online priestore prácu dobrovoľníka a zistiť tak na vlastnej koži v čom spočíva charakter tejto práce.
Motivovanie zamestnancov k lepším výkonom
Okrem procesu náboru sa dá gamifikácia skvelo aplikovať aj do firemného prostredia napr. pri onboardindu , adaptačnom procese či vzdelávaní zamestnancov.
Virtuálne prehliadky a misie: Noví zamestnanci prechádzajú interaktívnymi kurzami a misiami, ktoré ich oboznamujú s firemnou kultúrou, procesmi a hodnotami.
Získavanie odznakov a bodov: Za splnenie určitých úloh počas adaptačného obdobia získavajú noví zamestnanci body alebo odznaky, čo zvyšuje ich celkovú angažovanosť a motiváciu.
Firemné výzvy a odmeny: Zamestnanci sú motivovaní k sebarealizácii prostredníctvom zapojenia sa do rôznych firemných výziev, kde sa hodnotí napríklad ich produktivita, kreativita alebo tímová práca, pričom za svoje úspechy získavajú odmeny.
E-learningové platformy s hernými prvkami: Zapojenie zamestnancov do vzdelávacích kurzov, kde získavajú body, postupujú na vyššie úrovne prípadne si odomykajú nové obsahové moduly na základe svojho pokroku.