Kde nájsť talenty do firmy? Ak správne namotivujete zamestnancov, radi vám ich odporučia

Štúdie ukazujú, že employee referral program prináša firmám viac ako len „známych“ do tímu. Zamestnanci nahirovaní touto formou prinášajú kvalitu a ostávajú na pozícii dlhšie.

Odporúčania aktuálnych zamestnancov spoločnosti na vhodných kandidátov, potenciálnych kolegov, zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu v náborových stratégiách, a to z viacerých dôvodov: šetria čas, náklady, sú dôveryhodné a niekedy aj zadarmo. Niekdajšie motto recruiterov Hlavne čo najrýchlejšie pozíciu obsadiť pri referrale neobstojí. Firmám posúva „správne talenty na správne miesto“.

Vo všeobecnosti je najrýchlejšou a najmenej nákladnou formou recruitmentu. Štúdia JobVite priniesla zaujímavé zistenia. Najatie odporučeného kandidáta trvá v priemere 29 dní v porovnaní s 39-imi dňami, za ktoré najmete kandidáta prostredníctvom tradičnej ponuky práce alebo s 55-imi dňami, čo je dĺžka najatia kandidáta cez kariérnu stránku.

Kde nájsť talenty do Galéria fotiek (3)

Odporučený kandidát je lacnejší

Aj keď v mnohých prípadoch zaplatíte za úspešné odporučenie odmenu, tieto pozície neobsadzujete tak často, čo znamená nižšie výdavky. Rýchlejší proces hiringu zase znižuje výdavky na internú pracovnú silu. Navyše, tradičné náborové náklady vynaložené na získanie zamestnancov, neplatíte. V konkrétnych číslach to vyzerá asi nasledovne. Personálna agentúra si účtuje 20 % z platu prijatého kandidáta po dobu jedného roka. Pri plate 1 500 € mesačne, čo je za rok 18 000 €, si strhne 3 600 €. Ak by ste darovali odmenu za úspešné odporučenie vo výške 1 000 €, stále ušetríte v porovnaní s agentúrnym poplatkom.

Výkonnejší, lojálnejší

Zamestnanci, prijatí touto cestou, podávajú v práci lepší výkon a zvyknú ostať na pozícii dlhšie.  Zo štúdie spoločnosti JobVite vyplýva, že 46 % odporučených zamestnancov ostalo na pozícii minimálne jeden rok po prijatí, pričom rovnakú dobu ostalo len 33 % zamestnancov prijatých cez kariérne stránky. Referral vykazuje skvelý pomer cena/výkon. Vďaka employee referral programu získate HR oddelenie, v ktorom budú recruiteri prinášať do firmy výrazné talenty.

Talenty ako nedostatkový tovar

Trh práce dnes doslova lačnie po talentoch. Aktuálne nízka nezamestnanosť stále klesá a ak bude tento trend pokračovať, môže sa stať, že na trhu ostane viac otvorených pozícií ako voľných kandidátov. Nehovoriac o kvalifikácii, talente a skúsenostiach, ktoré často uchádzačom o zamestnanie chýbajú. Recruiteri vynakladajú nemalé prostriedky, čas a úsilie, aby ich našli a motivovali nastúpiť do tímu. Aj napriek skutočnosti, že nájsť talenty môže byť čoraz ťažšie, mať ich „na palube“ a pracovať s nimi sa firme niekoľkonásobne vyplatí.

Najväčšie esá v hre naň spoliehajú

Pre lídra v oblasti poskytovania ubytovania, spoločnosť Booking.com, sú odporúčania zamestnancov najdôležitejšou súčasťou náboru. Predstavujú najefektívnejší zdroj kvalitných zamestnancov. Podľa štúdie LinkedIn Talent Solutions bolo 41 % reprezentantov zákazníckeho servisu pôsobiacich v USA v roku 2015 nahirovaných na základe odporučenia. Z nich 12 % ostalo v zamestnaní dlhšie, zároveň boli o 9 % angažovanejší ako ich kolegovia. Referral program podnietil spoločnosť k ďalšej expanzii na nové trhy v Južnej Amerike a východnej Európe.

Aj Googleri sú v „tom“

Spoločnosť Google patrí tiež do fanklubu referralu. Objem odporúčaní sa im podarilo zvýšiť o viac než tretinu, keď zamestnancom pomohli poriadne „zaloviť“ v pamäti. V prvých rokoch existencie firmy boli odporúčania najväčším zdrojom nových zamestnancov. V istom momente tvorili viac ako polovicu prijatých ľudí. V 2009 však čísla začali klesať. Napočudovanie nepomohlo zvýšenie odmeny za úspešný referral, ale správne „nakopnutie“ zamestnancov kladením špecifických otázok, ktoré ich motivovali k činom. V podstate nulové navýšenie výdavkov prinieslo 33 % nárast prijatých ľudí vďaka odporúčaniam. Obligátnu otázku Poznáte niekoho vhodného na túto pozíciu? kládli úplne inak: Kto je najlepším finančníkom, s ktorým ste kedy pracovali?

Športový referral

V roku 2019 sa referral prihlásil o slovo aj vo svete športu. Hviezdy americkej NBA menili kluby a verbovali spoluhráčov so sebou. Viacerí skauti ostali prekvapení, keď v roku 2019 LeBron James naverboval útočníka Anthonyho Davisa z New Orleans do Los Angeles Lakers. Kawhi Leonard zase naverboval šesťnásobného All-Star Paula Georgea do Los Angeles Clippers.

Kde nájsť talenty do Galéria fotiek (3)

Pripomínať a motivovať

Zo štúdií vyplýva, že úspešné referral programy sú aktívne manažované cez intuitívnu digitálnu platformu. V praxi to znamená svižný a pravidelný pohyb voľných pracovných pozícií, pravidelné pripomínanie sa zamestnancom, ktoré ich vyburcuje k odporučeniu vhodného kandidáta a atraktívny motivačný systém. Ten nemusí nevyhnutne pozostávať zo závratných finančných odmien. U zamestnancov majú úspech aj rôzne poukazy a nefinančné odmeny.  Treba len vedieť „udrieť na správnu strunu“. Spoločnosti, ktoré aplikujú tieto prvky do náboru, získajú kvalitnejších kandidátov a voľné pracovné pozície obsadia rýchlejšie.

Odporúčatelia aj ambasádori

Keďže kvalifikovaných kandidátov je na pracovnom trhu ako šafranu, recruiteri siahajú po každom zdroji náboru. Efektívnym interným kanálom je práve referral. Po prvé zamestnanec dokonale pozná, aké schopnosti a zručnosti vyžaduje daná pozícia a aký človek by sa hodil do tímu. A po druhé obklopuje sa mnohými známymi a bývalými kolegami z fachu. Takýto zamestnanci sú autentickými ambasádormi firemného brandu, ktorí prezentujú benefity spoločnosti lepšie ako akákoľvek Employer Branding kampaň.

Kvalita nad kvantitu

Skúsenosti firiem ukazujú, že zamestnanci prijatí do firmy cez odporučenie, sa zaradia do „chodu“ spoločnosti rýchlejšie. Odporučený zamestnanec sa dokáže viac otvoriť voči kolegovi alebo nadriadenému, ktorý ho odporučil. Vníma ho ako priateľa, nebojí sa klásť otázky a rýchlejšie sa tak integruje do kultúry firmy. Výberom svojich kolegov tvarujú zamestnanci firmu, čím im zamestnávateľ dáva do rúk akúsi moc a silu. Vytvárajú osobnejší a autentickejší nábor a zvyšujú jeho úspešnosť. Ten kladie dôraz na kvalitu získaných talentov. Z dlhodobého hľadiska tak zamestnanci pomáhajú vytvoriť slušný talent pool. Tento kanál významne dopĺňa náborovú stratégiu firiem.

Ako nastaviť referral efektívne?

Pri nastavení stratégie employee referral programu by ste mali zohľadniť odvetvie, v ktorom pôsobíte, firemnú kultúru, veľkosť spoločnosti, tiež interné programy a štruktúry. Ak chcete hirovať talenty, nie priemerných zamestnancov, nastavte si stratégiu nasledovne:

  • Pristupujte aktívne k implementácii aj k realizácii employee referral programu. Zverejniť odmenu za obsadenie otvorenej pozície a čakať nestačí.
  • Vyhrajte sa s odmenou. Zohľadňujúc firemnú kultúru ponúknite odmenu lákavú pre vašich zamestnancov. Nemusí to byť nutne o financiách.
  • Rozšírte obzory! Zvýšte dosah svojich otvorených pozícií online. Talenty môžu odporučiť aj ľudia mimo spoločnosti, ale aj tí, ktorí spolupracujú externe.
  • Nezahlcujte HR oddelenie administratívou. Vyberte a nastavte si referral program cez jednoduchú digitálnu platformu podľa vašich potrieb a požiadaviek.

 

Sú slovenské firmy otvorené employee referralu?

Podľa Barbory Kulčárovej, expertky na optimalizáciu HR procesov spoločnosti Nalgoo ATS, sa väčšina tunajších spoločností bez ohľadu na svoju veľkosť už s referralom v hiringu stretla. Rozdiel je však v ich prístupe. „Sú spoločnosti, ktoré chcú mať tento proces digitalizovaný, prehľadný a vysoko transparentný. Zároveň evidujeme požiadavky aj na gamifikáciu niektorých aktivít, ktoré zamestnanci alebo skauti pri odporúčaní vykonajú. Sú si vedomí, že im referral môže priniesť viacero benefitov a snažia sa svojich zamestnancov angažovať do náboru nových kolegov.“ Priznáva, že nie vždy je to jednoduché. „Sú odvetvia a firmy, kde získať si ochotu zamestnancov participovať na nábore je z rozličných dôvodov veľmi náročné. Napríklad pre nízku digitálnu gramotnosť niektorých skupín zamestnancov, inokedy pre zlú firemnú kultúru, nízku dôveru v stratégiu spoločnosti a podobne.“

Efektívny a prehľadný

Na základe skúseností z terénu prináša spoločnosť na trh digitálny smart employee referral systém. Stálica firmy, systém na manažovanie náboru Nalgoo ATS, už obsahoval základnú funkcionalitu pre trackovanie referralov. V roku 2022 sa rozhodli priniesť zákazníkom vlastné riešenie. „Obsahuje výborné užívateľské prostredie, jednoduchú správu bonusov a odmien, ale hlavne pomáha firme prostredníctvom svojich skautov jednoducho získavať nových kandidátov a diverzifikovať zdroje v nábore. Naším cieľom bolo vytvoriť pre zamestnancov možnosť aktívne sa zapájať do hiringu a prostredníctvom toho zvyšovať angažovanosť a zlepšovať firemnú kultúru,“ popisuje novinku na HR trhu Barbora. 

Prvotriedny support ako súčasť produktu

Viacero ATS systémov má integrované externé služby na správu referralu. „Na rozdiel od konkurencie si naši zákazníci môžu užívať jednoduchý a vyladený systém,“ pokračuje expertka HR procesov. „Žiadne komplikované integrácie, rozličné GDPR procesy, subdodávatelia. Všetko pekne pod jednou strechou. Zákazníci vedia, že od nás dostávajú prvotriedny produkt a povestný excelentný support.“

  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, RED

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy