Biznis konzultant radí: Ako môže zamestnávateľom pomôcť personálny audit

Od športovca cez manažéra a riaditeľa k profesionálnemu biznis konzultantovi. V rozhovore s Tomášom Langermannom sa dozviete nielen to, aké boli jeho začiatky podnikania až po dnes, ale prezradil nám aj o novom vlastnom projekte, ktorý bol v rámci B2B trhu nedávno spustený.

 

 

 

 

Pre väčšinu podnikateľov bývajú začiatky veľmi ťažké. Aké boli Vaše začiatky v oblasti podnikania? Mohli by ste nám priblížiť Vašu cestu, čím všetkým ste si prešli a čo Vás priviedlo tam, kde ste dnes?

V devätdesiatych rokoch boli dosť iné podmienky pre podnikanie. V mnohom veľmi jednoduché, v niečom ťažké (a aj nebezpečné). Som z generácie silných ročníkov tzv. Husákových detí, v mojich študentských časoch roku 1994  dopyt po brigádach extrémne prevyšoval ponuku. To leto sa mi práca neušla. Podobne na tom boli mnohí moji vrstovníci. Z toho mi logicky vyplynulo: tento dopyt uspokojiť. Stačilo vytvoriť pracovné miesta. Študenti čakali v rade, brali všetko. Umývanie skiel na autách, brúsenie korčulí na jazerách, obsluha strojov na výrobu abstraktných obrázkov, kvetinkovanie v meste a mnoho ďalšich. To bola doba bez internetu, mobilov, na logistiku bola dostupná tak spešnina ŽSR...  Popri tom nejaké predvádzanie módy, no hlavne som bol profi športovec – biketrial (československy: cyklotrial), súťaže, výstavy, exhibície, sponzoringy, rekordy, publikovanie, médiá, organizovanie športových pretekov, komerčných eventov, manažment iných  extrémnych športovcov, eventová agentúra, športový klub, trénovanie, lektorovanie, žiaci, zverenci ...a od toho už nie ďaleká cesta ku koučingu.

Prestrih o 20 rokov:  iná vyspelá doba, iné podmienky na trhu, more skúseností a hlavná aktivita je 9 rokov spoločný podnik s manželkou Silviou: Power Coaching.

Stali sa teda súčasťou mnohých projektov. Prezradíme nám, na čom pracujete práve teraz?

Môžem povedať, že sme nedávno rozbehli nový projekt, ktorému sa obzvlášť teším a aktívne venujem už niekoľko mesiacov. Ide o novú vrstvu Power Coaching-u, ktorý je zameraný výhradne na firemný koučing šitý na mieru.

To je skvelé. Čo Vás viedlo k vytvoreniu takejto služby pre biznis klientov?

Čo nás podnikanie naučilo je, že stratégia a logická nadväznosť na veci je základ. Pokiaľ vo firme takáto logika nefunguje, firma nedokáže byť dlhodobo efektívna. Mnohí naši firemní klienti využívali úplne zbytočne vzdelávacie inštitúcie, míňali na to, čo vlastne ani nebolo pre ich aktuálny stav potrebné. Taktiež od nás. Jednoducho nás prestalo baviť, že firmy od nás síce kupujú a my zarábame, ale pre nich to nemá význam a my za to nemôžeme zobrať zodpovednosť. Prirovnal by som to, ako keby ma bolel chrbát a išiel by som raz na masáž. To mi totiž reálne nič nepomôže. Treba uvažovať logicky. Dokonca nás párkrát volali školiť do firmy ľudí, ktorí to vôbec nepotrebovali. Míňali peniaze tam, kde to nebolo potrebné. V koučingu a ľudských zdrojoch musí byť zmysel.

Mohli by ste nám tento nový projekt priblížiť ešte bližšie?

Ako som už spomenul, Power Consulting vznikol hlavne preto, aby firmy nemuseli míňať na vzdelávanie a rozvoj zamestnancov zbytočne veľa peňazí, pretože mnohokrát nevedia, čo im vlastne treba. Power Consulting robí vyslovene audit, čo vo firme chýba, nastavuje logickú nadväznosť na veci a komplexnú stratégiu vzdelávania. Totižto nestačí globálne každému zamestnancovi kúpiť masáž, pretože nie každého takáto masáž poteší. Preto kladieme dôraz na „šité na mieru“. Taktiež ma fascinuje, ako firmy dokážu ušetriť na vzdelávaní a pritom byť omnoho efektívnejší.

Spomenuli ste, že vytvárate stratégiu šitú na mieru. Čo všetko tento pojem obsahuje? Ako takýto audit môže prebiehať?

Záleží na tom, ako veľmi ide audit do hĺbky, ale v princípe je to konzultácia so všetkými zainteresovanými osobami, čo majú, aké majú právo rozhodovať o tom, čo by chceli napr. aj od svojich zamestnancov, aká je ich spokojnosť, ich motivácia... My máme partnerov. Nepredávame každému všetko. Všade kde audit vykonávame, analyzujeme čo im reaálne treba a nastavujeme stratégiu vzdelávania a koučovania šitú na mieru. Zároveň berieme zodpovednosť za výsledok, čo mnoho vzdelávacích alebo koučovacích spoločností nerobí. Dôležité je, že robíme profesionálne merania spokojnosti, motivácie a nastavujeme aj odmeňovacie systémy. Power Consulting je partnerom, ktorý berie zodpovednosť za HR a celkovo ľudský faktor vo firme. Spolupracujeme s najlepšími odborníkmi, s ktorými uzatvárame partnerstvo, ktoré firme dokáže mnoho nákladov ušetriť, pretože jeden kurz komunikácie firme nepomôže. Je potrebná celková stratégia – kombinovanie odborného merania, auditu, vzdelávania, taktiež online vzdelávania a osobných konzultácií podľa potreby. Využívame taktiež rôzne dotazníky. Čo sa týka časového intervalu, audit môže byť aj pol-dňový aj týždenný, závisí od aktuálnej situácie a želaného stavu klienta.

Prečo považujete za potrebné merať motiváciu a spokojnosť zamestnancov?

Motiváciu je dôležité merať preto, aby sme vedeli koho čo motivuje. Ide o to, že každého z nás motivuje niečo iné a keď my nevieme, čo motivuje našich ľudí, budeme zbytočne míňať veľa peňazí na niečo, čo si myslíme, že motivuje, ale často krát to tak nie je. Zoberte si, že keď idete niekomu kúpiť darček, tiež by ste mali vedieť, čo toho druhého poteší. Na motiváciu sú vynikajúce diagnostiky, pomocou ktorých dokážeme zistiť, čo môjho zamestnanca motivuje. A keď to vieme, nie len, že ušetríme náklady, ale zamestnanec je reálne motivovaný a podáva svoj výkon skutočne efektívne. Meranie spokojnosti je základ toho, aby sme vedeli, čo sa vo firme deje a aká je celková atmosféra.

Prečo a akým firmám by ste odporučili využiť personálny audit? V čom všetkom dokáže byť užitočný resp. napomôcť firme ako celku?

Myslím, že takýto audit by mohla využiť každá firma. Ak je firma veľká, audit je povinný, aby rozvíjal ľudí a šetril náklady. Power Consulting dokáže vytvoriť dojem, že aj veľká korporácia dokáže individuálne pracovať a starať sa o každého jedného zamestnanca, pretože to je práve to, čo v takýchto firmách chýba. Pre malé firmy je audit dôležitý, aby sa mohli rozvíjať a napredovať. Aby som to ucelil, audit šetrí peniaze, rozvíja ľudí a tým pádom aj firmu ako celok. Zároveň tak ako má firma finančné, obchodné či procesné plány, tak isto by mala mať aj vzdelávacie a rozvojové plány. Z rovnakej logiky. Ak vieme, že aký chceme mať obrat, rovnako by sme mali vedieť aj to, že kedy a koho chceme vzdelávať, ako postupovať, aby sme mohli plánovať a opierať sa o to. To je veľmi dôležitá vec.

Ďakujem pánovi Langermannovi za príjemný rozhovor a predstavenie projektu Power Consulting, ktorý je nepochybne prínosom pre slovenský trh. Veríme, že tento projekt http://personalnyaudit.sk/ napomôže mnohým firmám a prajeme ešte mnoho uzavretých partnerstiev.

Autor: Fanny Bilková, Power Coaching

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
  • Autor: © Zoznam/Power Coaching
 
Staršie správy
Staršie správy