Rozmáha sa nový nešvár? Uchádzači nechodia na pohovory, personalisti dvíhajú varovný prst

Zdroj: Getty Images

Personalisti priznávajú, že sa objavuje čoraz viac uchádzačov, s ktorými si dohodnú pohovor a oni naň jednoducho - bez akéhokoľvek ospravedlnenia, neprídu. Stať sa môže čokoľvek a plánovaná cesta na pohovor sa môže prekaziť. Nehoda na ceste, kolóny, vytopený byt či choré dieťa môžu spôsobiť, že uchádzač nemôže prísť na pohovor. Kým toto sa po slušnom ospravedlnení dá pochopiť, veľké mínus si uchádzači zabezpečia tým, že personalistovi nedajú vedieť.

 

Absencia uchádzačov? Bežná súčasť reality

Stačí tak málo, aby uchádzač zanechal dobrý dojem a nepokazil si to ešte pred samotným pohovorom. Čoraz viac uchádzačov však robí presný opak – potvrdia si s personalistom miesto a čas pohovoru a neprídu. Bez toho, aby na to personalistu vopred upozornili a ospravedlnili sa. Bohužiaľ, absencie uchádzačov na vopred dohodnutý termín sa stali bežnou súčasťou reality a je nutné s nimi počítať,“ potvrdzuje Ivan Jurkovič zo spoločnosti P.J. Servis. Podobné skúsenosti má aj Andrea Hazuchová, riaditeľka odboru ľudských zdrojov v Poštovej banke: „Stáva sa to aj nám a podľa našich dát sa to deje čoraz častejšie.“

Nedá sa pritom povedať, že takéto správanie je typické pre niektorú vekovú skupinu. „Na základe našich skúseností môžem zhodnotiť, že je to najmä prípad skupiny do 35 rokov. Stáva sa to však aj vekovo starším uchádzačom, ktorí však neabsentujú toľko ako prvá skupina,“ tvrdí Jurkovič. Podľa Petra Lazového, ktorý pôsobí ako Senior Teamleader v Synergie Slovensko, sa takéto správanie objavuje pri niektorých typoch pozícií: Častejšie je to pri administratívno-podporných pozíciách. Menej pri seniorných, manažérskych či obchodných pozíciách, kde už z povahy pozície je potrebné prichádzať na pracovné stretnutia včas,“ vysvetľuje.
 

Neprišiel a nedal vedieť? Je nezodpovedný a neseriózny

Uchádzači by si mali uvedomiť, že ak sa z nejakého dôvodu rozhodli nedoraziť na pohovor, je prejavom slušnosti na to personalistu upozorniť. Možno dostali lepšiu ponuku, možno si to nakoniec rozmysleli, mali by sa ale zamyslieť, čo takýmto správaním naznačujú personalistovi. „Absencia uchádzača na pohovore je memento, na ktoré je potrebné prihliadať a pre potenciálnu spoluprácu medzi zamestnávateľom a uvedeným uchádzačom to neveští nič dobré. Zodpovednosť a serióznosť daného uchádzača nie je na dostatočnej úrovni a preto sa naskytá otázka, či je takýto človek vôbec vhodný pre akéhokoľvek zamestnávateľa,“ vysvetľuje Jurkovič.

Ak uchádzač nepríde na pohovor a ani sa neospravedlní, je to vždy vnímané negatívne, vysvetľuje Lazový:Kandidát zanechal zlý prvý dojem, v horšom prípade môže byť vyhodnotený ako nespoľahlivý zamestnanec.“

Niekedy je uchádzačom nepríjemné ozvať sa a vysvetliť, prečo neprišli. Personalisti však majú pochopenie pre neočakávané situácie. „Niektoré prípady sú úplne pochopiteľné, mali sme autohavárie, choroby, choré deti, zrušené lety z dovoleniek, aj zabudnutý alebo zle zapísaný pohovor... stať sa môže všeličo, sme ľudia,“ hovorí Hazuchová. Dôležité však je komunikovať, opak naznačuje nespoľahlivosť a nezodpovednosť.
 

Druhá šanca? Môžete ju dostať, ale aj nemusíte

V súčasnosti sú v niektorých odvetviach personalisti donútení robiť kompromisy a dať druhú šancu aj uchádzačom, ktorí na prvý dohodnutý pohovor neprišli. Personalisti sú však aj bez toho ochotní pristúpiť na reparát uchádzača, zaváži však úprimné vysvetlenie. „Mal som prípad, kedy kandidát neprišiel na pohovor a informoval ma, že mal haváriu a skončil v nemocnici. O dva mesiace opäť neprišiel na pohovor. Jeho vysvetlenie: mal haváriu a skončil v nemocnici. To sa mi zdá už veľmi nepravdepodobné. Skôr by som prijal vysvetlenie, že na interview zabudol,“ opisuje Lazový.

Personalisti sa zhodujú, že ak dá uchádzač vedieť, nič nemusí byť stratené. „Vždy to záleží od viacerých okolností - ako veľmi je pre nás kandidát zaujímavý v porovnaní s ostatnými či od dôvodu jeho nedostavenia sa na pohovor. Uvedomujeme si, že mnohé udalosti a životné situácie  sa jednoducho nedajú ovplyvniť, férové jednanie kandidáta si druhú šancu ale určite zaslúži," hovorí Ján Svrček, HR špecialista v Slovenských elektrárňach.

Upozorňujú však, že ak uchádzač opakovane nepríde na dohodnutý pracovný pohovor, ľahko sa môže stať, že si dvere do spoločnosti alebo do personálnej agentúry natrvalo zatvorí. „Z môjho pohľadu by som druhú šancu skôr nedal, i keď ide, samozrejme, o okolnosti absencie uchádzača na dohodnutom termíne,“ hovorí Jurkovič.
 

Nehrajte mŕtveho chrobáka, za každých okolností dajte personalistovi vedieť

Čokoľvek dohodnutý pohovor s personalistom prekazí alebo ak uchádzač zmení názor, určite by mal dať personalistovi bezodkladne vedieť. Vymýšľať si dôvody a klamať sa nemusí vyplatiť, personalisti sa zhodujú, že najlepšie je otvorene komunikovať.  Uchádzač by si mal tiež uvedomiť, že svojou neohlásenou absenciou môže ovplyvniť viacerých ľudí. „Myslite na to, že niekto si na vás urobil čas, chystá sa na stretnutie s vami, zarezervoval si miestnosť, pripravil si pre vás úlohy – u nás je to často aj viac ako jeden človek - HR konzultant, manažér, niekedy aj iný člen tímu,“ vysvetľuje Hazuchová. Uchádzača to pritom nič nestojí a zároveň si tým vybuduje imidž zodpovedného človeka.

„Aj úplne jednoduchá telefonická informácia alebo stručný všeobecný e-mail o tom, že sa kandidátovi zmenila situácia a stretnutia sa nezúčastní, je pre potenciálneho zamestnávateľa dostačujúca informácia, s ktorou si do budúcnosti nemusí zavrieť dvere do spoločnosti,“ dodáva Svrček.

Viac o téme: Uchádzači Pracovný pohovor
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Foto: gettyimages

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy