Aj keď sa na pracovný pohovor dobre pripravíte, môže sa stať, že vás nejaká otázka od personalistu prekvapí. Keďže netušíte, čo povedať, znervózniete a možno ste ticho dlhšie, ako by ste chceli. Dôležité je, ako túto situáciu uhráte. Nesprávna reakcia vám môže zatvoriť dvere k pracovnej príležitosti, zatiaľ čo dobrou komunikáciou môžete vyriešiť aj to, že niečo neviete.
Tu je niekoľko tipov, čo povedať, keď neviete odpovedať (a ako otočiť situáciu vo svoj prospech).
1. V žiadnom prípade neklamte
Klamstvá sa na pohovore nevyplácajú. Skúsení personalisti spoznajú, keď si niekto vymýšľa, a čím viac otázok dostanete, tým väčšia šanca, že sa do svojho príbehu zamotáte. Ak niečo neviete, povedzte to narovinu, ale ukážte ochotu na sebe pracovať.
Čo povedať? „S touto situáciou som sa zatiaľ osobne nestretol, ale tu je spôsob, akým by som k nej pristúpil...“ alebo „Nerád by som zavádzal. Nemám s tým priamu skúsenosť, ale viem, že by som...“
2. Vyhnite sa nezmyselnému táraniu
Mnohí kandidáti reagujú na nepríjemnú otázku tak, že začnú rozprávať, čo im napadne. Personalisti to však ľahko prekuknú a vidia, že len tárate. Ak neviete, čo máte povedať, pokojne požiadajte o doplňujúcu otázku.
Čo povedať? „Mohli by ste prosím spresniť, čo máte na mysli?“ alebo „Zaujíma vás skôr technické riešenie, alebo môj prístup k problému ako takému?“
3. Nezostaňte pri „neviem“
Je úplne normálne, že neviete všetko. Určite ale neodbite personalistu strohým neviem. Radšej sa snažte ukázať, že sa chcete naučiť viac.
Čo povedať? „Túto oblasť ešte nemám úplne zvládnutú, ale rád sa o tom naučím viac.“ alebo „Možno teraz nepoznám presnú odpoveď, ale ak by som sa s takou situáciou stretol v práci, určite by som si naštudoval dostupné informácie alebo sa poradil so skúseným kolegom.“
4. Otočte to na svoju výhodu
Aj keď nemáte presne tú skúsenosť, ktorú si personalista želá, môžete nájsť paralelu a premostiť ju na požadovanú oblasť.
Čo povedať? „Formálne som v HR nepracoval, ale ako office manažér som riešil viaceré HR úlohy – onboarding, nastavenie benefitov aj komunikáciu s úradmi...“ alebo „S týmto konkrétnym nástrojom som zatiaľ nerobil, ale viem pracovať s podobnými aplikáciami a rýchlo sa učím.“
Cieľom pohovoru nie je ukázať, že viete všetko. Cieľom je ukázať, že viete, ako premýšľate, ako sa správate pod tlakom a ako riešite problémy. Práve vaše reakcie ukážu personalistom presne to, čo potrebujú vedieť.