Vitajte pri pokračovaní článku o najčastejších chybách na pracovnom pohovore. Prvá časť zožala veľký úspech, preto vám prinášame sľúbené pokračovanie. Toto je ďalších 8 chýb, ktorým by ste sa na pohovore mali vyhnúť.
Prvú časť článku si môžete prečítať na tomto odkaze.
8. Slabé alebo príliš dlhé odpovede
❌ Slabé, jednoslovné odpovede pôsobia, že nemáte o čom rozprávať. Príliš dlhé monológy zase môžu nudiť a zatieňovať dôležité informácie.
✔︎ Odpovede si doma radšej mierne nacvičte. Pokojne používajte konkrétne príklady, ale rozprávajte vecne, stručne a hlavne k téme.
9. Negatívne rozprávanie o predchádzajúcom zamestnávateľovi
❌ Personalista môže mať pocit, že budete vytvárať negatívnu atmosféru aj v novej firme.
✔︎ Vyhnite sa kritizovaniu či urážkam. Zdôraznite, čo ste sa naučili a prečo sa chcete posunúť ďalej.
10. Vyrušujúci mobil
❌ Ak vám počas pohovoru zvoní či vibruje mobil alebo dokonca kontrolujete notifikácie, pôsobí to nezdvorilo a rušivo.
✔︎ Vypnite si pred pohovorom zvonenie aj vibrácie. Mobil nechajte v kabelke, vrecku alebo lepšie – úplne mimo dohľadu, aby ste predišli pokušeniu.
11. Chýbajúce sebavedomie alebo prehnaná sebaistota
❌ Nedostatok sebavedomia môže ukazovať, že o sebe pochybujete, čo nebýva dobrým signálom pre personalistu. Prehnané ego zas môže viesť k tomu, že budete pôsobiť arogantne.
✔︎ Nájdite strednú cestu. Ukážte, že si veríte, no ste aj ochotní učiť sa. Zdôraznite svoje úspechy, ale vyhnite sa vychvaľovaniu.
12. Neovládanie vlastných reakcií a emócií
❌ Prílišná nervozita, triaška, koktanie, prehnané prejavy sklamania alebo radosti môžu pôsobiť neprofesionálne.
✔︎ Pred pohovorom sa párkrát zhlboka nadýchnite a upokojte sa. Keď dostanete ťažkú otázku, chvíľku sa zamyslite, než odpoviete.
13. Neschopnosť odprezentovať vlastné slabé stránky
❌ Otázka na slabé stránky takmer určite príde. Ak reagujete vyhýbavo alebo používate klišé „mojou slabou stránkou je, že som perfekcionista“, personalista z vás vycíti neúprimnosť.
✔︎ Zamyslite sa úprimne nad svojimi rezervami a popíšte, ako pracujete na ichzlepšení.
14. Žiadny follow-up alebo úprimné poďakovanie
❌ Po pohovore môže personalista čakať aspoň krátku správu, že máte o pozíciu stále záujem. Ak nepríde žiadna odozva, môžu vám prideliť menšiu prioritu.
✔︎ Napíšte stručný e-mail, kde poďakujete za čas a zdôrazníte, že ste pripravení na prípadné ďalšie kroky.
15. Prílišné zameranie na peniaze
❌ Plat je, samomzrejme, dôležitý, ale ak ide o vašu prvú tému, môžete pôsobiť, že vás samotná práca nezaujíma.
✔︎ Zaujímajte sa primárne o náplň práce a firemnú kultúru. Plat riešte taktným spôsobom a vtedy, keď sa na to personalista opýta alebo keď to prirodzene vyplynie.
Tak čo, koľkých chýb ste sa niekedy dopustili aj vy?