Niektoré chyby na pracovnom pohovore sú očividné – napríklad prísť neskoro alebo si nepozrieť nič o firme. Lenže existujú aj také, ktoré na prvý pohľad nemusia pôsobiť ako problém, no môžu vo finále zavážiť.
1. Zvoní vám telefón? To nechcete.
„Po škole som nastúpil ako technik… Moment, kde mám mobil?“
Zazvoní vám mobil počas pohovoru, začnete ho hľadať po vreckách, možno sa ospravedlníte, možno ho len rýchlo stíšite. No vo výsledku je to rušivé, pôsobí to nepripraveným dojmom a rozhodí vás to.
Lepšie riešenie: Ešte pred príchodom na pohovor si telefón úplne vypnite alebo dajte do režimu lietadlo. Pôsobí to profesionálne a ukazuje, že si vážite čas druhých.
2. Kritizovanie bývalého zamestnávateľa
„Bývalý šéf mal svojich obľúbencov a chaos v objednávkach bol na dennom poriadku. Preto som odišiel.“
Áno, možno je to pravda. Ale pohovor nie je priestor na sťažnosti. Personalista si vás totiž automaticky predstaví, ako raz takto hovoríte o jeho firme.
Lepšie riešenie: Zamerajte sa na fakty a popíšte situáciu neutrálnym spôsobom:
„Nezodpovedal mi systém práce a pribúdajúca administratíva. Mal som pocit, že náš tím neťahal za jeden povraz.“
3. Slabá motivácia (alebo príliš úprimná odpoveď)
„Chcel/a som prácu bližšie k domu a vedľa máte výbornú reštauráciu.“
Možno sú to vaše reálne dôvody, ale samy osebe neznejú presvedčivo. Zamestnávateľ chce vedieť, čo vás zaujalo práve na jeho firme.
Lepšie riešenie: Kombinujte motiváciu aj praktickosť:
„Zaujalo ma, že máte moderný vozový park a digitalizované procesy. Využil/a by som tu svoje skúsenosti. A určite poteší aj kratšia dochádzka – plus tá skvelá reštaurácia za rohom.“
4. Humor, ktorý nepadne na úrodnú pôdu
„Čo ma motivuje? Sto tisíc na účte každý mesiac… haha.“
Nie každý má rovnaký zmysel pre humor. A personalisti už počuli všetko. Nevhodný alebo nepochopený vtip môže pohovor zbytočne pokaziť.
Lepšie riešenie: Buďte úprimní, ale vecní:
„Motivuje ma jasne nastavený systém cieľov, spätná väzba a uznanie za dobre odvedenú prácu. Vďaka tomu viem, kam smerujem a čo má zmysel.“
5. „To už viem“ – arogancia namiesto spolupráce
„To mi nemusíte vysvetľovať, robil/a som to už. Ale teda – takto je to dosť nešikovné.“
Možno máte pravdu, ale ak kritizujete zaužívané procesy hneď na úvod, môžete pôsobiť arogantne a málo prispôsobivo.
Lepšie riešenie: Ukážte ochotu sa učiť a rešpekt k ich spôsobu práce:
„Znie to povedome. Robili sme to trochu inak, ale ten váš systém sa viem po krátkom zaškolení naučiť.“
Nehľadajte dokonalosť, ale rešpekt a pripravenosť
Každý robí chyby. Na pohovore nejde o to, byť bezchybný, ale o to, ako pôsobíte ako celok – ako komunikujete, ako reagujete, či prejavíte rešpekt, záujem a zdravú mieru pokory. Ak si dáte pozor na týchto 5 častých (a niekedy skrytých) chýb, už len tým môžete získať pár plusových bodov navyše.
Pamätajte: Pracovný pohovor nie je výsluch. Je to rozhovor – a ten sa vždy vedie lepšie, keď druhých počúvate, nevyrušujete a nezľahčujete situáciu.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%