Chceli by ste dopredu poznať otázky, ktoré dostanete na pracovnom pohovore? Je možné, že už čoskoro niečo podobné zažijete. Vo svete sa totiž začína šíriť trend, kedy náboroví pracovníci posielajú otázky uchádzačom vopred, aby sa na ne mohli pripraviť. Aké výhody to môže priniesť?
Na tento trend upozornil portál CNBC, ktorý zdieľal skúsenosti Holly Taylor, náborovej manažérky s desaťročnými skúsenosťami v oblasti ľudských zdrojov. Pri nábore zamestnancov do svojho tímu sa rozhodla vyskúšať nezvyčajnú stratégiu, ktorá je ale podľa nej spravodlivejšia.
Týždeň pred pohovorom poslala každému uchádzačovi o zamestnanie správu, v ktorej načrtla formát panelovej diskusie, zoznam otázok, ktoré im bude klásť a pridala aj profily jednotlivých osôb, s ktorými sa budú rozprávať. Zdieľala im aj prípadovú štúdiu, o ktorej by mali premýšľať.
Taylor si všimla niekoľko okamžitých výhod. Bola schopná klásť viac podnetných otázok a navyše mohla uchádzačom poskytnúť lepšiu predstavu o kultúre spoločnosti.
Iní HR špecialisti to odmietajú
Taylor hovorí, že náboroví manažéri sa zdráhajú posielať otázky na pohovor vopred. Hlavným dôvodom má byť to, že by si tak nevedeli overiť rýchle myslenie uchádzačov a to, ako dokážu reagovať v rôznych situáciách. To sa podľa nej ale preceňuje a rýchle myslenie sa nemusí premietnuť do kvalitnej práce.
Taylor sa uchádzačov na pohovore opýtala, čo si myslia o vopred poslaných otázkach. Jeden uviedol, že to ocenil, pretože mal viac času na premyslenie odpovedí. Podľa ďalšieho to nemalo vplyv na jeho prípravu, no tento človek prácu ani nezískal.
Náborová manažérka dodala, že kvalita odpovedí bola veľmi rozdielna, a to aj napriek tomu, že otázky dopredu poznali. Vďaka tomu dokázali nájsť správneho človeka na danú pozíciu a pri celom náborovom procese sa cítila fajn a sebaisto. Dúfa, že sa to stane bežnou praxou pri pracovných pohovoroch aj v budúcnosti.
Aké výhody to môže priniesť?
- zníženie stresu uchádzačov – kandidáti sa cítia menej nervózni, keď vedia, čo môžu očakávať,
- efektívnejší pohovor – uchádzači môžu odpovedať precíznejšie a menej váhať pri odpovediach, vďaka čomu bude pohovor prebiehať rýchlejšie,
- vyššia kvalita odpovedí – keď má kandidát čas premyslieť si svoje odpovede, je väčšia šanca, že poskytne relevantné informácie o svojich skúsenostiach a zručnostiach,
- transparentnosť procesu – posielanie otázok vopred vytvára dojem otvorenosti a transparentnosti zo strany zamestnávateľa, čo môže byť vnímané ako pozitívny krok.
Čo sa týka nevýhod, môžeme spomenúť stratu autentickosti, pretože náborový pracovník nebude vidieť, ako kandidát reaguje na nečakané otázky. Hrozí tiež riziko neobjektívnosti, a teda, že kandidátom pomôže s vypracovaním odpovedí niekto iný. V konečnom dôsledku to môže mať dopad aj na samotný priebeh pohovoru, ktorý nemusí plynúť prirodzene.
Viete si predstaviť, že by ste poznali otázky na pohovor ešte pred samotným pohovorom?
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%