Využite neverbálnu komunikáciu vo svoj prospech: Takto vám pomôže na pohovore

Počas pohovoru si môžete myslieť, že ak máte najlepšie odpovede na otázky týkajúce sa pohovoru, automaticky prácu dostanete, ale nemusí to byť vždy tak. Veľkou časťou úspechu vašich odpovedí je v skutočnosti neverbálna komunikácia. Zahŕňa to vašu reč tela a to, čo sa nazýva „parajazyk“ - prvky vašej reči okrem samotných slov, ako napríklad intonácia, rýchlosť reči, pauzy, vzdychy a výrazy tváre. Neverbálna komunikácia zahŕňa aj váš odev a starostlivosť o váš zovňajšok.

Neverbálna komunikácia je rovnako dôležitá alebo dokonca dôležitejšia ako verbálna komunikácia. Počas celého pohovoru bude anketár sledovať vašu neverbálnu komunikáciu. Ak vaše neverbálne komunikačné schopnosti nie sú na dobrej úrovni, nezáleží na tom, ako dobre odpoviete na otázky.

Neverbálna komunikácia je dôležitá

Neverbálna komunikácia je dôležitá, len čo vkročíte do dverí kancelárie. Ak prídete na pohovor, a smrdíte od cigaretového dymu alebo žujete žuvačku, budete mať pravdepodobne hneď prvý čierny bodík. Príliš veľa parfumu alebo príliš málo deodorantu tiež nepomôže.

Ak nebudete primerane oblečený alebo budete mať zničené topánky, dostanete ďalší čierny bod. Čerešničkou na torte môže byť telefonovanie alebo počúvanie hlasitej hudby počas čakania na pohovor. Pri pohovore je dôležité, aby ste sa javili ako niekto, kto je profesionálny, pozorný a sebavedomý.

Ako sa pripraviť

Pamätajte si, že obraz, ktorý si o vás vytvorí personalista pri prvom stretnutí, je ten, ktorý vydrží. Ak vyzniete ako niekto hlúpy, nedbalý alebo chaotický, nezáleží na tom, ako dobre odpovedáte na otázky týkajúce sa pohovoru. Túto prácu nedostanete.

Pri nacvičovaní na pohovore pracujte na neverbálnej komunikácii, ako aj na vašich ďalších zručnostiach. Mohlo by to byť to, vďaka čomu nakoniec získate prácu. Môžete trénovať s priateľom, ktorý vám rovno dá aj spätnú väzbu. Môžete si tiež sadnúť pred kameru a skontrolovať si tak svoju neverbálnu komunikáciu.

Predtým, ako odídete na pohovor, uistite sa, že ste profesionálne oblečený, upravený, topánky sú vyleštené a či ste neprehnali s parfumom.

Čo priniesť na pohovor

Sú veci, ktoré by ste si mali vziať so sebou na pohovor, a veci, ktoré musíte nechať doma. Nasledovanie rád v týchto zoznamoch vám pomôže zlepšiť vašu neverbálnu komunikáciu:

  • Portfólio alebo váš životopis a zoznam referencií na kvalitnom papieri
  • Ukážky vašej práce (ak sú relevantné)
  • Poznámkový blok a pero
  • Mentolka (pred vchodom do budovy)
  • Ženy: extra pančuchy (v kabelke alebo v aute)

Čo si nepriniesť na pohovor

  • Mobilný telefón
  • Žuvačky
  • Cigarety
  • Cukrík
  • Sladené nápoje alebo kávu
  • Ošúchané topánky a chaotický alebo nevyčistený odev

Kým čakáte

Spôsob, akým sedíte, spôsob, akým pozdravíte recepčnú a personalistu, a spôsob, ako čakáte, bude mať vplyv na to, či prácu získate. Buďte priateľský a príjemný, ale nepreháňajte to. Ak musíte počkať, ticho seďte, netelefonujte a buďte trpezlivý.

Potraste si ruky. Vaše podanie ruky by malo byť pevné - nie lepivé alebo slabé. Ak sa chcete vyhnúť poteniu dlaní, navštívte pred záchodom toaletu, umyte si ruky a potom ich opláchnite studenou vodou a majte vreckovku vo vrecku, aby ste ju (diskrétne) utreli, ak by sa vám spotili dlane.

Neverbálna komunikácia počas pohovoru

  • Udržujte očný kontakt s anketárom aspoň niekoľko sekúnd.
  • Úsmev a prikývnutie (vo vhodných časoch), keď hovorí personalista, ale nepreháňajte to. Nesmejte sa, pokiaľ to anketár nerobí prvý.
  • Buďte zdvorilý a dodržujte rovnomerný tón svojej reči. Nehovorte príliš nahlas alebo príliš potichu.
  • Nehrbte sa.
  • Uvoľnite sa a trochu sa nakloňte smerom k anketárovi, aby ste prejavili záujem a zaujali.
  • Neopierajte sa celým chrbtom o stoličku. Vyzerá to príliš ležérne a uvoľnene.
  • Nohy držte na podlahe a chrbát oprite o spodnú časť operadla stoličky.
  • Venujte osobitnú pozornosť anketárovi. Robte si poznámky, ak sa obávate, že si na nič nezapamätáte.
  • Počúvajte.
  • Neprerušujte.
  • Zostaňte pokojný. Aj keď ste mali zlú skúsenosť v predchádzajúcom zamestnaní alebo ste dostali výpoveď, majte svoje emócie pod kontrolou a nevykazujte hnev ani mračenie.
  • Nie ste si istý, čo robiť s rukami? Držte pero a poznámkový blok, položte ruku na stoličku alebo do lona, aby ste vyzerali vyrovnane. Keď rozprávate, nerozhadzujte rukami okolo seba.

Neverbálna komunikácia na konci pohovoru

Predtým, ako opustíte pohovor, nezabudnite na pevné podanie ruky a úsmev. Na ceste von sa rozlúčte s recepčnou alebo s kýmkoľvek iným, s kým ste počas pohovoru hovorili.

Vaša verbálna komunikácia je tiež dôležitá. Nepoužívajte slang. Hovorte jasne a rozhodne. Buďte čo najslušnejší a poďakujte anketárovi, že si našiel čas na stretnutie s vami.

Viac o téme: Práca Zamestnanie Pohovor Komunikácie Personalista Neverbálna komunikácia
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, balancecareers

Súvisiace články

 
Staršie správy