3 personalisti išli pod kožu uchádzačom: Kde robia najväčšie chyby?

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

Nedarí sa vám nájsť si prácu a uvažujete nad tým, kde nastala chyba? Spolu s troma personalistami sme zanalyzovali uchádzačov, aby sme zistili, kde robia najväčšie chyby - od napísania životopisu, až po ich správanie na pracovnom pohovore.

 

Čo vás najviac prekvapilo v životopisoch uchádzačov?

Monika Gronská, branch manager Manpower Slovensko: Pri životopisoch kandidátov sa stretávame stále s rovnakými chybami a to aj napriek tomu, že v dnešnej dobe internetu, rôznych článkov a diskusií je jednoduché zistiť, čo by mal životopis obsahovať. Veľmi často sa stretávame s chýbajúcimi časovými údajmi, kedy kandidáti pracovali v jednotlivých spoločnostiach. Mnohé životopisy sú príliš krátke, chýbajú informácie o tom, aké kompetencie mal daný človek na jednotlivých pracovných pozíciách a stále sa stretávame aj s neštrukturovanými životopismi.

Martin Perun, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Poštová banka: Kandidáti by sa mali vyvarovať zasielaniu životopisu, v ktorom sú gramatické chyby a chýba im základná grafická úprava. Životopis, v ktorom nie sú uvedené konkrétne predchádzajúce pracovné činnosti, nemá výpovednú hodnotu. Taktiež je na zváženie zasielanie fotografie. Vhodne vybraná fotografia môže veľmi pomôcť, ale nevhodná vie odradiť (fotografia z dovolenky, s plyšovým macíkom a podobne).

Zasielate ďakovný email všetkým uchádzačom, od ktorých vám príde žiadosť o prácu?

Monika Gronská, branch manager Manpower Slovensko: Štandardne máme nastavenú automatickú ďakovnú odpoveď kandidátom aj s informáciou, do koľkých dní ich v prípade záujmu budeme kontaktovať.

Peter Luprich, HR biznis partner Slovak Telekom: Áno, automatickú odpoveď o zaregistrovaní posielame všetkým, ktorí zašlú životopis. Ďalej pracujeme len s vybranými uchádzačmi. Vzhľadom na množstvo žiadostí je to primerané.

Martin Perun, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Poštová banka: Každému uchádzačovi automaticky zasielame ďakovný email s potvrdením registrácie životopisu. Následne každému po prečítaní životopisu zasielame vyrozumenie – buď predvybratie alebo zamietnutie. Dávame si záležať na tom, aby každý záujemca o prácu v Poštovej banke dostal profesionálnu odpoveď v čo najkratšom čase. Z veľkého počtu záujemcov vždy vyberáme len tých najrelevantnejších.

Monika Gronská, Manpower Galéria fotiek (6) Zdroj: red.
Peter Luprich, HR biznis Galéria fotiek (6) Zdroj: LinkedIn.com/Peter Luprich
Martin Perun, riaditeľ odboru Galéria fotiek (6) Zdroj: LinkedIn.com/Martin Perun

 

Aké najväčšie chyby robia kandidáti na pohovore?

Peter Luprich, HR biznis partner Slovak Telekom: Základnou chybou, ktorá prekvapuje stále, je nedostatočná príprava na pohovor. Je vážnym zlyhaním, ak si kandidát na interview nepamätá popis práce, ktorý bol v inzeráte, alebo si dopredu nenačíta informácie o spoločnosti. V prípade pozície predajcov, produktových manažérov je základnou prípravou prehľad v aktuálnych novinkách produktového portfólia.

Zažili ste nejakú neprimeranú reakciu na pohovore s uchádzačom?

Monika Gronská, branch manager Manpower Slovensko: Týchto situácii nie je veľmi veľa, ale stretli sme sa napríklad s tým, že kandidát začal uprostred pohovoru automaticky odpovedať na otázky recruitera v anglickom jazyku, napriek tomu, že nebol k tomu vyzvaný a neprestal s tým do konca pohovoru. Anglický jazyk na danú pozíciu pritom nebol podmienkou.

Peter Luprich, HR biznis partner Slovak Telekom: Ťažko je zovšeobecniť, aby to neskĺzlo do podoby nejakej veselej historky. Prísť pod vplyvom liekov, resp. návykovej látky je záruka rýchleho ukončenia stretnutia.

Martin Perun, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Poštová banka: Pohovory sa snažíme viesť v profesionálnom a zároveň príjemnom duchu, takže s neprimeranými reakciami sa nestretávame často. Zopárkrát sa nám stalo, že pri assessment centre kandidát prehodnotí svoje schopnosti a predčasne „to vzdá“.

Ilustračné foto Galéria fotiek (6) Zdroj: thinkstock.com

Stáva sa vám, že uchádzači sa sami ozvú po pohovore? Oceňujete napríklad to, ak uchádzač tesne po uskutočnení pohovoru zašle ďakovný email?

Monika Gronská, branch manager Manpower Slovensko: Áno, stáva sa nám, že sa kandidáti ozvú aj sami, a túto skutočnosť vnímame pozitívne. Ide o prejavenie záujmu o pozíciu aj zo strany kandidáta. Stretávame sa aj s ďakovnými e-mailmi zo strany kandidátov, čo recruiteri vždy ocenia.

Peter Luprich, HR biznis partner Slovak Telekom: Áno, dokonca aj po tom, čo kandidát dostane negatívnu odpoveď. S tými najlepšími zostávame v kontakte cez LinkedIn.

Martin Perun, riaditeľ odboru ľudských zdrojov, Poštová banka: Po pohovore sa snažíme kandidátov čo najskôr vyrozumieť s výsledkom – t.j. s postúpením do ďalšieho kola alebo zamietnutím, takže nemusia sa pripomínať sami. Vzhľadom na to, že u nás kandidáti absolvujú aj dotazníky osobnosti, niektorých následne zaujíma spätná väzba a kontaktujú nás.

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 6
Viac o téme: Interview Pohovor Hľadanie práce Kandidáti Uchádzači Uchádzač Kandidát Pracovný pohovor Personalisti
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: Andrea Miklasová, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy