Personalisti kontra Facebook a LinkedIn. Vieme, ako preverujú uchádzačov

Personalisti odporúčajú, aby uchádzači zdieľali „nevhodné“ fotky, statusy a iné príspevky iba so svojimi priateľmi.Personalisti odporúčajú, aby uchádzači zdieľali „nevhodné“ fotky, statusy a iné príspevky iba so svojimi priateľmi. Zdroj: photl.com

Prvotné informácie o kandidátovi si niektorí personalisti zisťujú pred kontaktovaním alebo osobným stretnutím, iní až po pohovore. Všetci však odporúčajú, aby uchádzači zdieľali „nevhodné“ fotky, statusy a iné príspevky na sociálnych sieťach iba so svojimi priateľmi.

 

 

Pavol Zuffa, AuJob Galéria fotiek (4) Zdroj: AuJob
Igor Wiedermann, Adecco Galéria fotiek (4) Zdroj: Adecco
Martina Čižmadiová, ZenithPeople Galéria fotiek (4) Zdroj: ZenithPeople

Pavol Zuffa

- obchodný riaditeľ AuJob

Igor Wiedermann

- PP Consultant Adecco

Martina Čizmadiová

- Managing director ZenithPeople Consulting

 

  1. Preverujete si kandidáta, ktorý k vám príde na pracovný pohovor na sociálnej sieti? Pred pohovorom alebo po pracovnom pohovore?
    Pavol Zuffa, obchodný riaditeľ AuJob: Nielen referencie známych, ale aj internet (vrátane sociálnych sieti) nám pomáha dotvoriť si obraz o profile kandidáta. Prechádzame si príspevky a publikácie kandidáta. Jeho tvorbu, vytvorené webstránky, na sociálnej sieti Linked-in absolvované školenia a realizované projekty. Tieto informácie zisťujeme hlavne pred prvým kontaktovaním kandidáta alebo pred osobných stretnutím.

    Igor Wiedermann, PP Consultant, Adecco:  Áno, v dnešnej dobe internetu a sociálnych médií je bežnou praxou, že si kandidátov preverujeme aj týmto spôsobom. Niekedy pred, inokedy po pohovore. Ťažko zovšeobecniť prečo. Často preto, aby sme si dopredu pozreli a zistili o kandidátovi, ako vyzerá, aké má záujmy, ako sa správa. Zo zvedavosti, ale aj na overenie faktov, ktoré uvádza v životopise, alebo zisťujeme dodatočné informácie, ktoré by mu mohli dopomôcť k získaniu pozície.

    Martina Čizmadiová, ZenithPeople Consulting: Pri výbere zamestnanca je pre mňa najdôležitejší osobný kontakt. Závisí od celkového dojmu zo stretnutia a pracovnej pozície, na ktorú kandidáta hľadám. Po stretnutí  si niektorých kandidátov vygooglim a pozriem si ich  profily na Facebooku alebo LinkedIne.

  2. Aké sociálne siete využívate na preverovanie kandidátov? Facebook alebo LinkedIn?
    Pavol Zuffa, obchodný riaditeľ AuJob: Na preverovanie kandidátov využívame hlavne LinkedIn, profesionálnu sociálnu sieť. Pre overovanie si referencií aj Facebook – napríklad ak nájdeme spoločných známych s potenciálnym kandidátom, tak známemu zavoláme a zistíme jeho názor/skúsenosti s kandidátom. Menej používame Twitter alebo iné, na konkrétnu oblasť zamerané stránky.

    Igor Wiedermann, PP Consultant, Adecco: Najčastejšie využívame sociálne siete ako LinkedIn, Facebook, Xing a Twitter. Sociálne siete však nevyužívame len na „preverenie“, ale aj na hľadanie vhodných kandidátov pre obsadenie danej pozície. Vtedy sa nevyhneme tomu, aby sme si kandidátov profil nepozreli.

    Okrem toho, LinkedIn by som nepovažoval za sociálnu sieť, na ktorej si chcem preveriť, ako sa kandidát správa a čo robí vo voľnom čase. Na tejto sieti primárne hľadáme a oslovujeme potenciálnych kandidátov na otvorené pozície a preto ich profily sú skôr štylizované do formy životopisu. Nie na zdieľanie fotografií, statusov a súkromných záležitostí.

    Martina Čizmadiová, ZenithPeople Consulting: Pracujem hlavne s Linkedinom. Dôležité môžu byť pre mňa profesionálne informácie - či profil na LinkedIne sa zhoduje so životopisom, od akých osôb má kandidát uvedené referencie alebo v akých profesijných skupinách je zapojený. Aj ďalšie údaje môžu dopĺňať celkový obraz kandidáta a to najmä - či sa zapojil do odborných diskusií, či je členom odborných inštitúcií, akých odborných seminárov sa zúčastnil.  Niekedy kandidáti aj sami spomenú na pohovore informácie z LinkedIn, ktoré si potom na sieti overím.  

  3. Môže podľa vás profil uchádzača na sociálnej sieti ovplyvniť dojem o kandidátovi?
    Pavol Zuffa, obchodný riaditeľ AuJob: Podobne ako životopis kandidáta vytvorí prvý dojem o ňom, aj jeho profil na sociálnej sieti ovplyvní jeho obraz. Keď kandidát pravidelne prispieva napríklad na „stenu“ odbornej stránky Facebooku, hovorí to o jeho motivácií a záujme o danú oblasť. Pri sociálnych sieťach však potrebujeme filtrovať množstvo nerelevantných informácií, ktoré by mohli zbytočne pokriviť prezentáciu. Preto nejdeme zbytočne do osobných fotiek a informácií, aj keď ich má kandidát zverejnené.

    Igor Wiedermann, PP Consultant, Adecco
    Profil a vystupovanie uchádzača na sociálnej sieti určite môže ovplyvniť dojem o kandidátovi a nie vždy mu to môže prilepšiť. Odporúčal by som všetkým v rámci verejných profilov vystupovať čo najformálnejšie a profesionálne. To najmenej, čo môžete spraviť pre to, aby ste sa zbytočne nevyradili z výberového konania alebo istým spôsobom neznemožnili/nestrápnili ešte predtým, ako sa vôbec zúčastníte osobného pohovoru, je zdieľať všetky „nevhodné“ fotky a statusy, resp. iné príspevky len so svojimi priateľmi.

    Martina Čizmadiová, ZenithPeople Consulting:
    Informácie na Facebooku beriem s väčšou rezervou. Je zameraný  viac na súkromnú ako profesijnú stránku  kandidáta.  Niektorí kandidáti môžu odhaľovať svoje súkromie a súkromné názory až príliš.  Personalisti môžu Facebook využívať a preto kandidátom odporúčam dobre si nastaviť  ochranu súkromia.  Mne sa nestáva, že sa nechám úplne ovplyvniť  informáciami na sociálnych sieťach v pozitívnom alebo negatívnom smere.
Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Interview Pohovor Sociálne Médiá Facebook Siete Personalisti LinkedIn Príjimací
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Text: ami

Súvisiace články

 
Staršie správy