Pohovor je rozhovor

gorilagorila

Od svojich 15tich rokov som prešla celkom slušným množstvom pohovorov. Doma i v cudzine som dostala možnosť na chvíľu pracovať ako recruiter. Viem, že uchádzať sa o novú prácu nie je sranda, aj keď pohovory nakoniec môžu byť celkom zábavné.

Prečítala som relatívne veľké množstvo článkov o pohovoroch. Pre zvládnutie pohovoru jestvuje veľa nacvičiteľných trikov, ktoré však nakoniec nemusia byť prínosné. Ktoré z nich sú dôležité? Prečítajte si môj malý výber tých najpotrebnejších.

 

Príprava je základ

 

Inzeráty

Sú tiež formou propagácie firmy. Ak sa firma vie propagovať a zaujať svojim inzerátom ľudí, ktorých potrebujú, je to dobrý znak. Ak má však inzerát preklepové chyby, nejasne definovaný popis práce, nie je v ňom jasne vypísaná kontaktná osoba, zastavte sa a zvážte, či vás inzerát natoľko zaujal, že sa chcete o pozíciu hlásiť.

 

Webstránka

Pravidlo pozrieť si webstránku spoločnosti, do ktorej idete na pohovor, je dobrý tip. Nejde však len o získavanie informácií o firme, ktoré budete na pohovore sypať z rukáva. Ide aj o váš pocit z webstránky – ako na vás pôsobí graficky, či je prehľadná. Pomocou webstránky firma komunikuje so svojimi zákazníkmi, v tom momente ste tiež jedným z nich. Je vám z webstránky jasné, čo firma robí, predáva? Páči sa vám?

 

Oblečenie

Áno, ak idete na pohovor do banky, je vhodnejší výber oblečenia v tlmených tónoch a konzervatívnejšie strihy – kostýmy či obleky. Dôležité je vedieť či je toto prostredie pre vás to vhodné a uvedomiť si, že tento štýl oblečenia je pre vás záväzný počas celého pracovného pomeru. Prispôsobte svoje oblečenie sebe, nie firme, do ktorej idete. To znamená, že ak nenávidíte podpätky a inokedy ako na pohovor si vysoké topánky neobujete, nedávajte si ich.

 

Tréma

Keď prídete na to, ako s ňou bojovať a vyhrať – napíšte mi mail, poteším sa. Trému som sa v určitom štádiu rozhodla akceptovať. Je normálna a ukázať ju nemusí byť na škodu.

 

Pohovor je rozhovor Galéria fotiek (4)

Pýtajte sa!

Keď existuje spoločný menovateľ pre Slovákov uchádzajúcich sa o prácu, tak je to tento: málo sa pýtame. Pýtajte sa na čokoľvek. Aj na inzeráty s preklepmi či nevkusnú webstránku. Zistite, prečo je to tak. Je dobré vedieť, čo „kupujete“.

 

Pýtajte sa na to, čo je pre vás dôležité. Máte deti a potrebujete odchádzať z práce presne o piatej? Nie je to dnes samozrejmosťou, ale ak je pre vás materstvo dôležitejšie ako kariéra, je to legitímna otázka. Chcete vedieť, aký je váš (možno) budúci pracovný kolektív? Otázka ľudských vzťahov na pracovisku je jedna z najdôležitejších pre väčšinu z nás.

Je pre vás dôležité vzdelávanie sa? Spýtajte sa, aké školenia dostanete v najbližšom roku, aké časté sú, aká je možnosť výberu.

 

Spíšte si svoje otázky, pokojne si ten papier zoberte i so sebou – takto ukážete, že vám na tom záleží. Ak by boli ľudia, ktorí vás prijímajú priveľmi zaskočení, je to tiež ukazovateľom postoja firmy.

 

Pohovor je rozhovor Galéria fotiek (4)

Nepreceňujte sa, úspech vám to nezaručí

Áno, na pohovore sa treba predať – ukázať, čo viete, povedať, aký ste úžasný a vhodný pre danú pozíciu. Hovorte o svojich úspechoch z predošlých zamestnaní, ale skúste sa predtým zamyslieť, kto všetko vám v tom pomáhal a spomeňte týchto ľudí. Nemusíte dookola opakovať, že ste tímový hráč, dokážte to pomenovaním predošlých situácií, poukážte na svoju schopnosť fungovať v kolektíve.

 

Pamätám si jednu mladú slečnu, s ktorou som robila pohovor pár rokov dozadu. Mala síce 18 rokov, ale mala nejaké skúsenosti a bola k svetu, bola mojou top favoritkou na pozíciu. Plat si však vypýtala dvakrát taký ako iní uchádzači. Neviem, či si len dávala priestor na vyjednávanie... Preto ak chcete určitý plat, nedávajte si prirážku 50% len preto, že čakáte zjednávanie či iba skúšate možnosti.

 

Nepodceňujte sa – je to najhoršia cesta

V zahraničí som do firmy hľadala stážistov. Bola to jasne definovaná pozícia, ktorá obsahovala najmä administratívne úlohy. Na pohovor ako jeden z uchádzačov prišiel študent ekonómie, ktorý meškal neuveriteľnú hodinu a pol. Svoje meškanie neospravedlnil, čo pôsobilo arogantne. Jeho previnilý pocit sa nakoniec ukázal počas nášho rozhovoru: sústavne opakoval ako mne – firme – mojim šéfom bude slúžiť (a to aj keď nenávidí administratívu). Jeho „submisivita“ však na mňa nezapôsobila. Pozíciu získala zdravo sebavedomá Francúzska, ktorá síce nenávidela administratívu rovnako, zabudla to však na pohovore spomenúť :-) a postupne si vo firme vybudovala pozíciu, kde sa dostala i k odbornejšej práci.

 

Pohovor je len rozhovor

V zahraničí som sa ocitla v situáciách, kde som prácu potrebovala rýchlo, väčšinou som neriešila podmienky, išlo mi o „prežitie“. Chodila som po reštauráciach rad za radom a pýtala sa, či nemajú voľnú pozíciu. Nakoniec som našla brigádu v reštaurácii, kde som pracovala počas celého svojho pobytu a mala som tak z čoho žiť a za čo cestovať po krajine. Prešla som tých reštaurácií snáď milión. Zostala som v tej, kde jednoducho „sadla chémia“ medzi mnou a mojim šéfom. Neskôr, keď sme sa bavili o tom čo rozhodlo, že mi dal šancu, povedal, že to bol príjemný rozhovor. Hoci videl, že som nervózna a moja angličtina nie je perfektná, bola som mu sympatická.

 

Intuícia a sympatie rozhodujú

Môžete čítať celé traktáty o tom, čo rozhoduje o prijatí do zamestnania – nakoniec je to o sympatiách. Len veľmi málo ľudí sa dokáže povzniesť nad svoje osobné preferencie a prijať niekoho, kto mu je nepríjemný.

 

Pokiaľ vám teda nejde „o krk“ – zvažujte, či vám sedí prostredie a či je vám potenciálny šéf sympatický. Nápomocné vám pri tom budú práve pocity, ktorými vyhodnotíte tieto veci oveľa skôr ako vašou hlavou. Myslite na to, že v práci trávite minimálne 8 hodín denne - skúste ich stráviť čo najlepšie.

 

Pohovor je rozhovor Galéria fotiek (4)

 

 

Martina Ličková  

Autorka pracuje ako account manager a HR konzultant v spoločnosti TRIAD Advertising – najoceňovanejšej digitálnej agentúre roka 2010. Autorka trpí neprekonateľnou túžbou zdieľať svoje životné dojmy, a spriadať z nich rady pre lepší pracovný život. Svoje poznatky získavala ako čašníčka, prázdninová plavčíčka, koordinátorka v neziskovom sektore, divadelná produkčná, obchodníčka s umením, projektová manažérka vo vzdelávaní a HR konzultačnej firme.

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Blog Triad Kariera2011 Lickova
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy