Nehovorte to šéfovi! Čo by ste mali vedieť o novom trende "tichej dovolenky"

Množstvo pracovníkov si toto leto neberie platené voľno. To však neznamená, že by si neoddýchli. Ide totiž o umenie tichej dovolenky, najnovší spôsob, ako si počas pracovného dňa vyhradiť voľný čas. Niektorí zamestnanci namiesto toho, aby požiadali o voľno a využili obmedzený počet dní dovolenky, si dopriali minidovolenku v pracovnom čase, pričom sa tvária, že pracujú na diaľku.

Nový prieskum spoločnosti Harris Poll odhalil, že "tiché dovolenkovanie" (quiet vacationing), najnovší trend na pracovisku, získava popularitu najmä medzi mladými zamestnancami. Po trendoch ako "tichá výpoveď" (quiet quitting) a "tichý nábor" (quiet hiring) sa teraz objavuje fenomén "tichého dovolenkovania".

Čo je tiché dovolenkovanie? Tiché dovolenkovanie označuje situáciu, keď si zamestnanci berú voľno bez formálneho oznámenia zamestnávateľovi. Podľa prieskumu až 28% pracovníkov si takto vzalo voľno bez oficiálneho požiadania. Tento trend je výraznejší medzi mladšími generáciami - 37% mileniálov a 24% príslušníkov generácie Z priznalo, že sa zapojili do "tichého dovolenkovania".

Prečo sa zamestnanci uchyľujú k tichému dovolenkovaniu? Zaujímavé je, že tento trend nesúvisí s nedostatkom plateného voľna. Až 83% respondentov je spokojných s dovolenkovou politikou svojej spoločnosti. Napriek tomu 78% nevyužíva všetky dostupné dni voľna. Medzi hlavné dôvody patria:

  1. Tlak byť vždy k dispozícii
  2. Veľké pracovné zaťaženie
  3. Pocit viny
  4. Obavy z vnímania zo strany nadriadených

Ako funguje tiché dovolenkovanie v praxi? Zamestnanci využívajú rôzne taktiky, napríklad:

  • Automatické plánovanie e-mailov na odoslanie mimo pracovnej doby
  • Pohybovanie myšou pre vytvorenie dojmu aktivity

Problémy s odpojením sa od práce Prieskum ukazuje, že americkí pracovníci majú všeobecne problém odpojiť sa od práce a nájsť zdravú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Viac ako polovica respondentov uviedla, že odpovedá na e-maily mimo pracovnej doby, kontroluje pracovné správy počas obedňajšej prestávky a zúčastňuje sa pracovných podujatí mimo bežných hodín.

Čo môžu urobiť zamestnávatelia?

Podľa Libby Rodney, hlavnej strategičky v The Harris Poll, by spoločnosti mali zvážiť:

  • Vytvorenie transparentných a jednoduchých procesov žiadostí o dovolenku
  • Zavedenie povinných dovolenkových politík
  • Pravidelné pripomínanie zamestnancom o ich zostávajúcom voľne

Hoci tento trend bol pozorovaný v USA, môže sa čoskoro objaviť aj na slovenskom trhu práce. Pre zamestnávateľov je dôležité vytvoriť prostredie, kde sa zamestnanci cítia komfortne pri žiadaní o voľno, a pre zamestnancov je kľúčové nájsť zdravú rovnováhu medzi prácou a oddychom.

Viac o téme: Zamestnanci Zamestnávatelia Mileniáli Generácia Z Tiché dovolenkovanie
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: euronews, Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy