Kvalitný feedback, nový impulz k osobnostnému rastu: Návod ako sa naučiť pracovať so spätnou väzbou.

Kto by miloval kritiku zo strany svojho nadriadeného alebo kolegov? No nie každá kritika v sebe skrýva negatívum. Konštruktívna spätná väzba na rozdiel od kritiky dokáže motivovať a povzbudiť k dosahovaniu lepších výsledkov.

PREČO TAK VŠETCI NEZNÁŠAME KRITIKU?

Kritika sa väčšine ľudí počúva veľmi ťažko. Predovšetkým perfekcionisti ju pokladajú za akúsi formu vlastného zlyhania. Akákoľvek spätná väzba, ktorá poukazuje na nedostatky, ich dokáže vyviesť z konceptu a vnímajú ju ako stresujúci faktor. Kritika môže byť spúšťačom emocionálnej reakcie, ako je hnev, zlosť alebo smútok. Pokiaľ je spájaná s negatívnymi skúsenosťami, ako nespravodlivé či ponižujúce obvinenie, môže automaticky aktivovať obranný mechanizmus a vyvolať odpor. 

Niektorí ľudia nedokážu prijať spätnú väzbu. Buď necítia potrebu meniť svoje doterajšie správanie, alebo sú jednoducho spokojní sami so sebou.

V ČOM SPOČÍVA ČARO KVALITNEJ SPÄTNEJ VÄZBY?

Netreba ju vnímať ako zlo, ktoré chce za každú cenu v nás objaviť naše najskrytejšie negatívne stránky. Práve naopak, kvalitná spätná väzba môže byť silným impulzom k novým myšlienkam, nápadom či postojom. Kvalitná spätná väzba je kľúčová pre osobný aj profesionálny rast. 

Stretávame sa s 3 typmi ľudí, pričom pri dvoch z nich by ste mali zbystrieť a pozorne počúvať.

  • 10 % ľudí nevie o riešenej téme takmer nič, 
  • 80 % si ako vždy myslí, že o nej vie dostatočne veľa,  
  • a posledných 10 % vie o tejto téme naozaj veľa (ale často si to o sebe nemyslia)

Možno vás prekvapí riešenie tejto dilemy, no skutočne by ste si ku srdcu mali zobrať názor tých 10%, ktorí o téme nevedia nič. Práve tí dokážu prekvapivo rozšíriť vaše videnie a poukázať na nečakané perspektívy. Zaujímaví sú pre vás zaručene aj tí, ktorí vedia o téme skutočne veľa. Dokážu naopak užitočne zúžiť vaše myslenie a nasmerovať vás na podstatu. 

AKO SA NAUČIŤ PRACOVAŤ SO SPÄTNOU VÄZBOU?

Spätnej väzby sa netreba báť, ale je potrebné sa naučiť s ňou pracovať. Tak, ako je nevyhnutné sa naučiť ju prijímať, dôležité je aj aplikovať ju do pracovné či bežného života. 

  1. KONKRETIZUJTE: Spätnú väzbu zameriavajte na konkrétne správanie, či vzniknutú situáciu a vyhnite sa zovšeobecňovaniu.

Napr. Namiesto: „Nie si vôbec spoľahlivý“ skúste povedať „Nepáčilo sa mi, že si pri poslednom projekte neodovzdal načas materiály, čo spôsobilo celkové meškanie a my sme nedodržali klientom stanovený termín.“

  1. BUĎTE OBJEKTÍVNY: Zamerajte sa na konkrétne fakty a pozorovania, vyhnite sa subjektívnym prejavom vlastného názoru alebo zbytočnému citovému vzplanutiu.
  2. PONÚKNITE RIEŠENIA: Kritizovať dokáže každý, ako sa vraví: „Po boji je každý generál.“ Poskytnite konkrétne rady alebo návrhy na zlepšenie.
  3. KONTROLUJTE SA: Neútočne na druhých, snažte sa zachovať si chladnú hlavu a rozvahu. Zamerajte sa na konkrétne správanie alebo činy, nikdy nekritizujte osobnosť človeka.
  4. NEČAKAJTE: Úspech kvalitnej spätnej väzby spočíva v správnom načasovaní. Nečakajte na poradu o týždeň, či mesiac, keby by ste otvorili vzniknutý problém. Sadnite si hneď na pár minút a prejdite si, čo sa dalo spraviť lepšie.
  5. STAŇTE SA MOTIVÁTOROM: Nezabúdajte sa na problém pozerať aj z druhej strany a pochváľte za to, čo sa podarilo. Pozitívna spätná väzba a uznanie výkonu, vnesie na celú problematiku nové svetlo. Dajte najavo svoj záujem pomôcť dotyčnej osobe vyvarovať sa opakovanému pochybeniu. Pamätajte si, empatia dokáže divy.
  6. STANOVTE CIEĽ: Dohodnite sa na konkrétnych cieľoch a krokoch smerujúcich k zlepšeniu.

„Ak budete stále robiť to, čo ste vždy robili, dostanete vždy to, čo ste doteraz dostali.“  Henry Ford

 

 

Viac o téme: Kritika Spätná väzba Osobný rast Henry Ford
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy