Podpora farmárov či aplikácia pre tenisový Wimbledon. Čo robí IBM na Slovensku?

Mnohí spájajú IBM s výrobou a predajom počítačov, no to je dnes minulosťou. Slovenskí zamestnanci sa venujú vzrušujúcim projektom z oblasti umelej inteligencie či hybridného cloudu.

Svet IT je pre nejedného Slováka záhadou. Často si stereotypne predstavíme programátorov, ktorí celé dni vyťukávajú zdĺhavé kódy a nikto tak úplne nechápe, na čom pracujú. Slovenská pobočka IBM ukazuje, že technológie pomáhajú aj pri bežných životných situáciách.

 „Keď sme predávali počítače či notebooky, na trhu nás bolo vidieť viac. Dnes nie sú ľudia v priamom kontakte s IBM. Nevedia, že keď platia kartou, tak tá platba prebieha cez IBM mainframe na pozadí. Alebo keď prídete do banky a budete si brať úver, tak väčšina bánk používa technológie IBM. Vozidlo Rover, ktoré jazdí na Marse, takisto používa šestkový IBM čip Power,” vysvetľuje riaditeľ IBM Slovensko pre Denník N Fridrich Matejík.

rozhovore dopĺňa, kde všade nájdete Systémy IBM. „Firmy, ľudia ale aj štát. Veľká téma je pre nás oblasť bezpečnosti. Máme dostupné mainframové systémy, na ktorých je postavený dôchodkový systém Slovenskej republiky. Nikdy sa nestalo, že by ten systém padol,hovorí Matejík.

Podpora farmárov či aplikácia Galéria fotiek (5)

Hlavy v cloudových oblakoch

Technologický gigant sa na Slovensku venuje vývoju aplikácií v cloude, teda v úložnom priestore, ktorého služby a programy môžu používatelia využívať prakticky z akéhokoľvek miesta na svete pripojeného k internetu.

Ako uviedol riaditeľ divízie IBM Consulting Martin Martinec v rozhovore pre Denník N: „Každý z nás využíva cloud už len tým, že má smartfón a ukladá si kontakty či fotky do cloudu. Firmy dospeli do bodu, že majú veľa rôznych cloudov od rôznych hráčov, a niektoré spoločnosti narazili na to, že tá komplexita cloudov, ktoré využívajú, je príliš veľká. Potrebujú niekoho, kto si prešiel podobnou transformáciou interne aj u svojich veľkých zákazníkov a vie poradiť, ako ďalej. A IBM im v tom rozhodne vie pomôcť.

Dodáva tiež, že nejde o projekty pre bežných používateľov, ale pre veľké medzinárodné firmy. „Sme pri tom, ako sa robí biznis takmer vo všetkých odvetviach. Záber je široký – od retailu cez farmáciu, zdravotníctvo, automobilový priemysel až po banky a poisťovne. A dokážeme toto know-how priniesť aj na Slovensko,hovorí Martinec.

O služby slovenskej IBM mali v minulosti záujem aj viaceré zahraničné vlády. Počas pandémie zamestnanci pomáhali s trasovaním kontaktov a registráciou na očkovanie v Nemecku či vo Veľkej Británii.

Svetové riešenia klimatickej krízy vznikajú na Slovensku

Slovenská divízia IBM Consulting je druhým najväčším inovačným centrom IBM v Európe. Práve slovenskí IBMeri pracovali na projekte s nórskou spoločnosťou Yara, kde pomocou umelej inteligencie zavádzali inteligentné poľnohospodárstvo, zabezpečovali efektívnejšie využitie hnojív či cielené zavlažovanie.

Máme satelitné snímky polí a na základe ich analýzy, aktuálneho počasia a historických dát o spotrebe hnojív vieme konkrétnemu farmárovi odporučiť správny typ a dávku hnojiva, ako aj načasovanie jeho použitia. Takéto riešenia s využitím integrácie dát o počasí, umelej inteligencie a cloudového riešenia dokáže znížiť spotrebu hnojív a zároveň prinesie vyššiu úrodu,“ hovorí v rozhovore Martinec.

IBM a Yara sa v projekte digitálne poľnohospodárstva sústredia na zvyšovanie úrody udržateľným spôsobom. „Sme presvedčení, že poľnohospodársky priemysel potrebuje investovať do technológií, ako sú veľké dáta či umelá inteligencia, aby pomohol riešiť zmenu klímy a rast populácie,povedal Mark Foster, senior viceprezident IBM Services and Global Business Services.

Aj šport potrebuje umelú inteligenciu

V slovenských kanceláriách sa pracovalo aj na mobilnej aplikácii Wimbledonu, ktorá na základe údajov z predošlých turnajov predpovedala výsledky zápasov. „Stále hľadáme, ako môžeme zlepšiť zapojenie fanúšikov pomocou umelej inteligencie a iných technológií IBM,“ hovorí Bill Jinks, riaditeľ IT v AELTC.

Ako priniesť fanúšikom údaje na ďalšej úrovni? Ako dostať Wimbledon do popredia a ako využiť procesy machine learning  tak, aby sme zvýraznili veci, ktoré si ľudia nemusia okamžite všimnúť? To je presne ten druh inovácie, o ktorý máme záujem,“ vysvetľuje Jinks. Technológie splnili cieľ. Počas turnaja v roku 2021 Wimbledon prostredníctvom svojich digitálnych platforiem oslovil približne 18 miliónov fanúšikov.

Firma IBM prišla na Slovensko v roku 1990 a odvtedy je jedným z najsilnejších hráčov na pracovnom trhu. Budúcich kolegov hľadá po celom Slovensku s kanceláriami v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach. Záujemcom ponúka pestré pozície – od analytikov a personalistov, cez marketérov až po developerov. Zamestnanci technologického giganta dokazujú, že aj v korporácii sa dá pracovať na projektoch so skutočnou hodnotou. Pridáš sa k nim aj ty?

Podpora farmárov či aplikácia Galéria fotiek (5)

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 5
Viac o téme: Slovensko PR článok IBM

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy