Ako byť dobrým predajcom? Inšpirujte sa Matúšom, trúbkarom z kapely Smola a Hrušky

Matúša môžete vidieť na pódiu a stretnúť v popradskom PLANEO Elektro.Matúša môžete vidieť na pódiu a stretnúť v popradskom PLANEO Elektro.

Matúš Miženko vo voľnom čase hráva na trúbku a koncertuje s kapelou. V pracovnom čase vám zas erudovane a ochotne poradí s výberom elektrospotrebičov. Je náročnejšie predávať tovar, alebo zabávať ľudí?

Ak máte prácu, ktorá vás baví, môžete hovoriť o šťastí. U Matúša Miženka, predajcu v popradskom PLANEO Elektro, to platí dvojnásobne, aj keď on toto tvrdenie hneď uvádza na správnu mieru: „Moja práca v elektropredajni ma živí a zároveň baví. Hru na trúbku považujem skôr za koníčka, ktorý mi občas prinesie niečo do rodinného rozpočtu.

Je náročnejšie byť predajcom, alebo hudobníkom?

Práca s ľuďmi je vždy náročnejšia. Ako hudobník musím veľa cvičiť a na pódiu dať do hry maximum. No na mojom momentálnom vnútornom rozpoložení až tak nezáleží a ak aj náhodou zahrám falošný tón alebo sa pomýlim, nikto sa na mňa sťažovať nebude. Zato ako predajca musím byť bez ohľadu na okolnosti ústretový, ochotný a pripravený pomôcť zákazníkov v každej oblasti.

Takže je to jasné. Dobrým hudobníkom sa nemôže stať každý, treba na to talent, ale môže sa každý stať dobrým predajcom?

Ja osobne si myslím, že rovnako ako na hudbu, spev, písanie, ale aj všeobecne na nejakú činnosť – aj na predaj treba mať určité predpoklady. V prvom rade treba vedieť počúvať, čo ľudia chcú, mať určitú mieru empatie, vedieť sa na zákazníka naladiť. Rovnako ako v hudbe, aj tu treba neustály tréning zručností v oblasti komunikácie aj v oblasti noviniek. Pokiaľ človek veľmi chce a pristupuje k tomu zodpovedne, všetko sa dá naučiť. No pokiaľ nedá do toho svoj osobný vklad, svoje „srdce“, zákazník mu neuverí.

Musí predajca vedieť všetko?

Predajca musí byť v prvom rade profesionál. Dôležitý je prístup k zákazníkovi, komunikácia s ním a schopnosť nájsť odpovede a riešenie, ak niečo neviem. Zvyčajne sa stačí pozrieť do systému alebo sa opýtať kolegu.

Vy predávate elektroniku v PLANEO Elektro. Čo vás na tom najviac baví?

Baví ma to najťažšie – práca s ľuďmi. Žiaden deň nie je rovnaký a sú aj také, keď mám všetkého plné zuby, hlavne keď je za deň niekoľko náročných zákazníkov. No každý problém ma posúva profesionálne ďalej a na konci dňa som vďačný aj za toho nahnevaného zákazníka. Prekonať náročné chvíle mi pomáha aj atmosféra v predajni, to, že sme féroví, držíme spolu a radi sa učíme jeden od druhého. Že si uvedomujeme, že tým pomáhame zákazníkom uľahčiť si život, získať napríklad viac času pre seba a svoju rodinu.

„Úsmev a príjemné vystupovanie zaberajú na každého zákazníka,“ hovorí Matúš Miženko. Galéria fotiek (2) „Úsmev a príjemné vystupovanie zaberajú na každého zákazníka,“ hovorí Matúš Miženko.

Matúšove tipy, ako byť dobrým predajcom

  • Nalaďte sa na zákazníka. Inak pristupujete k seniorom, inak k teenagerom, inak k matke s deťmi, k mužovi... Pokiaľ ide o negatívne naladeného zákazníka, nedajte sa vtiahnuť do jeho nastavenia a zostaňte aspoň neutrálni, ak už nie pozitívni.
  • Počúvajte, čo vám zákazník hovorí. Nie vždy sa jeho predstava zhoduje s jeho skutočnou potrebou. Dobrý predajca mu poradí a vysvetlí, prečo je preňho lepší iný produkt než ten, ktorý si vybral.
  • Hľadajte riešenia. Pokiaľ neviete zákazníkovi pomôcť, vyhovieť, neovládate danú problematiku, stačí sa ospravedlniť a vyhľadať informáciu, alebo poprosiť kolegu o pomoc.
  • Ponúkajte a zároveň vysvetľujte. Povedzte zákazníkovi, prečo je preňho daná služba výhodná, aké výhody mu prinesie vernostný systém, prečo sa oplatí dokúpiť doplnkový tovar... Robte to však bez nátlaku a rešpektujte konečné rozhodnutie zákazníka s úsmevom.
  • Vzdelávajte sa a rozširujte svoje zručnosti. Každý nový tovar si vyžaduje vašu pozornosť, každý problém vám ukazuje oblasť, na ktorej môžete popracovať. Pomôže vám to nielen v práci, ale aj v súkromnom živote.
  • Pýtajte si spätnú väzbu. Tú prvú dostanete hneď od zákazníka, ďalšiu vám dajú kolegovia a nadriadení. Nebojte sa jej, je to jedna z možností, ako zistiť, v čom ste dobrí a v čom máte ešte rezervy.
  • Buďte milí, ochotní a trpezliví. Ako som už povedal – zákazník vám odpustí skôr to, že niečo neviete, než to, že z vás nemal dobrý pocit.

 

  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: RED Foto: RED

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy