Nakričal naňho drzý predavač, tak si založil firmu: Vďaka zlej skúsenosti dnes zarába milióny

Aj vám sa určite stalo, že ste sa stretli s nepríjemným predavačom, pokladníkom, úradníkom či niekým, kto sa k vám ako zákazníkovi mal správať slušne, no nestalo sa tak. Podobnú skúsenosť mal aj Heikki Vaananen. Kým iní by nad tým len mávli rukou a snažili sa na nepekný zážitok zabudnúť, Vaananen sa rozhodol popasovať s touto nepríjemnou situáciou inak. Táto udalosť ho totiž tak zasiahla, že na nej postavil svoj biznis, ktorý mu dnes slušne vynáša. Spoznajte príbeh mladíka, ktorého nepríjemný predavač "nakopol" založiť si vlastný biznis.

Vaananen mal 15-rokov a vyrastal v malom meste vo Fínsku. Raz sa vybral do miestneho obchodu s výpočtovou technikou, kde si chcel kúpiť diskety. Muž za pokladňou však bol na mladíka nepríjemmný a drzý - zakaždým, keď chlapec prišiel do obchodu. "Vždy bol veľmi hrubý a arogantný," hovorí Heikki, dnes 39-ročný muž. "Bolo to doslova šikanovanie, ignoroval ma, nepomohol mi a mňa to samozrejme hnevalo. V tom veku som však nevedel, čo s tým mám robiť. Nikdy som však na to nezabudol, stále som to mal v hlave," opisuje svoju nepríjemnú skúsenosť.

Zlá skúsenosť ako nápad na podnikanie

Preskočme 13 rokov dopredu a dostaneme sa do roku 2008, kedy sa z Heikkiho stal úspešný 28-ročný podnikateľ a programátor. Na svojom konte mal niekoľko vlastných počítačových hier. Tie však predal a začal sa obzerať po novom biznis nápade.

Spomenul si na svoj zážitok z tínedžerských čias v počítačovom obchode a rozhodol sa, že chce založiť firmu, ktorá bude sledovať a následne zlepšovať správanie zamestnancov, ktorých náplňou práce je starať sa o zákazníkov. Jeho nápad spočíval vo vybudovaní terminálov, na ktorých by zákazník mohol okamžite vyjadriť svoju mieru spokojnosti so službami, ktoré dostal. Dostal by niekoľko otázok, ktoré by videl priamo na termináli. Zákazník mal len stačiť tlačidlo, ktoré zodpovedalo miere jeho spokojnosti - na výber mal štyri smajlíky od najšťastnejšieho, šťastného, menej šťastného až po nešťastného. Služba HappyOrNot (v preklade Šťastný alebo nie, pozn. red.) mala túto spätnú väzbu zhromaždovať a dáta následne odoslať spoločnosti.

"Myslel som si, že je to geniálny nápad," hovorí Ville Levaniemi, spoluzakladateľ firmy HappyOrNot. "Bol som si však istý, že niekto už niečo podobné ponúka. Urobili sme veľký prieskum a na naše šťastie sme nikoho, kto by sa zaoberal niečím podobným, nenašli. Takže sme sa v roku 2008 pustili do prípravy konceptu a v roku 2009 sme už spúštali biznis."

Biznis, ktorý vynáša

Dnes sú terminály HappyOrNot používané vo viac než 4 000 spoločnostiach v 134 krajinách. Princíp využívania terminálu spočíva v tom, že zaň firmy platia mesačný poplatok. Spoločnosť HappyOrNot tvrdí, že ich ročný obrat je viac než 10 miliónov eur.

Prečo by firmy mala zaujímať spätná väzba od zákazníkov?

Zakladatelia spoločnosti tvrdia, že firmy by mali dbať na to, čo o ich službách hovoria zákazníci. Podľa ich prieskumov sa nespokojní zákazníci už do daného obchodu nevrátia. Len 11% zákazníkov by zvážilo nakúpiť ešte raz v obchode, v ktorom mali zlú skúsenosť.

Poskytujete spätnú väzbu, ak nie ste spokojná/ý s poskytnutými službami?

45 % nie
áno 55 %

Hlasovalo: 122


Zdielať článok na Facebooku
22.09.2019  |  Zdroj: bbc; Foto: gettyimages, HappyOrNot
Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin