Potrebuje malý podnikateľ biznis plán?

trhtrh

Napriek tomu, že na túto jednoduchú otázku existuje jednoduchá odpoveď, v praxi malí podnikatelia často alibisticky hovoria, že celý plán majú v hlave a jeho zostavovaniu nevenujú veľkú pozornosť. A to je chyba.

Samozrejme, podnikateľ môže byť úspešný aj bez podnikateľského plánu a na druhej strane ani kvalitne vypracovaný podnikateľský plán, ktorý nie je podkutý reálnymi podnikateľskými schopnosťami, nepomôže odvrátiť podnikateľský neúspech. Podnikateľský úspech však len zriedka býva dielom náhody a najmä v podnikaní platí pravidlo dvakrát merať a raz strihať. V spolupráci s portálom podnikajte.sk sme preto pripravili niekoľko užitočných rád.

Spracovanie podnikateľského plánu je potrebné minimálne pri nasledovných situáciách:

1. Zakladanie podniku – podnikateľský plán núti zakladateľa dôkladne premyslieť všetky dôležité aspekty podnikania, logicky a objektívne posúdiť otázky spojené so založením a fungovaním podniku. Základom pre reálny odhad budúcich finančných projekcií je trhová analýza. Analýzou štruktúry odvetvia, správania sa dodávateľov, konkurentov a zákazníkov môže podnikateľ získať informácie, ktoré mu pomôžu pri tvorbe základných finančných projekcií. Minimom každého začínajúceho podnikateľa by mal byť kapitálový rozpočet, ktorý hovorí o výške prvotnej investície potrebnej pre rozbeh podnikania, a detailný plán peňažných tokov na najbližší rok.

2. Získavanie kapitálu od komerčných bánk – možno prekvapí skutočnosť, že v prípade žiadosti o bankový úver podnikateľský plán ani veľmi nepotrebujete. Banky v súčasnosti zväčša tolerujú, že malí podnikatelia sú najmä odborníkmi svojho remesla, ktorí nemajú kapacitu a často ani znalosti zostaviť plán na požadovanej profesionálnej úrovni. V takomto prípade postačí, ak podnikateľ banke poskytne informácie, z ktorých si banka dokáže zostaviť rámcový plán sama. Samozrejme, podmienkou takéhoto zákaznícky orientovaného prístupu banky sú priaznivé podnikateľské výsledky v minulosti. Banka sa prostredníctvom plánu bude chcieť uistiť, že budete schopný uhrádzať úroky a splácať istinu úveru.

Základným predpokladom pre získanie bankového úveru je podnikateľská minulosť v dobe nie kratšej ako dva roky. Ak ste začínajúci podnikateľ s podnikateľským plánom v ruke, v slovenských komerčných bankách takmer určite nepochodíte (výnimkou môže byť Slovenská záručná a rozvojová banka). Ďalšou bariérou pre banky sa môže stať odvetvie, v ktorom podnikateľ pôsobí. Banky sa snažia vyhýbať niektorým odvetviam služieb - napr. hazardu, reštauráciám, barom a podobne. Dôvodom je, že vlastníci takýchto podnikov často oficiálne nepriznávajú všetok svoj príjem. Na atraktivite Vašej žiadosti o úver tiež nepridá, ak žiadate banku o malý úver (napríklad do 1 mil. Sk), pretože banku spracovanie žiadosti stojí nemalé administratívne náklady a výnos z úrokov počas životnosti úveru nemusí stačiť ani na ich pokrytie. Všetci vieme, že každá banka sa správa predovšetkým podnikateľsky.

3. Získavanie kapitálu od privátnych investorov - podnikateľský plán a osobu, ktorá ho predkladá, investori zvyknú označovať ako najdôležitejšie prvky pri rozhodovaní o spolufinancovaní podnikateľského zámeru. Nezáleží na tom či ide o rozbiehajúcu sa alebo zabehnutú firmu s dlhoročnou históriou. Úlohou plánu v tomto prípade je informovať investorov, že Vaše strategické ciele majú reálny základ a že ich s ohľadom na Vaše obchodné, marketingové, personálne, výrobné a finančné možnosti dokážete naplniť. Podnikateľský plán koncipovaný pre investora sa na rozdiel od banky bude omnoho viac orientovať na situácie, pri ktorých sa zhodnocuje kapitál (tzv. exit) – teda na možnosť predaja firmy nadnárodnej spoločnosti, konkurentovi a podobne.

4. Implementácia stratégie – plán slúži ako užitočný nástroj pre sledovanie a riadenie chodu podniku. Nestačí, ak ho v januári zostavíte a v decembri vytiahnete zo zásuvky, aby ste porovnali reálne výsledky s plánovanými. Z praktických skúseností odporúčame vyhodnocovať výkonnosť v pravidelných intervaloch, najlepšie po mesiacoch.

Prostredníctvom plánu preukazujete nielen to, že si veríte, ale najmä, že viete, ako svoje ciele dosiahnuť. Preto vedzte, že podnikateľský plán je užitočný predovšetkým pre Vás!

Viac informácií ako i vzorové biznis plány nájdete na www.podnikajte.sk.

Viac o téme: Trh
  • Autor: © Zoznam
  • FOTO: Jupiterimages; ZDROJ: www.podnikajte.sk
 
Staršie správy
Staršie správy