Aneta: Nie je nič krajšie, ako robiť to, čo ťa baví

Aneta (vľavo) a Janica (vpravo) z Jem inéAneta (vľavo) a Janica (vpravo) z Jem iné Zdroj: Mária Candráková

Jem iné? Aj vy jete iné veci? Napadla by vám myšlienka, že zo slovnej hračky sa dá spraviť názov projektu? Jem iné naozaj funguje a spolu s jej členkami sa preslávili aj vďaka projektu Jamieho Olivera. Janica a Aneta sa stali ambasádorkami projektu Food Revolution Foundation. Dnes prevádzkujú školu varenia, šíria osvetu zdravému vareniu vďaka lokálnym potravinám a chystajú sa prevádzkovať cateringovú spoločnosť. O ich podnikaní sme sa porozprávali s členkou tímu Anetou.

 

Tím Jem iné tvoria traja ľudia: Aneta, Janica a Johny, ktorý je hlavnou posilou pri organizačných úlohách. Do projektu sú zapojení aj ďalší ľudia. Ak nerátame priateľov, rodinu a lokálnych farmárov, tak sú to externí lektori – odborníci, ktorí vedú školu varenia v Starej Tržnici a všetci ďalší dobrí ľudia.

Ich hlavná myšlienka sa nesie v duchu: „Mysli globálne, konaj lokálne.“ A tejto myšlienky sa pridržiavajú.

Ako vznikol váš obchodný názov? Jem iné

Vymyslela ho Janica. Ona je founder značky. Funguje 4-5 rokov a my sme sa spoznali minulý rok a spolu sme začali tvoriť tento koncept, pretože zatiaľ Jem iné fungoval iba v on-line verzii a chceli sme vytvoriť priestor, kde by sme sa mohli s ľuďmi stretávať a informácie odovzdávať ďalej. Tak vznikol koncept školy varenia a cateringovej spoločnosti. Názov ‚Jem iné‘ vznikol tak, že Janica mala zdravotné problémy a začala sama pre seba variť inak a ľudia sa jej začali pýtať. Ona im iba odpovedala: jem iné. Je to taký dvojtvar, slovná hračka, ktorú každý pochopí po svojom.

Váš interný tím je zložený z troch ľudí – ty, Janica a Johny. Máte vo firme rozdelené právomoci?

Teraz sa to začína všetko tvarovať. Na začiatku sme sa snažili rozhodovať všetci o všetkom, aby sme mali prehľad. Postupom času sa to začalo tvoriť. Janica je viac na marketing, PR, ja mám na starosti obchod a personalistiku a Janko technické záležitosti a support na akciách. O financiách sa snažíme rozhodovať spoločne, ale účtovníctvo nám robí externá firma. Veľmi dôležité sú pre nás porady a hlavná je komunikácia.

V roku 2012 získala Janica titul ambasádorky nadácie Jamieho Olivera – Food Revolution Foundation na Slovensku. Aneta, ty si ho získala v roku 2013. Čo znamená získať takýto titul?

Znamená to, že máme šíriť dobré meno, dobrému jedlu na Slovensku, v našich podmienkach. Tento projekt funguje globálne, ale my máme inštrukcie a podklady, podľa ktorých môžeme šíriť túto myšlienku na Slovensku. Všetko však treba aplikovať lokálne. Momentálne sa napríklad venujeme školám a škôlkam. Je to miesto, kde sú ešte stále rezervy, miesto na zlepšovanie. Tu sa snažíme apelovať na zmeny v školskom stravovaní. Uvidíme, čo sa podarí. A samozrejme, tieto naše aktivity a úspechy pravidelne reportujeme do HQ v UK.

Mohla by si v rýchlosti odpovedať, ako takýto projekt funguje?

Máme šťastie, že sme zatiaľ nikoho neoslovili, ale ľudia oslovujú nás. Ľudia a teda prostredie, v ktorom sa pohybujeme, vedia, že Jamie Oliver rieši Food Revolution Day projekt globálne. S veľkým pochopením sa tento projekt stretol v Anglicku aj v Amerike, ale aj v Austrálii. Na svete je okolo 900 Jamieho ambasádorov. Ľudia o tomto projekte vedia a priamo nás oslovujú na spoluprácu. Od septembra, kedy budeme mať schválenú prevádzku, sa budeme venovať cateringovej výrobe. Budeme vyrábať jedlo pre školy a škôlky. Je možné, že najprv iba pre súkromné, pretože štátne žiaľ majú obmedzenejší rozpočet. Radi by sme obnovili systém stravovania na Slovensku, nech sa k deťom častejšie dostane farmárske a teda lokálne, poctivé jedlo.

Stretli ste sa aj s Jamiem Oliverom osobne?

Nie, nestreli sme sa, ale ak všetko pôjde tak, ako sme si naplánovali, v auguste robí festival, ktorý spája varenie s hudbou. Chceli by sme sa tohto festivalu zúčastniť, tak sa nám to dúfam podarí a osobne sa s ním stretneme. Momentálne však na túto akciu hľadáme partnera.

Ako ste sa vlastne k Jamiemu dostali?

Keď celý projekt začal, Janica si všimla výzvu, reagovala na ňu a s projektom Jem iné si ju vybrali za ambasádorku. Ja som rok na to (v minulom roku) taktiež podala výzvu a vybrali si ma. Byť vybratý problém nie je, je však potrebné si tento status udržiavať vykazovaním pravidelných osvetových činností.

Aneta Orosová (Jem iné) Galéria fotiek (4) Zdroj: red.
Aneta, Janica a Johny Galéria fotiek (4) Zdroj: red.

Zisťujete si aj spätnú väzbu od ľudí. Ako sa o vás dozvedajú? Máte nastavený marketing?

Doteraz sme sa neveľmi venovali marketingu. Je to pravdepodobne tým, že máme projekt, ktorý je nový, svieži. Ľudia majú o to záujem, sú zvedaví a vypytujú sa. Hovorí sa však, že kvalita si nájde cestu. Celé to u nás začalo tým, že začali chodiť kamaráti, vypytovali sa, potom to boli kamaráti kamarátov a podobne. Z úst do úst a o to sa snažíme. Minulý rok sme napríklad boli na hudobných festivaloch na Slovensku, kde sme mali vlastný stánok s jedlom. Vhupli sme do gastrosféry a ľudia tak mali prvýkrát možnosť ochutnať iné, poctivé a lokálne jedlo. Tu sa ten nápad zrodil.

Čo bolo pre vás najťažšie na začiatku podnikania?

Gastrobiznis si vyžaduje veľmi vysoké vstupné investície hlavne na zariadenie. Druhá vec je legislatíva, hygiena a získanie všetkých povolení.

V dnešnej dobe sa často rozpráva o duálnom vzdelávaní, t.j. prepájať školy so zamestnávateľmi, čo pre študentov znamená prepájať vedomosti s praxou. Nedá mi neopýtať sa, akú máš vyštudovanú školu? Súvisí tvoje štúdium s tvojou podnikateľskou činnosťou?

Ja som iba tento mesiac doštátnicovala na druhej vysokej škole (Medzinárodné vzťahy a diplomacia). Je to síce z inej oblasti, ale spoločným znakom je komunikácia. Tá je naozaj dôležitá v každej sfére. Z každej školy si človek zoberie niečo a potom je už iba na nás, ako to využijeme. Ja som školu nerobila primárne s cieľom, že sa budem tejto oblasti po škole venovať.  V praxi skôr využívam poznatky z mojej prvej školy (Globálny manažment na City University), kde som vyštudovala MBA. Biznis sa viac spája s touto školou. Škola bola vedená americkým štýlom a tento odbor bol veľmi praktický. Snažím sa nasávať informácie z každej strany, najlepšie ako sa dá. Janica sa venovala marketingu, preto sa aj v Jem iné viac venuje tejto oblasti.

Bola si pred Jem iné zamestnaná?

Minulý rok sme sa museli rozhodnúť, čomu sa budeme venovať naplno. Ja som v tom čase pracovala v rodinnej firme, ktorá podniká s koreninami a Janica sa venovala PR a marketingu pre viaceré spoločnosti. Opustili sme od predchádzajúceho zamestnania a vrhli sa naplno do Jem iné.

Mala si svoje vysnívané povolanie?

Ja už som mala doma v podstate vytvorené zázemie. Bola to oblasť gastronómie. Mala som možnosť byť súčasťou rodinného podniku. To bola taká moja prvá vízia a potom som si povedala, prečo nevyskúšať niečo iné, vlastné. A vedela som, že sa to musí týkať mojej vášne pre gastronómiu.

Ako rodičia vnímali tvoj odchod z rodinnej firmy?

Podporovali ma. Aj oni sa vo voľnom čase venujú tomuto segmentu, zdravej strave. Mať podporu v rodine, to je základ.

Aký „recept“ by si poradila ľuďom, ktorí sa teraz rozhodujú pustiť do podnikania?

Nie je nič krajšie, ako robiť to, čo ťa baví a to, v čom vidíš potenciál a má zmysel aj pre iných ľudí. Ostane tu po tebe nejaká stopa. Netreba sa vzdávať svojich snov, treba si ísť za svojim. Pre nás je to napríklad to najťažšie obdobie, no aj keď len začíname, sme paradoxne najšťastnejšie vo svojom živote.

Keby ti niekto oponoval, že je to pekná myšlienka, ale čo ak nemá peniaze na uskutočnenie svojho sna. Sú financie najdôležitejšie na začiatku podnikania?

Nie, treba mať dobrý nápad a financie si k vám cestu nájdu. Sú viaceré možnosti, ako sa dajú získať peniaze, existujú pôžičky a úvery. Človek tam síce veľa preplatí, ale otvorí mu to dvere. My sme napríklad zvažovali investora, nakoniec sme sa rozhodli financovať si projekt z vlastných zdrojov. Niečo sme mali našetrené,  niečo sa dalo zobrať na úver, niečo dobrí ľudia pomohli, podonášali nám a veľa vecí sme si zobrali z vlastných kuchýň. Netreba mať zo začiatku veľké oči a treba sa hýbať v tých medziach, ktoré máte, postupne. K tomu treba mať však aj kus šťastia a pevnú vôľu.  

Aká je vaša podnikateľská vízia o päť rokov s Jem iné?

Budem asi predbiehať. Chceli by sme napríklad otvárať edukačné centrá aj v iných mestách. Mali sme už aj dopyty z iných miest. Bohužiaľ sa to nedá zo dňa na deň. To zázemie si musíme vytvoriť tu a potom môžeme rozmýšľať o expanzii. 

Príďte sa pozrieť do školy varenia k Anete a Janici. Momentálne prebiehajú v Starej tržnici v Bratislave tieto kurzy.

 

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Rozhovor Aneta Janica Ambasádorky Jemine Food revolution foundation
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: Andrea Miklasová, Foto: Mária Candráková

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy