Tretina mladých rozmýšľa nad biznisom v IT

Tretina mladých rozmýšľa nad biznisom v IT.Tretina mladých rozmýšľa nad biznisom v IT. Zdroj: photl.com

Rozbehnutie vlastného podnikanie je jeden zo spôsobom, ako si zarobiť a realizovať svoje biznis predstavy. Podnikaví Slováci zvažujú podnikanie v IT sektore, v oblasti služieb alebo gastronómie.

Na Slovensku podniká viac ako 100-tisíc mladých podnikateľov vo veku do 35 rokov. Pri rastúcej nezamestnanosti, najmä absolventov škôl a mladých ľudí do 25 rokov, je rozbehnutie vlastného podnikania jedným zo spôsobov, ako si zarobiť a zároveň zrealizovať vlastné biznis predstavy.

Podľa prieskumu portálu Podnikatelskynapad.sk, ktorý oslovil 298 mladých záujemcov o podnikanie, patrí k najrozšírenejšej podnikateľskej oblasti IT sektor, v ktorom zvažuje svoje budúce firemné plány až tretina opýtaných (32,55 %). Nasleduje sektor služieb (18,46 %) a oblasť gastronómie a cestovného ruchu (11,07 %).

Potenciálni podnikatelia majú záujem a chuť realizovať svoje nápady, avšak na ich rozvoji potrebujú pomoc, a to v dvoch kľúčových oblastiach – v marketingu a reklame (82,21 %) a s financiami (80,87 %).

"Záujem mladých ľudí o kariéru podnikateľa v posledných rokoch na Slovensku rastie, no napriek tomuto zlepšeniu stále patríme na chvost krajín Európskej únie," hovorí Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Podľa neho mladí ľudia sú odvážnejší vo svojich podnikateľských krokoch. Podľa prieskumu združenia však pri svojom rozbiehaní potrebujú pomoc a podporu odborníkov. Najviac žiadaní sú odborníci na marketing a reklamu a pomoc s financiami. Takmer polovica opýtaných uvíta tiež rady profesionálov z daného oboru, ako aj v oblasti patentov, prípravy podnikateľského plánu a podporu v hľadaní a kontaktoch na potenciálnych odberateľov.

Pomôcť mladým správne sa zorientovať môžu aj rôzne súťaže, granty, či výzvy pre mladých podnikateľov. Výhra určitej finančnej odmeny v súťaži je iba jednou malou stranou víťaznej medaily. Druhou však môže byť aj prístup k sieťam kontaktov, know-how, spätnej väzbe a radám profesionálov z branže, z ktorých môžu účastníci profitovať.

Solík tvrdí, že začínajúci podnikatelia majú na Slovensku čoraz viac možností zapojiť sa do súťaží a získať finančné, hmotné ceny alebo odbornú pomoc či gestorstvo, ktoré im môže naštartovať vlastný biznis oveľa rýchlejšie a pomôcť im vyhnúť sa mnohým začiatočníckym chybám. Počas celého roka je pre nich pripravená približne desiatka kvalitných podnikateľských súťaží.

Aktuálne je vyhlásený grantový program Nadácie Tatra banky s finančnou výhrou 5000 eur za projekt a súťaž Podnikateľský nápad roka, ktorá sa koná pod záštitou Ministerstva financií SR. Prihlásiť sa do nej môžu biznis začiatočníci so svojimi nápadmi a získať pomoc pri príprave reklamnej kampane od Agentúry roka, biznis poradenstvo od jednej z najväčších poradenských spoločností a ďalšie služby v hodnote 33.000 eur.

Mať dobrý nápad je však len začiatok úspechu. Pod životnosť mladých podnikateľov a pod to, či sa nápad podarí zrealizovať, sa následne podpisujú ďalšie faktory. V prvom rade je to kvalita tímu, či realizátori nápadu sú na podnikanie pripravení a majú skúsenosti v sektore, v ktorom chcú podnikať. Ďalším významným faktorom je odhodlanie, pretože začiatok podnikania so sebou prináša aj mnoho prekážok, ktoré musia prekonať a nevzdať sa.

"Nápad je len 10 % úspechu. Najdôležitejšia je jeho realizácia. Často sa slabšiemu nápadu s výbornou exekúciou darí lepšie ako výbornému nápadu so slabým prevedením. To, či je nápad dobrý, ukáže jedine trh, čiže každý by sa mal snažiť ísť s nápadom čím skôr von, zbierať informácie z trhu a na základe toho robiť ďalšie kroky," hovorí Daniel Minárik, víťaz Podnikateľského nápadu roka 2012.
 

Viac o téme: Mladí Biznis Podnikanie Podnikatelia Oblasť IT Sféra
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: TASR

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy