Pondelok21. apríl 2025, meniny má Ervín, zajtra Slavomír

Odhalí nová reforma školstva u detí závislosť na mobilné telefóny?

Mobilné telefóny sú dnes neodmysliteľnou súčasťou našich životov. Pre deti predstavujú prostriedok na zábavu, komunikáciu s priateľmi ale aj samotné učenie. No čo sa stane v prípade, ak sa ich používanie vymkne kontrole? Neobmedzené používanie bez dostatočných zručností v oblasti digitálnej a mediálnej gramotnosti môže mať negatívne následky na vývin detí, čo môže ovplyvniť nie len ich duševné zdravie ale dokonca vybudovať silný návyk. Aj z toho dôvodu NRSR schválila zákon, ktorý sa týka žiakov základných škôl.

Od januára 2025 nadobudne platnosť novela školského zákona o regulácii používania mobilných telefónov v základných školách. Zámerom ministerstva je vytvoriť čo najlepšie prostredie pre vzdelávanie a rozvoj našich detí.

Zabrzdí nová reforma rozvoj digitálnych zručností? 

Úplný zákaz používania mobilných telefónov platí pre 1. až 3. ročník základných škôl.

Od 4. do 9. ročníka bude povolené použitie mobilu, pokiaľ si to bude vyžadovať štátny vzdelávací program, prípadne o výnimke môže rozhodnúť učiteľ za účelom naplnenia stanoveného cieľa vyučovacej hodiny.

Výnimka: Zákaz sa nevzťahuje na zdravotne znevýhodnených žiakov využívajúcich mobilný telefón na účely súvisiace s ich zdravotným znevýhodnením.

To však neznamená, že školy nebudú naďalej rozvíjať digitálne zručnosti svojich žiakov. Svedčí o tom aj nová kurikulárna reforma a investície do digitálnych technológií. Rezort školstva uvedením reformy do platnosti chce napomôcť žiakom postupne dozrieť a naviesť ich tak k zodpovednému využívaniu mobilov. Obmedzenie používania mobilov by tak malo výrazne prispieť aj k zlepšeniu vzťahov medzi rovesníkmi a sústredenia sa počas vyučovacej hodiny. 

Prísnejšie pravidlá zavádzajú aj ďalšie krajiny

K regulácii či úplnému zákazu nosenia mobilných telefónov pristúpilo viacero krajín s úspešnými vzdelávacími systémami. Dokonca vo Fínsku v roku 2023 iniciovali zákaz používania mobilov samotní rodičia prostredníctvom celonárodnej petície. Podľa meraní PISA sa jedná o krajinu s najlepšími vzdelávacími výsledkami. Obmedzenia podporuje aj medzinárodná organizácia UNESCO.

Čo je cieľom plošnej regulácie?

Štúdie preukázali, že nadmerné používanie mobilných telefónov má negatívny vplyv na koncentráciu žiakov v dôsledku čoho sa môžu zhoršiť aj ich akademické výsledky. Neustále notifikácie, či nutkavá potreba kontrolovať sociálne siete môžu viesť k rozptýleniu pozornosti, zníženiu schopnosti sústrediť sa a dlhodobo aj k narušeniu spánkového režimu. Deti, ktoré trávia príliš veľa času na mobilných zariadeniach, majú tiež väčšiu pravdepodobnosť výskytu problémov s duševným zdravím, ako sú úzkosť, depresia či pocity osamelosti. Týmto obmedzením, by sa tak malo prispieť k budovaniu sociálnych vzťahov medzi rovesníkmi a celkovo k zlepšeniu vzájomnej komunikácie. 

Ako sa nová reforma dotkne samotných rodičov?

Úspešné zavedenie regulácie bude do veľkej miery závisieť aj od spolupráce s rodičmi. Práve oni môžu svojim deťom pomôcť vytvoriť zdravý vzťah k mobilom a ukázať im, ako rozumne rozdeľovať čas medzi online a offline aktivity. Reforma je tak akousi výzvou pre samotných rodičov, aby zvážili množstvo času, ktoré ich dieťa trávi s mobilom v ruke. Všeobecným odporúčaním je stanoviť pravidlá a limity, ktorých sa bude dieťa pevne držať. Je dôležité, aby rodičia budovali vzájomnú dôveru, rozprávali sa s deťmi o dôsledkoch používania mobilov a pripravili ich aj na rôzne možné hrozby akými je napr. kyberšikana. 

Pri zavedení nových pravidiel súvisiacich s obmedzením času tráveného s mobilom sa môžu odhaliť dokonca aj také skutočnosti akými je začínajúca závislosť detí od mobilov. Medzi varovné signály patrí napríklad neustála potreba kontrolovať mobil, nervozita prípadne podráždenosť pri jeho obmedzení, zhoršenie spánku, strata záujmu o iné aktivity či obmedzenie osobného kontaktu s rovesníkmi a rodinou. Ak si rodičia všimnú, že ich dieťa trávi na mobile príliš veľa času na úkor povinností alebo voľnočasových aktivít, je dôležité zasiahnuť včas. Cieľom je, aby deti vnímali mobil ako užitočný nástroj, nie ako nevyhnutnú súčasť každodenného života.

Viac o téme: ŠkolstvoReformaMobilné telefónyZákladné školyDigitálne zručnosti
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Správy

Ekonomika

Šport

Novinky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program