Z výskumu OECD týkajúceho sa Medzinárodného hodnotenia kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC – Programme for the International Assessment of Adult Competencies) vyplýva, že značná časť dospelej populácie Slovákov dosahuje čitateľskú gramotnosť na úrovni základnej školy, čo je alarmujúca správa.
„Čo vnímam za veľmi alarmujúce je, že takmer štvrtina dospelých ľudí má čitateľskú gramotnosť na úrovni desaťročného dieťaťa,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Najväčší prepad bol prekvapivo zaznamenaný u vysokoškolsky vzdelaných ľudí
Skóre čitateľskej gramotnosti výrazne pokleslo oproti roku 2011, a to vo všetkých vekových kategóriách. Niet sa s čím pochváliť ani pri úrovni vedomostí z matematiky. Zarážajúce je na tom to, že práve absolventi vysokých škôl za posledných desať rokov sú dôkazom nízkej pridanej hodnoty vysokoškolského vzdelania. Z daných skutočností vyplýva, že naše školstvo akútne potrebuje prijať nové reformy vzdelávacieho systému, ktoré by pozdvihli vzdelanosť populácie.
Predbehli nás aj naši susedia z Českej republiky
Čo sa týka matematickej gramotnosti, dosiahli sme podobné skóre ako napríklad Írsko či Lotyšsko. „V čitateľskej gramotnosti sme mali porovnateľný výsledok ako v Rakúsku, vo Francúzsku aj v Chorvátsku a v adaptívnom riešení sme mali porovnateľný výsledok ako vo Francúzsku, v Írsku a Lotyšsku,“ ozrejmila Zuzana Wirtz z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM). V rámci V4 sa nám síce podarilo predbehnúť Maďarsko a Poľsko, ale dosiahli sme výrazne horší výsledok v porovnaní s Čechmi.
Slovensko neustále bojuje so znepokojivým trendom
Musíme prestať zakrývať oči pred faktom, že v našich školách stále pretrváva trend mechanického a encyklopedického učenia, čo ma za následok nedostatok kritického a abstraktného myslenia. Aj z toho dôvodu sa nemôžeme čudovať, že dochádza k nárastu počtu populácie, ktorej vedomosti ani zďaleka nezodpovedajú očakávanej úrovni vysokoškolského vzdelania.
Na túto situáciu upozorňujú odborníci už dlhé roky. Nedostatok praktických vedomostí, nízky dôraz na rozvoj mäkkých zručností a absencia moderných vyučovacích metód sú len malá časť problémov, ktoré naďalej pretrvávajú. Slovenský vzdelávací systém si vyžaduje komplexnú reformu, ktorá by zahŕňala nielen aktualizáciu učebných osnov, ale aj kvalitnú prípravu učiteľov a zavedenie motivačných systémov pre žiakov i pedagógov.
Je dôležité, aby si rodičia, pedagógovia a celá spoločnosť uvedomili, že úroveň vzdelania v krajine ovplyvňuje nielen ekonomický rozvoj, ale aj celkovú kvalitu života jej obyvateľov. Ak chceme kráčať s meniacim sa trhom práce, musíme zákonite zmeniť nie len prístup k vzdelávaniu ale aj celkové zmýšľanie. V opačnom prípade riskujeme, že pracovný trh zaplavia nekvalifikovaní kandidáti, ktorí nedokážu nájsť adekvátne uplatnenie.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%