Zdieľajte informácie. Pomôžete svojmu biznisu

Budúcnosť patrí sociálnemu biznisu.Budúcnosť patrí sociálnemu biznisu. Zdroj: photl.com

Aby vo firme správne fungoval sociálny biznis, je potrebná angažovanosť zamestnancov, otvorené šírenie vedomostí a informácií. K tomu všetkému prispieva aj líder, ktorý musí byť príkladom pre pracovníkov.

Podnikové sociálne média (ESM – Enterprise Social Media) dokážu nielen zvýšiť zapojenie vašich zamestnancov, zdieľanie skúseností, ale v neposlednom rade aj konkurencieschopnosť vašej spoločnosti. Sociálny biznis môžeme tiež chápať ako cestu zmeny vašej spoločnosti na podnikanie 21. storočia, ktoré je založené na vedomostiach a vzťahoch, ktoré ovplyvňujú váš biznis.

Mýty o sociálnom biznise

  1. Sociálny biznis je iba pre IT firmy
    Omyl. Sociálny biznis je určený pre každú firmu, ktorá pracuje s poznatkami, skúsenosťami a ich zdieľaním. Predsa neexistuje firma s počtom pracovníkov vyšším ako dva, ktorá by nepotrebovala zdieľať informácie . Ak má firma vypracovaný model sociálneho biznisu, zrealizuje to účinnejšie.
     
  2. Sociálny biznis je iba pre veľké firmy
    Ďalším mýtom, ktorý sa vznikne objavovať s témou podnikové sociálne média je, že sú určené pre veľké firmy. Keď chápeme podnikové sociálne médiá ako spôsob zlepšenia vzájomného prepojenia zamestnancov a s cieľom zvýšiť ich produktivitu práce, potom veľkosť firmy nezohráva pri implementácii ESM žiadnu rolu. Azda pri väčších firmách je viditeľnejší efekt, kde podnikové sociálne médiá významne prispievajú k prepájaniu zamestnancov aj mimo oficiálne stanovenú organizačnú štruktúru.

    Zákazníkov nezaujíma ako je interne členená organizácia. Zákazníkov zaujíma, či im firma dokáže poskytnúť pridanú hodnotu, a to bez ohľadu na to, kde sa v organizácii vytvorí. Toto patrí k podstate sociálneho biznisu.

Prekážky pri zavádzaní sociálneho biznisu

  1. Neznalosť
  2. Firemná kultúra
  3. Technológia

Primárnou prekážkou je neznalosť. Neznalosť, o čom vlastne je sociálny biznis, aké výhody prináša a aký má dopad na ziskovosť firiem.

V mnohých firmách sa stretávame s tým, že už len pri vyslovení slova “sociálny” sa objavuje veľká stopka – “nepotrebujeme, aby sa nám tu ľudia socializovali, potrebujeme aby makali”. Lenže, pri uvedení podnikových sociálnych médií do vnútrofiremného života nejde o nejaký Facebook či lajkovanie. Vnímame to tak, že v biznise 21. storočia ide o dosiahnuté výsledky, nie o prísne riadenie procesu za účelom dosiahnutia výsledkov,“ vysvetľuje Martin Onofrej, prezident AICO.

Častou prekážkou pri zavádzaní podnikových sociálnych médií je firemná kultúra. Od prvej manažérskej línie sú informácie zdrojom moci. Ak sa vďaka podnikovým sociálnym médiám majú poznatky a ďalšie informácie stať prístupnými aj ďalším pracovníkom, počítajte s tým, že sa nájdu jedinci, ktorí budú mať pocit ohrozenia, že stratia svoj vplyv. Títo jedinci si svoje vedomosti chránia a budú veľmi pravdepodobne aj proti zavedeniu tejto kultúrnej zmeny. A to je zásadný problém. Je preto dôležité pozrieť sa na to aj z inej strany a zmeniť správanie zamestnancov a manažérov. Ukázať im, že ak budú šíriť svoje vedomosti a myšlienky otvorenejšie, zrýchlia sa inovácie a produktové riešenia. A táto zmena prinesie firme, nielen spokojných zákazníkov, interných a externých, ale aj vyššiu ziskovosť.

Ďalšou prekážkou, ktorá bráni implementácii podnikových sociálnych médií je samotná technológia. A tá nie je zadarmo. Ak sa spoločnosť rozhodne pre sociálny biznis, nemala by zabúdať na investície, ktoré pokryjú nielen zabezpečenie správnej platformy a jej údržbu, ale aj vzdelávanie zamestnancov ako s ňou pracovať.

„Na strane druhej, z praxe vieme, že veľa firiem zlyháva v implementácii podnikových sociálnych médií preto, lebo sa príliš sústredia na technológie a pozabudnú na ľudí, ktorým majú slúžiť. V sociálnom biznise nestačí, aby ste dali ľuďom k dispozícii len technológie. Okrem iného im musíte dať k dispozícii aj angažovaných lídrov,“ hovorí Martin Onofrej.

Angažovaný líder = úspech v sociálnom biznise

Prvým krokom k úspešnému zavedeniu podnikových sociálnych médií je angažovanosť lídra. Musí sa zapojiť a byť príkladom pre pracovníkom, nie len sponzorom. Motivovať ich k zmene správania – zdieľaniu vedomostí a skúseností, či podnecovať otvorenú komunikáciu a aktívne viesť túto dôležitú zmenu v živote firmy.

Čo dokáže správne implementovaný sociálny biznis priniesť?

  • možnosť pýtať si potrebné informácie v reálnom čase
  • zrýchlenie toku informácií, ideí, ktoré zefektívnia prácu
  • vyššie zapojenie zamestnancov
  • pocit spolupatričnosti, vlastníctva a zodpovednosti zamestnancov
  • preskúmanie nových obchodných modelov
  • otvorenejšia komunikácia medzi zamestnancami
  • vyššia produktivita práce
  • inovácie a nové produktové riešenia
  • zníženie časových strát vo vnútornej firemnej komunikácii
  • zvýšenie produktivity a konkurencieschopnosti vďaka kvalitnejším ponukám, riešeniam a realizáciám

Európa zaostáva za Amerikou a Áziou

Podľa nedávneho prieskumu, ktorý vykonala poradenská spoločnosť PwC sa ukázalo, že viac ako štvrtina (26%) európskych spoločností v súčasnosti investuje do technológií, ktoré im umožnia komunikovať so zamestnancami prostredníctvom sociálnych médií. Európa v tejto oblasti však ale naďalej zaostáva za Amerikou aj Áziou, kde do tejto oblasti investuje tretina firiem (32%, resp. 33%). Zvýšiť svoje investície do interných sociálnych médií plánuje tento rok viac ako tretina firiem naprieč regiónmi.

Základné úlohy sociálneho biznisu

Výhody sociálneho biznisu spočívajú v jeho 3 základných funkciách. Ak zamestnanci budú viac zapojení a angažovaní, budú otvorenejšie šíriť  svoje vedomosti a informácie a tým umožnia zrýchlenie inovácií a produktových riešení.

Infografika: Úlohy sociálneho biznisu Galéria fotiek (2) Zdroj: AICO

Viac o téme: Biznis Sociálne Médiá Sociálny Médium ESM AICO Podnikové Soicálne
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Zuzana Bachratá a Martin Onofrej/AICO

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy