Pondelok19. máj 2025, meniny má Gertrúda, zajtra Bernard

Pracovné vzťahy ako fraška: Prečo je v poriadku nemať priateľov v práci?

Zobraziť galériu (2)

Spoločnosť nás často tlačí k predstave, že dobrý tím v práci = rodina, a že kolegovia by mali byť automaticky našimi blízkymi priateľmi. Teambuildingy alebo small talky v kuchynke nám podsúvajú predstavu, že práca bez hlbokých kamarátstiev je neúplná. No čoraz viac zamestnancov priznáva, že ich to viac frustruje ako napĺňa.

Ak si chcete v práci udržiavať len profesionálne vzťahy, nie ste samotár alebo čudák. Je to len udržateľná cesta k tomu, ako si chrániť svoje súkromie, energiu aj celkový pracovný výkon. Nie je to prejav chladného odstupu, ale vedomá voľba udržiavať hranice a predchádzať vyhoreniu.

Profesionálne vzťahy majú iné pravidlá než priateľské

Kamarátstvo si už zo svojej povahy vyžaduje dôveru, emocionálnu zainteresovanosť a čas aj mimo pracovných hodín.  Pracovné prostredie je však založené na výmene hodnoty, teda na výsledkoch, termínoch a jasných úlohách. Ak sa hranice stierajú, dochádza ku kolíziám záujmov – niektorí ľudia očakávajú lojalitu priateľa, no ostatní si chcú zachovať svoju profesionálnosť. Čím vyššie napätie, tým vyššia šanca, že sa z kamarátstva stane fraška plná nevypovedaných výčitiek.

Príliš veľké „rodinkárstvo“ na pracovisku môže ovplyvniť aj vašu únavu, energiu, a teda aj produktivitu. Keďže v práci mnohí ľudia trávia aj tretinu dňa, nie je možné rovnomerne rozdeliť svoj čas do riešenia úloh, konfliktov aj osobných problémov kolegov. Skôr či neskôr vás to unaví, preto je vhodné nechávať si osobné záležitosti až na čas po práci. 

Keď sa navyše váš kolega – priateľ stane šéfom alebo firmu opustí, osobná väzba môže komplikovať spoluprácu. Ľahšie to zvládnu tí, ktorí sa do toho osobne nezapájajú a udržiavajú si hranice. 

undefined
Zobraziť galériu (2)

Ako si nastaviť zdravé hranice v práci? 

V prvom rade nemajte pocit viny, ak s kolegami neplánujete víkendovú grilovačku alebo výlet. Stačí byť zdvorilý, spoľahlivý a transparentný. Small talkom pri káve nič nepokazíte, no svoje intímne detaily zo života s nimi radšej nezdieľajte. Ak vás niekto požiada o pomoc preto, že ste aj priatelia, zvážte to na úkor svojej vlastnej práce a pohody, nemusíte danej osobe hneď vyhovieť. 

Čo z toho teda vyplýva?

Kolegovia nemusia byť kamaráti. Profesionálna zdvorilosť a jasné hranice chránia mentálne zdravie, znižujú konflikty a umožňujú sústrediť energiu na to podstatné – prácu a život mimo nej. Ak sa napriek tomu prirodzene vyvinie priateľstvo, je to len bonus. No ak nie, je to úplne v poriadku.

Viac o téme: Vzťahy na pracoviskuPracovné vzťahyPriatelia v práci
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Správy

Ekonomika

Šport

Novinky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program