Ako udržať dobré vzťahy na pracovisku? Vytvorte vhodné prostredie

Z akých dôvodov sú dobré vzťahy na pracovisku také významné? Za vytváranie vhodného pracovného prostredia je zodpovedný nielen manažment spoločnosti, ale aj samotní členovia pracovného tímu. Ako predísť zlým vzťahom na pracovisku aj napriek tomu, že si kolegov neviete predstaviť ako vašich priateľov a neprechovávate k sebe vzájomné sympatie?

Prečo sú vzťahy na pracovisku dôležité

Pokiaľ si prečítate inzerované ponuky práce, často sa zamestnávatelia snažia prilákať potenciálnych zamestnancov na firemné benefity napríklad v podobe 5 týždňov dovolenky, flexibilnej pracovnej doby či úžasného kolektívu. Sú však naozaj milí kolegovia a dobré vzťahy na pracovisku taký dôležitý aspekt pri posudzovaní zmeny zamestnania, alebo by nám mal stačiť týždeň dovolenky navyše?

Áno, vhodné pracovné prostredie a príjemné vzťahy na pracovisku sú skutočne dôležité. V zamestnaní strávite približne tretinu svojho života. So svojimi kolegami tak, či už chcete alebo nie, budete veľmi pravdepodobne tráviť viac času ako s vlastnou rodinou. Niet sa čomu diviť, že pri firemných interných prieskumoch hrá kolektív veľmi dôležitú úlohu v spokojnosti zamestnancov.

Dobré vzťahy na pracovisku je možné bezpochyby označiť ako dôležitý a žiadaný firemný benefit. V práci strávime približne tretinu života.

Vhodné pracovné prostredie

Niektorí zamestnávatelia sa snažia selektovať uchádzačov o zamestnanie už počas samotného pracovného pohovoru, napríklad pomocou assessment centra. Veria, že pokiaľ budú ľudia v ich tíme zastávať rovnaké hodnoty a budú si povahovo podobní, nemôžu nastať žiadne spory. Iní ale zase preferujú diverzitu, ktorá sa spája s odlišnými názormi a prístupmi k práci.

Nie je možné zaprieť fakt, že pokiaľ k sebe zamestnanci navzájom prechovávajú sympatie, jedná sa o dobrý začiatok a základ, na ktorom je možné stavať. Sympatie ale zďaleka nie sú jediným kľúčom k dobrým vzťahom na pracovisku. Stačí totiž jedna jediná osoba, ktorá môže rozvrátiť pospolitosť celého pracovného tímu. Dobrou prevenciou je bezpochyby to, pokiaľ každý jedinec začne sebou. Pre vhodné a produktívne pracovné prostredie je totiž potrebné slušné správanie a vzájomný rešpekt.

Aj vy môžete zmeniť nevyhovujúce pracovné prostredie. Môžete prispieť tým, že sa zameriate na svoje správanie.

Kolegovia nie sú priatelia

Niekedy je ale aj samotné vedenie na zamestnanca krátke. Každý jedinec v tíme sa môže zaslúžiť o dobré vzťahy na pracovisku a každý sa môže dopúšťať chýb, ktorým sa dá, pri troche tréningu, jednoducho vyhnúť. Chcete v práci príjemné pracovné prostredie? Zapracujte na tom. V prvom rade si uvedomte, že kolegovia nie sú priatelia. Oddeľujte pracovné vzťahy od osobných.

Nenechajte sa presvedčiť, že s každým kolegom musíte byť nutne kamarát, mať spoločné záujmy a dobre si s ním rozumieť. Takýto prístup a vzťah si zaslúži naša rodina a priatelia, nie kolegovia. V mnohých prípadoch je to takmer nemožné, pretože sú vám spolupracovníci pridelení a nemusíme k nim mať nutne blízko. Nehovoríme, že by ste mali kolegov ignorovať alebo sabotovať dobré vzťahy. Ide len o to vedieť vybudovať tzv. kolegiálny vzťah.

Oddeľujte pracovné vzťahy od osobných. Kolegovia nemusia byť nutne blízkymi priateľmi, s ktorými zdieľate koníčky. Skúste ale vybudovať kolegiálny vzťah.

Vzťahy na pracovisku? Predovšetkým kolegiálne!

Naozaj si musíte uvedomiť, že to, čo si dovolíte doma k partnerovi či deťom, v práci prevádzkovať nemôžete. Poučovanie, vychovávanie, nariaďovanie, rev a hádky do práce nepatria. Mali by ste sa naučiť ovládať vaše emócie. Nikto nestojí o negatívneho kolegu, ktorý vyvoláva spory a následne sa spolupracovníkom ospravedlňuje a zmieruje sa s nimi.

Čo sú to ale kolegiálne vzťahy? A ako sa líši od prístupu správania k našej rodine, priateľom a známym? Vašim priateľom sa môžete často zverovať aj s tými najväčšími drobnosťami, nehovoriac o intimite a podpore v rodinnom kruhu. To ale neplatí, vo väčšine prípadov, pre vašich spolupracovníkov. S nimi by ste mali budovať kolegiálny, formálny, vzťah. Ten by mal byť založený na vzájomnom rešpekte a slušnosti.

Kolegiálne vzťahy sa výrazne líšia od tých osobných. K vašim spolupracovníkom by ste mali prechovávať vzájomný rešpekt.

Odhadnite situáciu

Netvrdíme, že v práci nemôžete nájsť priateľov alebo životného partnera. K niekomu môžete chovať sympatie od prvého momentu stretnutia. V mnohých prípadoch vás ale s kolegom nespája nič iné, než práca. A práve kvôli tomuto spoločnému „záujmu“ by ste mali budovať kolegiálne vzťahy na pracovisku.

Nefunguje to zo dňa na deň. Budovať takýto vzťah je zručnosťou, ktorá sa vám bude hodiť aj v mnohých ďalších životných situáciách. Preto na nej pracujte. Aj napriek tomu, že ste odlišní a máte na vec iný názor, môžete sa vzájomne rešpektovať (nie spolu nutne súhlasiť). Správajte sa k sebe slušne a nebuďte ku kolegom ľahostajní.

Aj napriek odlišnosti a iné názory na vec môžete vašich kolegov rešpektovať a správať sa k nim slušne.

Ste spokojní s pracovným prostredím?

Uvedomili ste si, že možno máte trochu zásluhy na nie práve ideálnom pracovnom prostredí v mieste vášho zamestnania? Osvojili ste si zručnosť v podobe budovania kolegiálnych vzťahov, ale sú to iní kolegovia, ktorí sú tým rušivým elementom, vďaka ktorým nemožno dosiahnuť dobré vzťahy na pracovisku? Ak vedúci tímu nedokáže zvládnuť vypätú situáciu a vy ste sa snažili až príliš, porozmýšľajte nad zmenou zamestnania.

Všetko sú životné skúsenosti, ktoré môžete v budúcnosti pretaviť na pozitívne body. Stráviť tretinu svojho života medzi ľuďmi, ktorí k sebe ani nedokážu správať pracovný rešpekt, a rozhodnúť sa pre zmenu. nie je nič, za čo by ste sa mali hanbiť. Pozrite sa na aktuálne pracovné ponuky aj hodnotenie zamestnávateľov a hľadajte prácu, ktorá vám môže ponúknuť sympatický pracovný kolektív a príjemné vzťahy na pracovisku.

  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, knowmore

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy