Návod, ako sa správať ku negatívnym kolegom

Spolupracovníci tzv. Spolupracovníci tzv. "obete" sa chronicky sťažujú na všetko zlé, čo sa deje nielen v ich pracovnom, ale aj súkromnom živote. Zo všetkého vinia ostatných ľudí. Zdroj: photl.com

Večný negativista, šíriteľ klebiet alebo kráľ drámy. To sú pomenovania pre negatívne zmýšľajúcich kolegov, ktorí vám na pracovisku znepríjemňujú život svojim negativistickým postojom. Postavíme sa im tvárou tvár a naučíme vás, aké finty na nich platia.

Keď som prišla do práce, na odkazovači ma každé ráno čakal nemilý telefonát od kolegyne z druhej pobočky. Spolupracujeme na rovnakom projekte, rozdiel je však v tom, že kolegyňa má iný pracovný čas. Vďaka bývalému režimu bola zvyknutá vstávať do práce skoro ráno a preto ma už od siedmej hodiny bombardovala svojimi večne negatívnymi pripomienkami. Nikdy sa nestalo, že by mi pozitívne okomentovala moje pracovné návrhy. Takúto skúsenosť má čitateľka Lenka z portálu Karierainfo.

Nie je to však všetko. Každodenné ranné telefonáty boli iba začiatkom. Po nich nasledovali pripomienky k zapracovaniu jednotlivých fáz projektu, ktoré sa veľmi ťažko komunikovali s človekom, ktorý má negatívny postoj k veciam. Medzitým som si vypočula, čo negatívne sa jej prihodilo po ceste do práce alebo prečo má "ťažký" život. Potom bolo mojou úlohou presvedčiť kolegyňu, že všetko nemusí mať dramatický vývoj a dá sa vyriešiť bez problémov.

Máte aj vy problém s večne negatívnym kolegom?  

Nie všetci kolegovia sú pozitívne mysliaci. Nájdu sa aj takí, ktorí sú negatívni "od narodenia". Ak však chcete s nimi spolupracovať, treba ich brať takých, akí sú a netreba sa ich snažiť zmeniť. Je to však výzva pre tých, ktorí s nimi musia zdieľať pracovné povinnosti. Ak ste v takejto situácii, jedinou vašou úlohou je, že môžete kontrolovať spôsob, ako im odpoviete na ich negatívne reakcie a nasmerujete ich k pozitívnemu mysleniu. Ak už vášho kolegu aspoň trochu poznáte, môžete dopredu odhadnúť  jeho reakciu a pripraviť si odpoveď.

„Výskumy ukazujú, že pracovné prostredie, v ktorom pôsobia negatívne naladení ľudia, je pre druhých spolupracovníkov doslova toxické. Takéto choré prostredie má negatívny vplyv na mentálnu, emocionálnu a fyzickú pohodu jednotlivca.“

Prinášame vám 5 tipov negatívnych osobností na pracovisku a návod, ako s nimi komunikovať:

  1. Večný negativista
    Večne negatívny človek rozsieva svoj negativizmus ako semiačka pri siatí. Často rozpráva o nepodstatných veciach a druhých kolegov negatívne nainfikuje  a zbytočne zdržuje pri práci. Upozorňuje na chyby ostatných a rád presadzuje svoje názory bez možnosti kompromisu.  Takýto kolega sa však iba potrebuje zavesiť na niekoho, kto je ochotný vypočuť si jeho názor. 

    Ak s kolegom priamo nespolupracujete, určite si ihneď od začiatku hranice. Ak však s ním prichádzate do denného kontaktu kvôli pracovným povinnostiam a momentálne vedie monológ, pri ktorom sa sťažuje, odbite ho so slovami, že si pripravujete podklady na analýzu alebo musíte stihnúť úlohu do poobedného termínu.
     
  2. Šíriteľ klebiet
    Vo firemnom prostredí nezostane veľa vecí utajených. Aj na prvý pohľad nevinne vyzerajúce informácie, môžu byť nafúknuté vďaka negativistovi, ktorý ich šíri. Stačí ak táto osoba započula, že firma plánuje prepúšťať zamestnancov, alebo bol prijatý do zamestnaneckého pomeru nový manažér. Odhliadnuc od pravdy, osoba, ktorá šíri takéto fámy bez preverenia, rada dofarbuje informácie a myslí iba na ten najhorší možný scenár.

    Akokoľvek sa bude zdať prijatá informácia divná, negatívnemu kolegovi môžete položiť otázku: "Je to pravda? Od koho si to počul? Nezdá sa mi to ako reálna informácie, keďže ďalšie fakty tomu nenasvedčujú." Ak spochybníte informáciu, ktorú vám priniesol klebetný kolega je možné, že sa vám v nasledujúcom období bude vyhýbať, pretože sa u vás nestretol s pochopením.
     
  3. Kráľ drámy
    Takýto typ spolupracovníka si vyžaduje vysokú mieru pozornosti a často oberá o čas druhých kolegov rozprávaním svojich príbehov o klientoch, alebo o neschopných ľuďoch s ktorými musel telefonicky riešiť haldu problémov. Každú, aj tú najmenej podstatnú informáciu potrebuje oznámiť celému svetu. Čím negatívnejšia informácia, tým lepšie.

    Kráľa drámy sa najrýchlejšie zbavíte, ak mu nebudete venovať takú pozornosť, akú si vyžaduje. Hovorí sa, že šelmu kŕmite dokiaľ je hladná. Platí to však aj v prípade vášho spolupracovníka. Ak začne rozprávať svoj príbeh, neklaďte mu otázky počas rozprávania. Jednoducho o jeho rozprávanie nejavte veľký záujem, čím mu vyšlete jasný signál, že nemáte o jeho rozprávanie záujem.

    Kráľa drámy môžete v jeho rozprávaní zastaviť aj s pokojnými slovami: „Jozef, viem, že ťa hnevá, čo si zažil, ale ak máš pocit, že je to na teba veľa, porozprávaj sa so svojim manažérom.“
     
  4. Malý negativista
    Aj keď mu oznámite dobrú správu, málokedy na ňu reaguje pozitívne, skôr negatívne. V takejto situácii je vhodné, aby ste sa postavili tvárou tvár ku kolegovi a vysvetlili mu, ako jeho správanie ovplyvňuje nielen vás, ale aj druhých ľudí. Veľa negativistov si väčšinou neuvedomuje, ako negatívne vplývajú na svojich kolegov. Ak taktne poukážete na jeho negatívny pohľad na vec, uľahčíte mu ďalšiu komunikáciu s ostatnými spolupracovníkmi.

    Malého pesimistu spoznáte podľa pesimistických odpovedí: "To nemáme šancu vyhrať! Tú zákazku nezískame. Klient je tak náročný, že donekonečna budeme projekt prerábať."
     
  5. Obeť
    Posledným typom je kolega, ktorý si myslí, že sa stal obeťou. Vinu hádže na všetkým ľudí okolo seba. Obviňuje grafikov, ktorí mu neskoro zaslali podkladový návrh, účtovníčku, ktorá mu neskoro zaslala vypracované daňové priznanie. Jednoducho, všetci okolo neho sú zodpovední, len on nie.

    Spolupracovníci so syndrómom obetného baránka sa chronicky sťažujú na všetko zlé, čo sa nielen v ich pracovnom, ale aj súkromnom živote deje. Nad akoukoľvek situáciou len ťažko prevezmú kontrolu. Z neúspechu často vinia druhých ľudí, nikdy nie seba. Avšak majú toľko odvahy, že aj oni dokážu obrátiť pozornosť na seba a dostať sa do polohy úbohých obetí.

    Veľmi ťažko sa mení pohľad na vec kolegovi, ktorý sa stavia do pozície obete. Môžete mu vždy ukázať, že na každú jednu vec sa môže pozerať pozitívne. Skúsiť to môžete aj touto poznámkou: „Všimol som si,  že kedykoľvek niečo rozprávaš, viac sa sústredíš na negatívne detaily. Pomôže ti však, ak sa viac obklopíš pozitívnymi ľuďmi a začneš sa pozerať na veci pozitívnym okom.“
Viac o téme: Kolegovia Správanie Negatívni Negativizmus Zmýšľanie
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Text: ami, Zdroj: Mashable
 
Staršie správy
Staršie správy