Aj manažéri môžu prispieť k šťastiu svojich zamestnancov

Aj manažéri môžu prispieť, aby boli zamestnanci šťastníAj manažéri môžu prispieť, aby boli zamestnanci šťastní Zdroj: thinkstock.com

Služobný automobil, telefón alebo jazykový kurz. Tieto benefity z dlhodobého hľadiska pocit šťastia zamestnancom neprivodia. Omnoho dôležitejšie je, aby sa zamestnanci pri plnení úloh cítili slobodne a samostatne rozhodovali. Miera slobody totiž zvyšuje ich pocit šťastia v práci.

V dnešnej dobe sa omnoho viac ako kedysi kladie dôraz na rovnováhu medzi prácou a súkromím. Veľké spoločnosti na Slovensku si dokonca najímajú work-life balance špecialistov, ktorí dbajú o to, aby sa zamestnanci vo firme cítili dobre a podávali lepší výkon. Je dokázané, že šťastní zamestnanci sú o 108 % angažovanejší ako ich „nešťastní“ kolegovia.

Strojcom šťastia je zamestnanec sám. Či bude šťastný, dokáže ovplyvniť iba do 40-tich percent. Vo väčšej miere stojí za jeho pocitmi genetika (50 %) a sčasti životné okolnosti (10 %), uvádza americký prieskum. Síce len desiatimi percentami, ale aj manažér spoločnosti môže zamestnancom navodiť pocit šťastia.

Vo väčšine firiem sa ako benefit vytrácajú napríklad jazykové kurzy, pretože veľa ľudí cudzí jazyk už ovláda a tie spoločnosti, ktoré jazyk vyžadujú pri firemnej komunikácií, si najímajú ľudí so skúsenosťami. Postupne sa vytráca aj ďalší hodnotný benefit – služobný automobil. Výnimku tvoria len zamestnanci, ktorí na vykonávanie svojej práce auto nevyhnutne potrebujú. V prieskume sa zistilo, že tieto benefity z dlhodobého hľadiska uspokojenie ani pocit šťastia zamestnancom neprinášajú. Isté však je, že každý zamestnanec chce byť šťastný a správny manažér môže k tomuto pocitu prispieť.
 


Môže vás zaujať: Prieskum Slovákov: Ak ste šťastní doma, šťastie vás neopúšťa ani v práci.



Z prieskumu Experiment šťastia sa zistilo, že Slováci považujú za najväčší zdroj šťastia zázemie v rodine a vzťahy (51,52 %), a prácu a pracovné prostredie (16,62 %). Na ďalšom mieste boli ich záľuby (12,93 %) a materiálne veci (8,34 %). Avšak, na to, aby boli zamestnanci šťastní v práci potrebujú mať istotu.

 „Ak sú ohrození, nedokážu si užívať šťastie,“ vysvetľuje Patrik Pauko zo spoločnosti People Elements, ktorý uskutočnil Experiment šťastia na Slovensku..

Čiastočne však pocit šťastia môžu zamestnancom navodiť aj manažéri. Preto je v každej spoločnosti dôležité nastavovanie si cieľov a termínov ich dosiahnutia. Taktiež netreba zabúdať oceňovať zamestnancov a chváliť ich.

Podľa Patrika Pauko, je potrebné, aby sa manažéri držali týchto zásad:

  1. Poskytovali zamestnancom informácie o zmysle úlohy.
  2. Umocnili v zamestnancoch pozitívny stav. Prichytiť ich pri tom, kedy niečo správne vykonali a pochválili ich za to.
  3. Dali im prácu, ktorá mierne presahuje ich schopnosti.
  4. Pri niektorých úlohách je potrebné dať zamestnancom slobodu. Miera slobody zvyšuje ich šťastie.
  5. Netreba zabúdať ani na angažovanosť ľudí.
Viac o téme: Šťastie Šťastní zamestnanci Experiment šťastia Patrik pauko
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: Andrea Miklasová, Foto: Thinkstock.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy