Iveta Radičová: Ako nestratiť cieľ a ostať motivovaná

Iveta Radičová, sociologička a bývalá premiérka SRIveta Radičová, sociologička a bývalá premiérka SR Zdroj: Facebook

Rozdiel medzi lídrom a manažérom je ten, že líder vedie ľudí, aby chceli robiť, čo treba urobiť. Manažér naopak vyvíja tlak na ľudí, ktorí musia urobiť to, čo sa od nich očakáva. Dôležité je však nestratiť cieľ.

K zmene hodnôt nie je možné nikoho nútiť. Zmenu hodnôt nie je možné ani riadiť. Je však potrebné k nej vyzývať, nabádať a byť jej príkladom. A to je úlohou vodcov, lídrov aj manažérov.

 

 

Ak líder túži vykonávať akúkoľvek zmenu v spoločnosti, musí sa zamyslieť nad viacerými otázkami:

  1. Kto má spúšťať zmenu?
  2. Odkiaľ má zmena prichádzať?  Z tímu, od pracovníkov,  zvonka alebo zvnútra?
  3. Kým a ako má byť cieľ v spoločnosti napĺňaný?

„Líder by mal do organizácie prinášať hodnoty, angažovať sa a taktiež prinášať pochybnosti,“ povedala na konferencii TOP Centrum Podnikateliek sociologička a bývalá premiérka SR Iveta Radičová.  Nikto totižto nemá patent na pravdu. O pravde je potrebné diskutovať.

Za lídra možno považovať človeka, ktorý disponuje vedúcimi vodcovskými schopnosťami, má správanie ako vedúca osobnosť. Každého vodcu zároveň určuje konkrétna situácia, v ktorej sa on sám alebo skupina nachádza. Ľudia prirodzene inklinujú k vodcom a očakávajú od nich konkrétne zodpovedajúce správanie.

Vodcovstvo je definované sociálnymi vzťahmi a kontaktmi:

  1. Vytvára sa vzájomným pôsobením medzi vodcom a vedením.
  2. Vzniká právo a povinnosť. Líder dáva situáciám rámec.
  3. Na strane vedených pod lídrom je vzťah definovaný závislosťou.

Líder je tam, kde je právo a očakávania. Zároveň stojí za procesom sociálneho ovplyvňovania. Líder je niekým, kto vedie, nesie a šíri víziu. V organizácii má  vplyv. Nie je tým, kto riadi zmeny a uplatňuje moc. Tu je zásadný rozdiel medzi lídrom a manažérom.

Aký je rozdiel medzi manažérom a lídrom?

Líder – vedie a dosahuje cieľ tak, aby ľudia chceli urobiť, čo treba urobiť.

Manažér – vyvíja tlak na ľudí, ktorí musia urobiť to, čo sa od nich očakáva.

Dôležitá je vízia v spoločnosti. Každá vízia musí začať „žiť“ medzi zamestnancami. Na to je však dôležitá komunikácia vízie a jej zakorenenie. Dôležité sú aj ďalšie aspekty komunikácie. Prvou je poskytnúť informácie o zmenách, pracovných podmienkach a druhou je cieľ komunikácie. Je potrebné vytvoriť komunitu alebo skupinu, ktorú budú spájať vzájomné vzťahy a väzby.

„Na to, aby prebehla v spoločnosti dobrá komunikácia je potrebné vedieť používať primeraný a zrozumiteľný jazyk,“ povedala sociologička Iveta Radičová.

Zlé náhody vo firme neexistujú. Vtedy je nastavená nesprávna komunikácia a zmena nebude prijatá.

Návod pre lídrov, ako účinne komunikovať:

  1. Líder musí svoje myšlienky vysvetliť, objasniť a obhájiť.
  2. Líder musí byť zameraný na rôznorodé subjekty.
  3. Líder musí využívať  rôzne komunikačné prostriedky.
  4. Líder musí mať súlad o tom čo hovorí, s tým čo robí.
  5. Ak líder chce, aby sa druhí ľudia delili o svoje skúsenosti, musí s nimi zdieľať ich čas a teda musí robiť to isté, čo ostatní.
  6. Líder musí prejaviť emócie a energiu,  bez rozdávania nemá žiaden líder šancu na úspech.

Jeden zo základov úspechu líderstva je vo využívaní externej podpory. Niekedy postačí vycestovať, pozvať si do firmy externistov na stáž alebo poskytnúť vzdelanie pre zamestnancov.

„Na motiváciu a presadenie cieľa je dôležité, či rozbehnutie zmeny je iniciované zvnútra alebo na vonkajší podnet,“ povedala Iveta Radičová.

Cestou k úspechu je predaná vízia, nadšenie, schopnosť sebareflexie a pochopenie vlastných hraníc.

„Líder je ten, koho rešpektujeme na základe vlastného rozhodnutia a zároveň ho vnímame, že je jeden z nás,“ uzavrela tému Radičová.

Viac o téme: Líder Centrum Iveta Radičová Manažér Top Cieľ Motivácia Podnikateliek
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Facebook, Text: ami, Zdroj: TOP Centrum Podnikateliek

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy