Pondelok19. máj 2025, meniny má Gertrúda, zajtra Bernard

Nie každý kolega je váš priateľ: Naučte sa, komu dôverovať (a komu radšej nie)

V práci všetci zažívame stres, frustrácie a chvíle, keď by sme najradšej všetko niekomu vyrozprávali. Ale pozor: len preto, že vás niekto počúva, ešte neznamená, že je to váš priateľ alebo že mu na vás naozaj záleží.

Pracovisko nie je terapeutická skupina.
Aj keď máte kolegov, s ktorými si rozumiete, stále ide o prostredie, kde ľudia riešia svoje vlastné záujmy, kariérny postup a často aj intriky. Ventilovanie frustrácií nesprávnej osobe môže viesť k tomu, že vaše slová budú prekrútené, použité proti vám alebo sa dostanú k ľuďom, ktorým by ste ich nikdy nepovedali.

Čo hovoria skúsenosti?

  • Predstavte si, že vás počúva váš šéf alebo stará mama.
    Pravidlo od skúsených zamestnancov: vždy predpokladajte, že to, čo poviete, môže počuť niekto, kto to nemá počuť.
    Práca je často ako základná škola – akurát že za ňu dostávame plat.

  • Buďte pripravení obhájiť to, čo poviete.
    Ak už ventilujete, hovorte len to, čo by ste dokázali zopakovať aj pred nadriadeným.

  • Skúsenosť namiesto naivity.
    Mnohí sa naučili byť opatrní až po tom, čo ich úprimnosť stála miesto alebo dobré meno. Nepodceňujte, akú váhu môžu mať vaše slová v nesprávnych ušiach.

  • Email nie je súkromný.
    Všetko, čo napíšete do firemného emailu alebo správ, môže byť v prípade potreby dohľadateľné. Rovnako platí: ak by ste nechceli, aby sa to čítalo pred celou firmou alebo na súde, radšej to ani nepíšte.

  • Pracovné počítače a mobily nie sú vaše.
    Čokoľvek uložené na firemnom zariadení môže byť preverené. O to viac sa oplatí byť opatrní.

Skutočné príbehy z praxe:

  • Niekto prišiel o prácu, pretože sa "vyžaloval" nesprávnemu kolegovi, ktorý to hneď posunul ďalej.

  • Manažér priamo počul, ako sa zamestnanec chváli, že bude sabotovať úlohy – výsledok? Okamžité prepustenie.

  • Ľudia si mysleli, že medzi sebou posielajú nevinné komentáre cez email, lenže raz omylom poslali správu aj klientovi. Firma prišla o zákazníka.

Ako sa chrániť?

  • Vyberajte si, komu dôverujete.
    Skutočných spojencov v práci je málo. Pri pochybnostiach je lepšie držať si istý odstup.

  • Emócie ventilujte mimo práce.
    Rodina, blízki priatelia alebo profesionálny kouč sú lepšou voľbou na riešenie pracovných frustrácií než kolega z vedľajšej kancelárie.

  • Pamätajte: pracovné vzťahy sú predovšetkým profesionálne.
    Nie všetci kolegovia sú vaši priatelia – a to je v poriadku.

Záverečné posolstvo

Práca je miesto, kde by mala dominovať profesionalita. Aj keď je prirodzené hľadať podporu, v kariére sa veľmi oplatí vedieť, kedy a komu čo povedať.
Radšej si trpezlivo budujte dôveru, než by ste riskovali zbytočné sklamanie alebo komplikácie. Vaša budúcnosť vám za to stojí.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Správy

Ekonomika

Šport

Novinky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program