Kým z niekoho vyžaruje sebavedomie a charizma a autoritou sa stane okamžite, ako ho uvidíte, mnoho iných nadriadených sa musí zaobísť bez vrodených vodcovských vlastností. Najväčší kameň úrazu je potom práve v tom, ak si šéf svoju autoritu vynucuje zo svojej funkcie. Ktokoľvek, kto to tak bude robiť, sa nikdy nestane obľúbeným a rešpektovaným lídrom. Ak sa ním však chcete stať napríklad práve vy, stačí sa naučiť k vášmu okoliu správať správnym spôsobom.
Dobrý šéf by mal disponovať niekoľkými vlastnosťami. Okrem dobrých komunikačných zručností by mal veriť svojim ľuďom, byť im v práci vzorom, efektívne ich viesť a zdieľať s nimi akýkoľvek úspech alebo neúspech. Dobrý šéf...
- Vie, kedy má prestať rozprávať
Každý šéf by mal mať dobré komunikačné schopnosti. Niektorí nerešpektujú, že rozhovor medzi ľuďmi je o obojstrannom rozprávaní a počúvaní. Šéf by sa tiež nemal zaujímať o súkromie svojich zamestnancov, s kým a akým spôsobom trávia čas mimo prácu. Závisí to aj od toho, aký mal zamestnanec vzťah so šéfom, predtým, ako začal šéfovať. - Rešpektuje svojich zamestnancov
Dobrý šéf rešpektuje svojich zamestnancov. Má k nim otvorený vzťah, je úprimný a medzi svojimi ľuďmi nerobí žiadne rozdiely. - Verí svojím ľudom
Správny šéf by mal plne dôverovať svojmu tímu a veriť ľuďom, že svoju prácu odvedú najlepšie ako vedia. - Je odborník vo svojej oblasti
Každý šéf by mal mať nielen prehľad o práci svojich ľudí, ale v prípade potreby by mal poskytnúť pomocnú ruku pri práci, alebo "zaskočiť" za zamestnanca. Potom by sa nemalo stať, že šéf žiada od ľudí nemožné veci, pretože nemá potuchy o systéme práce a fungovaní jednotlivých procesov. - Vie, kedy povedať "neviem"
Nie je nič zlé na skutočnosti, ak šéf raz za čas (nie však príliš často) prizná svoju nevedomosť. Každý šéf je tiež len človek a nemôže vedieť všetko. Ak však k takejto situácii dôjde, šéf by mal ukončiť daný rozhovor so slovami, že danú vec zistí čo najskôr. - Nikdy na seba nezoberie všetky zásluhy svojich zamestnancov
Správny šéf vie pochváliť svojich podriadených a vie ich správne ohodnotiť pred vedením. Nikdy si neprivlastní všetky zásluhy zamestnancov a nikdy všetky nedostatky nehodí na podriadených. - Vedie ľudí so súcitom
Každý normálny šéf si uvedomuje, že zamestnanci sú ľudské bytosti a tak k nim aj pristupuje. Nikdy sa nezníži k tomu, aby zneužil svoju moc. - Rozoznáva rozdiel medzi delegovaním úloh a šikanovaním
Dobrý šéf uznáva, že delegovanie úloh je účinným nástrojom na dosiahnutie cieľa. Nemusí na dosiahnutie svojho cieľa používať nátlakové prostriedky. - Nevyžaduje od svojich zamestnancov nezmyselné úlohy
Dobrý šéf nezaťažuje svojich zamestnancov nezmyselnými úlohami typu, zapisovať si presné činnosti svojej každodennej práce a následne mu odovzdávať zoznam denných úloh. Pri úlohách stanoví termín ich dokončenia a necháva na zodpovednosti svojich zamestnancov, aby úlohu dokončili včas bez akéhokoľvek nátlaku. - Má odvahu postaviť sa tvárou v tvár zamestnancom
Ak sa vyskytne akýkoľvek problém, dobrý šéf ho okamžite rieši a poskytne priestor druhej strane na vyjadrenie. Následne potom uskutoční rozhodnutie.