Rešpekt si treba zaslúžiť: 10 vlastností dobrého šéfa

Kým z niekoho vyžaruje sebavedomie a charizma a autoritou sa stane okamžite, ako ho uvidíte, mnoho iných nadriadených sa musí zaobísť bez vrodených vodcovských vlastností. Najväčší kameň úrazu je potom práve v tom, ak si šéf svoju autoritu vynucuje zo svojej funkcie. Ktokoľvek, kto to tak bude robiť, sa nikdy nestane obľúbeným a rešpektovaným lídrom. Ak sa ním však chcete stať napríklad práve vy, stačí sa naučiť k vášmu okoliu správať správnym spôsobom.

Dobrý šéf by mal disponovať niekoľkými vlastnosťami. Okrem dobrých komunikačných zručností by mal veriť svojim ľuďom, byť im v práci vzorom, efektívne ich viesť a zdieľať s nimi akýkoľvek úspech alebo neúspech. Dobrý šéf...

  1. Vie, kedy má prestať rozprávať
    Každý šéf by mal mať dobré komunikačné schopnosti. Niektorí nerešpektujú, že rozhovor medzi ľuďmi je o obojstrannom rozprávaní a počúvaní. Šéf by sa tiež nemal zaujímať o súkromie svojich zamestnancov, s kým a akým spôsobom trávia čas mimo prácu. Závisí to aj od toho, aký mal zamestnanec vzťah so šéfom, predtým, ako začal šéfovať.
  2. Rešpektuje svojich zamestnancov
    Dobrý šéf rešpektuje svojich zamestnancov. Má k nim otvorený vzťah, je úprimný a medzi svojimi ľuďmi nerobí žiadne rozdiely.
  3. Verí svojím ľudom
    Správny šéf by mal plne dôverovať svojmu tímu a veriť ľuďom, že svoju prácu odvedú najlepšie ako vedia.
  4. Je odborník vo svojej oblasti
    Každý šéf by mal mať nielen prehľad o práci svojich ľudí, ale v prípade potreby by mal poskytnúť pomocnú ruku pri práci, alebo "zaskočiť" za zamestnanca. Potom by sa nemalo stať, že šéf žiada od ľudí nemožné veci, pretože nemá potuchy o systéme práce a fungovaní jednotlivých procesov.
  5. Vie, kedy povedať "neviem"
    Nie je nič zlé na skutočnosti, ak šéf raz za čas (nie však príliš často) prizná svoju nevedomosť. Každý šéf je tiež len človek a nemôže vedieť všetko. Ak však k takejto situácii dôjde, šéf by mal ukončiť daný rozhovor so slovami, že danú vec zistí čo najskôr.
  6. Nikdy na seba nezoberie všetky zásluhy svojich zamestnancov
    Správny šéf vie pochváliť svojich podriadených a vie ich správne ohodnotiť pred vedením. Nikdy si neprivlastní všetky zásluhy zamestnancov a nikdy všetky nedostatky nehodí na podriadených.
  7. Vedie ľudí so súcitom
    Každý normálny šéf si uvedomuje, že zamestnanci sú ľudské bytosti a tak k nim aj pristupuje. Nikdy sa nezníži k tomu, aby zneužil svoju moc.
  8. Rozoznáva rozdiel medzi delegovaním úloh a šikanovaním
    Dobrý šéf uznáva, že delegovanie úloh je účinným nástrojom na dosiahnutie cieľa. Nemusí na dosiahnutie svojho cieľa používať nátlakové prostriedky.
  9. Nevyžaduje od svojich zamestnancov nezmyselné úlohy
    Dobrý šéf nezaťažuje svojich zamestnancov nezmyselnými úlohami typu, zapisovať si presné činnosti svojej každodennej práce a následne mu odovzdávať zoznam denných úloh. Pri úlohách stanoví termín ich dokončenia a necháva na zodpovednosti svojich zamestnancov, aby úlohu dokončili včas bez akéhokoľvek nátlaku.
  10. Má odvahu postaviť sa tvárou v tvár zamestnancom
    Ak sa vyskytne akýkoľvek problém, dobrý šéf ho okamžite rieši a poskytne priestor druhej strane na vyjadrenie. Následne potom uskutoční rozhodnutie.
Viac o téme: Tipy Práca Vzťahy Nadriadený Šéf
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: cbsnews, Foto: Getty

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy