5 odporúčaní, ako efektívne využiť sociálne médiá vo firme

Sociálne médiá môžu onedlho vytlačiť emailovú komunikáciu.Sociálne médiá môžu onedlho vytlačiť emailovú komunikáciu. Zdroj: photl.com

Význam komunikácie narastá nielen na úrovni súkromnej sféry na verejných sociálnych sieťach Facebook alebo Twitter, ale aj vo firemnom prostredí, kde sa začínajú zavádzať podnikové sociálne siete, ktoré postupne môžu vytlačiť emailovú komunikáciu.

Koncom minulého roka sa v Prahe uskutočnila minikonferencia zameraná na implementáciu podnikových sociálnych médií. Boli to predovšetkým myšlienky, skúsenosti a praktické odporúčania špičkových spíkrov a praktikov z oblasti internej komunikácie.

Jedným zo spíkrov bol aj Martin Onofrej, zakladateľ a prezident Asociácie internej komunikácie (AICO). Sociálne siete sa rozdeľujú na verejné, akým je napríklad Facebook alebo Twitter, a podnikové sociálne médiá – Enterprise Social Media (ESM), ktorých privátna sieť je chránená firemným firewallom.

„Ďalšími príkladmi podnikových sociálnych sietí sú Yammer alebo Chatter, ale podobne ako v prípade verejných sociálnych médií, množstvo týchto technologických riešení je veľmi veľké, vrátane podnikových riešení šitých na mieru,“ povedal Martin Onofrej.

Martin Onofrej, zakladateľ AICO Galéria fotiek (2) Zdroj: AICO

Aj keď sa zárodky podnikových sociálnych médií objavili dávno predtým ako vznikol Facebook, až teraz na začiatku 21. storočia si nachádzajú širšie uplatnenie v podnikoch. Paradoxne, tomuto rozšíreniu v organizáciách pravdepodobne pomohli práve verejné sociálne médiá, pretože ľudia navyknutí napríklad na Facebook dokážu intuitívne, bez akéhokoľvek vzdelávania či tréningu pracovať v podnikových sociálnych médiách.

 

 

"Podnikové sociálne médiá sú podľa mňa fenoménom, ktorý dokáže o niekoľko rokov vytlačiť emailovú komunikáciu zo života firiem. Dôvod je zrejmý - efektivita. Sociálne technológie totiž dokážu ušetriť minimálne štvrtinu z pracovného času venovanému interakcii s kolegami," upresňuje Martin Onofrej z AICO.

Implementovanie sociálnych médií do života organizácií a návratnosť investícií do tejto oblasti prináša množstvo výhod. Jednou z nich je aj získanie leadershipu podnikov. Pre úspešnú integráciu podnikových sociálnych médií je dôležité zahrnúť do nej aj vzdelávanie, oblasť ľudských zdrojov,  oblasť informačných technológií, financií a ďalšie oddelenia. Všetky tieto oblasti by sa mali previazať internými kampaňami.

Význam internej komunikácie v podnikoch v tomto desaťročí prudko narastá, pričom jednou z hlavných kompetencií internej komunikácie je práve úspešná implementácia podnikových sociálnych médií do praxe.

 „Obidve sociálne médiá majú väčšinu čŕt rovnakých, ale je tam aj niekoľko významných rozdielov. Napríklad, v podnikových sociálnych médiách majú pracovníci obmedzenú kontrolu notifikácii, čo znamená, že nedokážu zabrániť tomu, aby dostali oznam od svojho CEO a pod. V podnikových sociálnych médiách sú vzťahy spravidla preddefinované na základe príslušnosti k tímu, oddeleniu alebo projektu,“ vysvetľuje rozdiely Martin Onofrej.

Bez skutočnej podpory leadershipu, čo je oveľa viac ako len sponzoring, sa však benefity z podnikových sociálnych médií v organizáciách neprejavia, čo potvrdili aj ďalší účastníci na konferencii.

Na rozdiel od verejných sociálnych médií, kde sú updaty vytvárané jednou osobou, v podnikových sociálnych sieťach je okrem tejto možnosti aj podpora vytvárania updatov viacerými ľuďmi. K významným rozdielom napokon patrí aj fakt, že v podnikových sociálnych médiách môžu byť všetky updaty pre zamestnávateľa viditeľné, čiže nulové súkromie. 

5  kľúčových odporúčaní spíkrov a panelistov konferencie:

  • striktne rozlišujte medzi verejnými a podnikovými sociálnymi médiami
  • k implementácii podnikových sociálnych médií pristupujte skôr ako k zmene organizačnej kultúry ako k zavádzaniu novej technológie
  • k implementácii podnikových sociálnych médií potrebujete získať leadership, a ten získate len na základe relevantných argumentov akými sú prínos k obchodným výsledkom a návratnosť investícií do tejto oblasti
  • ak sa zameriate len na technológiu – zlyháte
  • kým nezískate skutočnú podporu leadershipu, do implementácie podnikových sociálnych médií sa radšej nepúšťajte

Podnikové sociálne médiá sa môžu úspešne implementovať v organizácii akéhokoľvek zamerania či veľkosti. Prirodzenou podmienkou je samozrejme konektivita - potom je jedno, či ide o desktopový počítač, notebook, tablet či smartfón.  Krátky návod na zavádzanie podnikových sociálnych médií do firmy vám priblížime v ďalšom článku.

Viac o téme: Komunikácia Sociálne Médiá Siete Martin Interná AICO Onofrej IK
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: red; Martin Onofrej - AICO

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy