Nemáte motiváciu a chýba vám energia? Štyri spôsoby, ako predísť vyhoreniu

Nemáte motiváciu, chýba vám energia, nechce sa vám do pracovných úloh. Takéto príznaky môžu znamenať veľký problém. Človek sa časom môže ocitnúť v situácii, kedy aj pri všetkej vôli už jednoducho pracovať nedokáže.

Vďaka internetu a novým technológiám môžeme mať všetko hneď, čo na mnohých pracoviskách tiež znamená, že to musí byť okamžite. Výsledný tlak a stres potom môžu spôsobiť vyhorenia. To dnes hrozí všetkým, pretože vďaka technológiám je všetko rýchlejšie a viac na dosah, ale ľudské mozgy zostali rovnaké.

Máme kapacitu dlhodobo pracovať iba určitým tempom. Neuvedomujeme si, že ak tento nárast dostupnosti informácií, úloh a rozhodovanie nebudeme vedieť kontrolovať, bude to mať pre nervový systém fatálne dôsledky.

Ako spoznáte, že ste vyhoreli?

Vyhorenie sa prejavuje demotiváciou, nedostatkom energie aj pre bežné aktivity, odporom k pracovným úlohám, stresom alebo rastúcou úzkosťou, ktorá niekedy prerastá až do úzkostnej poruchy. Na telesnej úrovni ich môže sprevádzať zvýšená teplota, opakovaný pocit, že na človeka "niečo lezie", či bolesti.

Vyhorenie nastupuje pozvoľna, ale ak sa rozvinie, trvá dlho, než sa človek dokáže vrátiť do normálu. Môže sa ocitnúť v situácii, keď jednoducho už ďalej pracovať nedokáže, ani napriek všetkej vôli.

Termínom vyhorenie sa pôvodne označovalo prepracovanie u lekárov, psychológov, učiteľov a pod., ktoré bolo vyvolané intenzitou medziľudských kontaktov. Rovnaký stres teraz spôsobujú nové technológie všetkým. Ako teda vyhoreniu predchádzať?

  1. Dať si prestávočku
    Už od rána zaraďujte dosť prestávok a pokiaľ to ide, meňte činnosti. Krátku prestávku by ste si mali urobiť po každej polhodine či hodine práce a nie až vtedy, keď ste unavený.
    Každodenný dlhší odpočinok nie je luxus, ale podmienka výkonnosti pre ďalšie dni. Jeden až dva dni v týždni je potrebné úplne vypnúť. A nezabúdať ani na aspoň týždenné voľno viackrát ročne.
  2. Nechcieť zvládnuť všetko
    Od chvíle, kedy si uvedomíte, že sa stihnúť všetko, budete produktívnejší. Aby ste boli úspešný musíte vybrať to, čo je dôležité. Môže vám pomôcť dobrý kurz time managementu. Rozlišujte však tiež, kedy je zahltenie spôsobené neefektivitou a kedy jednoducho nezvládnuteľným množstvom práce. Ani najlepšie metódy nedokážu zvyšovať výkon donekonečna.
  3. Spať, zdravo jesť, hýbať sa
    Spať výrazne menej, než potrebujete, je priamou cestou k vyhoreniu. Spánok totiž ovplyvňuje stav nervovej sústavy a výkonnosť. Enormne dôležitý je dostatok pohybu, pobyt na čerstvom vzduchu a zdravá strava.
  4. V najlepšom prestať
    Myslite na potrebu odpočívať a obmedzovať sa v intenzite práce práve vtedy, keď vám všetko ide od ruky a keď máte pocit, že by ste v nej vydržali večne. Práve tento falošný pocit je nebezpečný.
    Nemáme priame snímače vyčerpania. Vyhodnocujeme ho až neskôr - nepriamo. A to trvá. Ak čakáte až na zjavné známky únavy, môžete sa ocitnúť v stave, kedy bude každá obnova síl neporovnateľne dlhšia.
Viac o téme: Zdravie Práca Motivácia Produktivita Vyhorenie
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, balancecareers

Súvisiace články

 
Staršie správy