Ubližuje vám pracovný stres? Vyskúšajte trik, ktorý zaberá a skoncujte s ním raz a navždy

Zdroj: Getty Images

Pracovné úlohy nestíhate, zle spíte, ráno s nechuťou siahate po budíku a hovoríte si ešte päť minút. A k tomu si ešte vyčítate, že nič nestíhate. Nenechajte sa zomlieť a porazte pracovný stres skôr, ako on porazí vás. Určitá miera stresu je pre prácu užitočná, niekedy dokonca potrebná. Pomáha nám lepšie sa sústrediť a odvádzať svoju prácu kvalitne a včas. Pokiaľ ale úroveň pracovného stresu prekročí isté mantinely, začína nás ničiť a kvalita našej práce sa znižuje.

Každý z nás má určitý stupeň odolnosti voči stresu. Táto hranica je pre každého individuálna a to čo je pre jedného motivujúce, môže druhého pomaly ale isto ničiť. Sledujte preto svoje reakcie na pracovné zaťaženie, a ak je to už nad vaše možnosti, porozprávajte s nadriadeným. Aj oni zažívajú v práci stres, určite pochopia vašu situáciu a budú sa vám snažiť vyjsť v ústrety.

Ako spoznáte, kedy je napätie v norme a kedy už je cez čiaru?

K zdrojom trvalého mierneho napätia môžeme radiť náročné, ale dosiahnuteľné úlohy. Stresujúce môže byť už aj uvedomenie si, že vaša práca bude kontrolovaná a hodnotená. Tieto zdroje stresu tzv. stresory sú však pre prácu potrebné, dokonca sú vyžadované a stimulujú nás k vyšším a lepším výkonom. Odborne sa tomuto druhu stresu hovorí eustres.

Na druhej strane existuje napätie, ktoré vám prácu skôr komplikuje. Jedná sa napríklad o vedomie nemožnosti ovplyvniť svoje pracovné výsledky alebo odstrániť prekážky, ktoré vám v práci vadia a tým dosiahnuť svoje pracovné ciele. Stresujúce môžu byť aj nevyhovujúce medziľudské vzťahy na pracovisku, nevhodne podaná kritika, nereálne termíny pre splnenie úloh či nerozhodnosť alebo nevhodné osobnostné ladenie nadriadeného. Tento stres označujeme ako distres a je to presne ten typ stresu, ktorý nám ubližuje.

Ako s ním zatočiť?                                                                               

Sem patria zásadne rady ako zlepšiť obojstrannú komunikáciu s nadriadeným, upraviť pracovný čas a režim. Včas riešiť prípadné konflikty na pracovisku. Prípadne ak ste šéf zmeniť prístup k riadeniu ľudí či optimalizovať rozmiestnenie pracovníkov na jednotlivých pozíciách a zefektívniť spôsob ich odmeňovania. Toto sú všetko dobre mienené rady, ale ruku na srdce, ktoré z nich ste schopní naozaj realizovať? Nespôsobí nám naopak vedomie nemožnosti ich zavedenia ďalší stres?

Ak sa cítite v ohrození alebo ste pod tlakom, zafunguje u vás podvedomý reflex, vďaka ktorému sa nadýchnete a utečiete. Táto reakcia zachraňovala v prehistorických dobách život. Pokiaľ po nej nasledovala fyzická akcia a teda vyčerpanie nahromadeného kyslíka, bolo všetko v poriadku. Moderný človek, ale pred stresujúce situáciou nemôže utiecť. Výsledkom je, že sa celý deň trochu viac nadychujete, než vydychujete.

Tým sa vám zdvihne hodnota pH v krvi (určite ste počuli o prekyslení organizmu vplyvom stresu) a telo sa zbaví prebytočného kyslíka. Zároveň sa vám zníži hladina vápnika, zúžia sa cievy a vďaka nedostatočnému prietoku krvi vás začne napríklad bolieť hlava, stanete sa nervóznějším, podráždeným. K tomu sa pripoja všetkým iste známe migrény, bolesti žalúdka, poruchy spánku, svalové napätie a... treba pokračovať?

Jednoduchá mantra riešiaca väčšinu fyzických symptómov znie: vydýchnite

Pri silnom výdychu telo vytvorí veľkú dávku vápnika, vaše tepny a cievy sa roztiahnu a prietok krvi sa zoptimalizuje. Vydychujte kedykoľvek to ide. Ak vás čaká náročné rokovanie s nadriadeným, vydýchnite, než vstúpite do jeho kancelárie a uvoľnite sa. V ideálnom prípade zveste na chvíľku ramená a vydychujte. Pokojne niekde bokom, aby vás nevideli kolegovia. A až po chvíli vstúpte, to už môžete ramená zase napriamiť.

Ak vás čaká náročný telefonát, než zdvihnete hovor, hlboko vydýchnite. A pokojne viackrát. Až potom zdvihnite telefón. Urobte si z výdychu návyk. Vo stresujúcej situácii, využite chvíľku, kedy vás nikto nevidí, a vydýchnite a zveste ramená. Zvládnete ju lepšie a prospejete svojmu telu.

A nezabudnite... ak si doprajete malé životné radosti, vašej psychike to len prospeje. Život nie je len práca a žiadna práca ani vzťah nestojí za to, aby sme v nich zotrvávali, ak nám spôsobujú enormnú úroveň stresu.

Viac o téme: Zdravie Vzduch Práca Stres Život Dych Tréma Psychika
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: huffpost, Foto: Gettyy

Súvisiace články

 
Staršie správy