10 tipov ako prekonať strach zo zmien v práci

Strach zo zmien v spoločnosti znižuje produktivtu práce.Strach zo zmien v spoločnosti znižuje produktivtu práce. Zdroj: photl.com

Najstaršia a najsilnejšia emócia ľudstva je strach a najstarším a najsilnejším druhom strachu je strach z neznámeho, napísal americký spisovateľ H.P. Lovecraft v roku 1920. Jeho slová však platia až do dnešného dňa nielen v súkromnom živote, ale aj v tom pracovnom.

Veľa ľudí túži po zmene v práci, ale keď nakoniec príde k danej zmene, cítia sa nepríjemne a vydesení. Každá zmena je však nevyhnutná. Tak ako je zmena nevyhnutná pre firmy, aby mohli prežiť a prosperovať, tak je nevyhnutná aj pre každého človeka, aby sa naučil prekonávať dané obavy.

Existuje niekoľko druhov strachu v práci. Môže ísť o strach z neúspechu, strach z úspechu, strach, aby ste nevyzerali zle alebo strach z neznámeho. Všetko však závisí od toho, ako každý človek vníma zmenu a ako je zmena prezentovaná vedením. Každá zmena môže byť viac alebo menej stresujúca a dokonca môže vyvolávať celý rad obáv. Niektorí experti uvádzajú, že zmena v práci patrí medzi najväčšie životné stresujúce faktory, ktoré môže človek zažiť.

Aké zmeny vyvolávajú strach u zamestnancov?

  • povesti o prepúšťaní alebo predaji spoločnosti
  • reorganizácia v práci, zmeny v riadení, zmeny pracovných povinností
  • nový šéf
  • ďalšie zmeny na pracovisku

12 tipov ako prekonať zmenu v práci:

  1. Priznajte si zmenu
    Prvou a zároveň najdôležitejšou radou pri zmene v práci je priznať si, že zmena sa udiala. Uznanie a prijatie zmeny budú prvými krokmi, ktoré povedú k prekonaniu strachu.

  2. Potvrďte si svoje obavy
    Keď sa bojíte nejakých zmien, zapíšte si svoje obavy na papier, kde ich budete mať „uložené“ a spätne sa k nim môžete vrátiť. Potom si bod po bode prejdite a zapíšte si váš „záložný plán“, čo by ste robili v prípade, ak by sa stali. Ak budete vedieť, čo by ste robili, vás zbaví pocitu úzkosti.

  3. Akceptujte svoje pocity a hľadajte oporu
    Oporu môžete nájsť medzi svojimi kolegami v práci, medzi partnermi alebo priateľmi. Ak viete, že nie ste sami a máte sa komu vyrozprávať vám dodá pocit istoty.

  4. Určite si čas na strach
    Strach vás uberá o produktivitu, náladu a zároveň vás psychicky vyčerpáva. Preto sa snažte odohnať svoj pocit strachu počas pracovného dňa a zamyslite sa  nad vašim strachom mimo pracovnú aktivitu. Zároveň využite tento čas aj na prekonanie svojich obáv.

  5. Komunikujte
    Komunikácia, komunikácia a ďalšia komunikácia. Každá zmena si vyžaduje, aby ste vyvinuli veľké komunikačné úsilie, ktoré je potrebné k prekonaniu zmeny. Ak zamestnanci dokážu efektívne komunikovať o svojich obavách v rámci firmy a teda medzi spolupracovníkmi a organizáciou, môžu dostať rýchlejšiu odpoveď na svoje otázky, čím si zaplátajú dieru vo svojom strachu. Pozor však na nepravdivé informácie, ktoré sa omnoho rýchlejšie šíria v organizácií medzi kolegami, ako tie pozitívne správy.

  6. Buďte pozitívne naladení
    Strach môže pochádzať z vytvárania negatívnych až katastrofálnych scenárov o vašej budúcnosti vo vašej mysli. Inými slovami to znamená, že vaša úzkosť a následné obavy sú do značnej miery dôsledkom toho, ako sa pozeráte na zmeny. Aj to, ako si s nimi poradíte. Zamyslite sa aj nad svojou minulosťou. Ako ste sa vtedy vysporiadali so zmenami? Získali ste vtedy podporu od svojich priateľov? Boli ste aktívny pri hľadaní riešenia? Všetko závisí od vašich osobnostných kvalít a postojov.

    Naučte sa žiť zo zmenami a majte realistické očakávania Ako príklad môže slúžiť napríklad prirovnanie s bazénom. Ak skočíte do studeného bazéna, váš prvý pocit nebude dobrý. Až o pár minút sa v bazéne zohrejete. Čo sa však stalo? Niekto v ňom ohrial vodu alebo ste sa prispôsobili? Každý človek má schopnosť prispôsobiť sa zmenám, ale to nejakú dobu trvá.

  7. Buďte flexibilný!
    Prekonávajte každú jednu novú výzvu a tým sa myslí každá zmena. Dokážete to tým, že prekonáte očakávania. Ak ste flexibilný, ľudia s vami radi spolupracujú, pretože sa menej obávajú zmien. Nadriadený je na pracovisko na to, aby dokázal prekonať strach svojich zamestnancov rozumnými odpoveďami a riešením.

  8. Znížte svoj stres
    Jednou z možných techník na zníženie stresu je meditácia. Meditácia trvá iba niekoľko minút a môže byť dokonca vykonaná v práci. Ak nemáte vlastnú kanceláriu, môžete meditovať v aute, či v kúpeľni, kedykoľvek máte pocit, že ste napätý – jednoducho všade tam, kde môžete byť sami a nikto vás nebude rušiť. Po pravidelných meditáciách sa budete cítiť viac uvoľnený a pokojný.

  9. Zvýšte si svoju hodnotu
    Urobte si čas na to, aby ste sa dozvedeli, ako ste vnímaní vo vašej organizácií. Tí zamestnanci, ktorí sú viac cenení, viac obchádzajú akékoľvek zmeny.

  10. Pokračujte vo vašej práci
    Niekedy trvá istý čas, než si vo vašej práci jasne definujete presnú špecifikáciu súvisiacu s prácou. Práca by vám mala prinášať zmysel života a úspechu. Nezabudnite na to, že každá zmena vás niekam posúva. 
Viac o téme: V Nepokoj Strach Úzkosť Strach Práci
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: Forbes.com; ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy