Karanténa nie je predlžený víkend: Uistite sa, že vám život nepreteká pomedzi prsty

Prichytíte sa v posledných dňoch pri tom, ako sa nečinne venujete aktivitám, ktoré vám nijakým spôsobom neprospievajú? Prokrastinácia zvyčajne znamená ignorovanie nepríjemnej, ale pravdepodobne dôležitej úlohy v prospech aktivity, ktorá je príjemnejšia alebo ľahšia, no vôbec vám nepomôže. Dá sa s tým však bojovať. Začnite malými krôčikmi aby ste sa dokázali venovať veciam, ktoré ste odkladali.

 

 

Zistite príčinu
Hlavnými dôvodmi večného odkladania sú strach, perfekcionizmus, a to, že neviete, kde začať. Možno je toho na vás priveľa alebo ste domotivovaní. Ak je to strach či už opodstatnený alebo neopodstatnený, musíte čeliť tomu najhoršiemu scenáru: „Môže to byť až také zlé, ako si myslíte.“ 
Zistite, aké znalosti alebo zručnosti vám chýbajú. Ak vás paralyzuje potreba dokonalosti, zamyslite sa či „dokonalosť“ je skutočne to, čo potrebujete alebo je dôležitejšie to konečne urobiť. Niekedy odkladáme úlohy, ktoré nie sú až také dôležité.


Začnite jedným malým krokom
Prokrastinácia je emocionálna reakcia. Odložením úlohy sa aspoň na chvíľu zbavíte zlých pocitov. Ak sa do niečo chcete pustiť, najprv identifikujte prvý krok. Spýtajte sa sami seba:„ Aký je prvý krok, ktorý by som podnikol, keby som sa tomu teraz venoval? “
Stačí naozaj maličký krok. Cieľom je odviesť vašu pozornosť od toho, ako sa cítite smerom k tomu, čo sa nazýva nízkoprahový vstup do akcie. Nemôžete popierať vaše pocity, ale môžete im venovať menej pozornosti. Pracujte na zadaní 10-15 minút, len aby ste sa rozbehli.


 

Predstavte si svoje budúce ja
Trápenie sa len zhoršuje situáciu. Aby ste porazili otáľanie, musíte si uvedomiť, že je to veľmi bežné. Všetci sme iba ľudia a veci odkladáme. Predstavte si, ako vyzerá dokončená úloha. Čo je vašim cieľom? Predstavte si, ako sa cítite, keď niečo úspešne dokončíte. 
Spojte sa s osobou, ktorou budete v budúcnosti a s emóciami, ktoré budete nakoniec cítiť. Chcelo by sa vám znovu robiť všetko, čo ste už spravili včera? Tak sa budete cítiť, ak úlohu odložíte na zajtra.


Vyjdite zo začarovaného kruhu
Prokrastinácia má svoj pôvod v správaní založenom na systéme odmeňovania za vykonané úlohy. Najprv si spomenieme na to, že niečo musíme vykonať, potom sa pokúsime rozptýliť, napríklad sociálnymi sieťami a nakoniec úlohu nevykonáme a proces zopakujeme. Ak si však túto slučku uvedomíte, dáte si príležitosť ju prelomiť. 
Uvedomte si svoje túžby, pocity a emócie a potom začnite pracovať na tom, čo vám príde najjednoduchšie. Namiesto rozptýlenia vám úľavu prinesie pocit zadosťučinenia. Ak sa zamyslíte nad tým, prečo sa vám nechce začať pracovať a prekonáte to, vytvoríte si zdravé návyky, ktoré vám v budúcnosti pomôžu.


Prestaňte bojovať s nutkaním
Jedna z mylných predstáv o produktivite je, že sa stačí zobrať a urobiť to. Aj keď je to niekedy účinné, (keď sa termín blíži závratným tempom), môže to byť aj stresujúce. A keďže vôľa je vyčerpateľný zdroj, nie je to udržateľné. Je potrebné ignorovať primitívnu časť nášho mozgu, ktorá nás núti veci odkladať. 
Miesto toho sa snažte prekabátiť. Povedzte si: „Nie, nebudem na tom teraz pracovať, len otvorím súbor a urobím si poznámky.“ Hranie sa - premena úlohy na hru alebo experiment – je tiež účinným spôsobom, ako sa dokopať k výsledkom. Priamy boj s lenivosťou je vyčerpávajúci a veľmi ani nefunguje.
 

Zdielať článok na Facebooku
24.03.2020  |  guardian Foto: Getty Images; Autor: © Zoznam/el
Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates