Školenie – utrpenie alebo výzva?

triad blogtriad blog

Zo svojej praxe viem, že len veľmi málo ľudí chodí na školenia rado, či ich sami vyhľadávajú. Častokrát sú ľudia vo firmách donútení na školenia ísť preto, aby spĺňali plány HR oddelenia, svojho šéfa alebo celkovej vzdelávacej politiky spoločnosti. Úprimne povedané, stretla som sa len s veľmi málo spoločnosťami, ktoré mali tréningové plány triezvo nastavené, pre skutočné potreby svojich zamestnancov.

Čo však môžete spraviť vy, aby ste sa školeniam nemuseli vyhýbať a pritom sa aj niečo naučili? Ako si dobre vybrať, keď už „musíte“?

 

Spýtajte sa na svoje potreby

Veľa školení vyplýva z hodnotiacich rozhovorov. To je prvá šanca, kde môžete povedať čo skutočne potrebujete, považujete za dôležité. V tomto často náročnom rozhovore dostanete na jednej strane spätnú väzbu od svojho nadriadeného, na druhej strane vám rozhovor môže pomôcť definovať vaše silné a slabšie stránky. Výber školení tak pre vás i vášho nadriadeného zúžite na skutočne potrebné veci.

 

Povedzte vy, čo potrebujete

Oddelenia ľudských zdrojov pripravujú plány vzdelávania zvyčajne aj rok dopredu. Nie vždy sa dá zmapovať záujem všetkých zamestnancov, a nie je ani možné vystavať taký rozvojový plán, ktorý by vyhovel všetkým. Vaši personalisti sú tam však preto, aby vás informovali o tom čo plánujú, a veľa z nich sa poteší ak im dáte tip na nejaké zaujímavé školenie.

 

Porozprávajte sa so školiteľom

Na tréningu či po ňom je vám školiteľ k dispozícii a vy máte možnosť opýtať sa ho na to, čo by vám odporučil. Aj na základe akčného plánu, ktorým by školenie malo byť symbolicky ukončené, by ste mali dostať odporučenie, čo na sebe rozvíjať. Väčšina školiteľov s vami rada po školení prehodí pár slov, odporučí vám literatúru, či dá do pozornosti ďalší tréning.

 

Výber je prvý krok. Ak vás tento odradí ešte viac a na tréning sa vám naozaj nechce – prosím, ak je to možné, nechoďte tam. Otrávite nielen seba, ale všetkých naookolo. S inými prekážkami sa však dá pracovať.

 

Povinné školenia

Ak naozaj na tréning musíte ísť, zoberte si z toho to najlepšie. Priemerná cena školenia za jedného človeka sa pohybuje od 200 € vyššie. Ak je firma ochotná investovať do vás toľko peňazí, prečo si z toho nezobrať aspoň niečo? Firma od vás chce, aby ste sa zlepšovali v práci, no vy tréning považujete za nepraktický pre vašu prácu? Nemusíte o tom hovoriť, ale dobrým dôvodom môže byť naučiť sa niečo pre váš osobný život. Stačí jedna malá vec, ktorá vám dodá energiu, pomôže vám pochopiť určité veci, a hneď ste o niečo bohatší, a to relatívne bezbolestne.

 

Alternatív je dosť

Alebo skúste šéfa požiadať o inú formu vzdelávania. Trh

Školenie – utrpenie alebo Galéria fotiek (4)
vzdelávania sa mení, sú tu ďalšie možnosti. V dnešnej dobe zažívame boom vzdelávacích produktov. Existuje množstvo neformálnych konferencií pre všetky vekové kategórie ako napr. slovenská pobočka svetoznámeho TED – TEDx Bratislava, Fórum inšpiratívnych myšlienok, či neformálne stretnutia profesionálov zo sociálnych sietí (Bar Camp Žilina, Uni Camp pre študentov). Na výber je toho čoraz viacej.

 

Teória verzus prax

Veľakrát sa stretneme s tým, že to, čo sa na tréningu naučíme, sa nebude dať použiť v reálnom pracovnom živote, v komplikovaných firemných procesoch. Spoločnosti si častokrát neuvedomujú, že ak chcú od ľudí zmenu, musí sa zmeniť aj samotná firma. Opätovne tu teda platí pravidlo: Zoberte si z toho niečo pre vás, inšpirujte sa. Keď sa to nedá použiť v kancelárií, možno to budete vedieť použiť vo svojich medziľudských vzťahoch.

 

Školenie – utrpenie alebo Galéria fotiek (4)

Ale ja nemám čas!

Nikto ho nemá. Každý krát, čo sa rozhodnete ísť na nejakú formu vzdelávania, sa vám práce navalí toľko, ako celé týždne predtým nie. Zákon schválnosti tu platí neúprosne. Buď sa budete tomu poddávať, alebo to zoberiete ako fakt, a ten telefón na pol dňa vypnete :-) .

 

Školenie – utrpenie alebo Galéria fotiek (4)

 

 

Martina Ličková  

Autorka pracuje ako account manager a HR konzultant v spoločnosti TRIAD Advertising – najoceňovanejšej digitálnej agentúre roka 2010. Autorka trpí neprekonateľnou túžbou zdieľať svoje životné dojmy, a spriadať z nich rady pre lepší pracovný život. Svoje poznatky získavala ako čašníčka, prázdninová plavčíčka, koordinátorka v neziskovom sektore, divadelná produkčná, obchodníčka s umením, projektová manažérka vo vzdelávaní a HR konzultačnej firme.

 

 

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Blog Skolenie Triad Kariera2011 Lickova
  • Autor: © Zoznam

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy